شناسهٔ خبر: 65913 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

دوازدهمین شماره مجله گفتمان پیشرفت منتشر شد

فرارسیدن موسم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و افزایش شور و نشاط انتخاباتی و بالاگرفتن مباحث سیاسی در این خصوص سبب شده تا مجله گفتمان پیشرفت تازه‌ترین شماره خود را با آرایشی انتخاباتی به مخاطبان خود عرضه کند.

به گزارش فرهنگ امروز دوازدهمین شماره مجله گفتمان پیشرفت با تصویری از نمای ساختمان بهارستان مجلس شورای اسلامی بر روی جلد در ۲۲۸ صفحه منتشر شد.

فرارسیدن موسم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و افزایش شور و نشاط انتخاباتی و بالاگرفتن مباحث سیاسی در این خصوص سبب شده تا مجله گفتمان پیشرفت تازه‌ترین شماره خود را با آرایشی انتخاباتی به مخاطبان خود عرضه کند.

البته تورق صفحات مجله به خواننده نشان می‌دهد که مباحث انتخاباتی این شماره، بحث روبنایی در سیاست و یا جهت‌گیری به نفع دسته و جریان خاص سیاسی در فرایند انتخابات نیست، ‌بلکه ما شاهد مباحثی گفتمانی و عمیق درباره کارآمدی و پرسش از چگونگی ارتقاء جایگاه قوه مقننه و پیش‌گیری از کژکارکردی آن در ساختار اجرایی کشور هستیم.

در همین راستا گفتمان پیشرفت در سه بخش مجزا به مسئله تاریخ پارلمان و قانون‌گذاری در ایران، پارلمانتاریسم در جهان و مقایسه آن با ایران و همین طور انتخابات مجلس در ایران پرداخته است.

در پرونده نخست، نگاهی تاریخی به شکل‌گیری پارلمان و قانونگذاری در ایران رخ داده است که در برگیرنده نخستین آشنایی ایرانیان با نهاد قانونگذاری  غرب، در میانه دوره قاجار،‌ وقوع جنبش مشروطیت و برپایی حکومت قانون و شمایی مختصر از تاریخ مجالس در دوره پهلوی است. همچنین در بازه زمانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این پرونده، مجالس اول تا ششم را به تفکیک مورد برررسی قرار داده است.

پرونده دوم تحت عنوان «جهان پارلمانتاریستی» یک مطالعه تطبیقی مفصل، میان نظام پارلمانی در ایران و چند کشور جهان شامل آلمان،‌ انگلستان، ‌آمریکا،‌ فرانسه، آفریقای جنوبی، ‌مصر و... است که از جنبه‌های مختلف (نحوه انتخاب نمایندگان،‌ صورت‌های قانون‌گذاری، ابزار نظارتی و ...) به مقایسه مجلس و قانون‌گذاری در ایران و جهان می پردازد.

دوازدهمین شماره مجله گفتمان پیشرفت منتشر شد

اما پرونده سوم ساختار و حال و هوایی سیاسی انتخاباتی دارد و به شکل خاص به مقوله انتخابات، ‌انتخاب نمایندگان شایسته،‌ آسیب شناسی ساختاری مجلس و اندیشیدن به جایگاه مجلس به مثابه «رأس امور» مطابق فرمایش رهبر کبیر انقلاب می‌پردازد. در این پرونده آثاری از مظفر نامدار، سیدسجاد ایزدهی، غلامرضا جمشیدی‌ها، جواد منصوری و ... منتشر شده است.

اگرچه سهم عمده مطالب این شماره مختص مجلس و انتخابات است اما این بدان معنی نیست که از باقی بخش‌ها و مطالب این شماره غفلت کنیم. در فصل «گفتمان» این شماره، دو گفت‌وگوی ویژه درباره مسئله فساد حائز اهمیت و اشاره است. نخست گفت‌وگو با حسین کچویان و دوم گفت‌وگو با سید جواد میری که قصد دارند از منظری جامعه شناختی به مصاف پدیده فساد بروند. همچنین به مناسبت فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفتاری از علی ذوعلم درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی و تهدیدات درباره آن منتشر شده که جالب توجه است.

در فصل «نقد» این شماره نیز چند مطلب درباره مسئله شرق شناسی و فرصت‌ها و تهدیدات آن منتشر شده است و همین طور مطلبی درباره نخستین امواج ترجمه و آشنایی با علم و فلسفه جدید در دوره قاجار در این بخش حاضر است که دید مناسبی به خواننده جهت آشنایی تاریخی با تمدن غربی می‌دهد.

در «متن و حاشیه» نیز مطابق روال شماره‌های اخیر نگاهی شده است به تازه‌ترین عناوین مهم منتشر شده و یا در دست انتشار بازار نشر که می‌توان از مهمترین این عناوین به «متافیزیک جنگ»، «الگوریتم‌های سرکوبگر» و «سرمه‌هایی از باروت» اشاره کرد.

گفتمان پیشرفت با مدیرمسئولی عطاءالله رفیعی آتانی و هدایت شورای سردبیری متشکل از عطاءالله رفیعی آتانی، علی سهیلی و بهزاد جامه‌بزرگ منتشر می‌شود.

دوازدهمین شماره این مجله با قیمت ۱۸۵ هزار تومان و در ۲۲۸ صفحه از کتابفروشی‌های منتخب تهران و قم و همین طور دفتر مجله قابل خریداری است.

نظر شما