شناسهٔ خبر: 15572 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سطحی و ضعیف بودن ترجمه آثار فلسفی، عرفانی و دینی

یک پژوهشگر فلسفه و عرفان درباره بازدیدش از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: کتاب «تجلی حقیقت در اسرار فاجعه کربلا»، کتاب «ظهور عشق اعلی»، «داستانها و پیامهای مثنوی» دکتر ریاضی، «آداب دعا» هاشمی نژاد و «شاهنامه فردوسی» سیدمحسن هاشمی و «هنر و حقیقت» دکتر پازوکی برایم جالب بود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ علی محمد صابری، استاد گروه فلسفه دانشگاه فرهنگیان درباره بازدیدش از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: به صورت عمومی نمایشگاه با وجود اوضاع اقتصادی نامساعد مردم از استقبال بسیار خوبی برخوردار شده است. سلیقه های مختلف و اندیشه های متفاوت و کتابهای گونه گون در این نمایشگاه عرضه شده است. نمایشگاه کم و کاستی ندارد. کتابهایی که سالهای گذشته اجازه نشر نمی گرفتند و با تعصبات کور و سخت گیریهای بی مورد جلوی نشرشان گرفته شده بود مجال پیدا کردند که در نمایشگاه امسال عرضه شوند.

وی در مورد ویژگیهای مثبت و یا منفی این نمایشگاه هم افزود: در بخش دین و عرفان و فلسفه و کلام که حوزه کاری من است  نسبت به سال گذشته  انتشاراتی های بیشتری حضور دارند. کتابهای تازه ای در این زمینه ها منتشر و عرضه شده اند. از انتشارات حقیقت که برای اولین بار در نمایشگاه شرکت کرده بود دیدن کردم. در حوزه عرفان و به خصوص عرفانهای معاصر و تذکره های عرفانی و اشعار عرفا و  کتابهایی درباره اندیشه های عرفانی کتابهای بسیار خوبی آورده بود. این کتابهای تازه از ویژگی مثبت نمایشگاه امسال است.

صابری اظهار داشت: اما قیمت بسیار بالای کتاب که گاهی بعضی از کتابها ۳۰۰ درصد بالا رفته از ویژگی منفی نمایشگاه امسال است. قیمت گران کتاب موجب ریزش خریداران می شود. انتشاراتی ها با قیمت بالا مانند یک بنگاه تحاری فکر می کنند اینکه فروش ۱۰۰ یا ۲۰۰ جلد آن هم به وزارت ارشاد و یا کتابخانه ها پول و هزینه نشر آن کتاب را در می آورند و نیازی ندارند که همه کتابهایشان فروش رود. همچنین محل نمایشگاه که در وسط شهر است و امکانات محدودی دارد برای یک نمایشگاه بین المللی مناسب نیست. باید نمایشگاه در خارج از شهر و در محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی برگزار شود.

این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان اسلامی تصریح کرد: از ویژگیهای مثبت این دوره برگزاری نشستها و گفتگوها با حضور نویسندگان و متخصصان است. ولی متأسفانه سرای اهل قلم نمایشگاه از همان افراد سال گذشته دعوت می کند  و از یک قشر و اندیشه خاص حمایت می کند و حضور افکار و افراد گوناگون را لحاظ نمی کند. هیچ تحولی در ارائه محصولات فرهنگی و برگزاری نشستها و رونمایی کتاب این مرکز به وجود نیامده است.

وی در مورد اینکه امسال بخش ترجمه و تألیف چگونه است هم بیان کرد: متأسفانه در حوزه فلسفه و عرفان و دین  ترجمه ها ضعیف و بسیار سطحی بود. در تصحیح آثار  کتابهای با تصحیح مولفان عرضه شده بود اما در بخش تألیف نویسندگان رشد قابل ملاحظه ای کرده اند. کتاب «تجلی حقیقت در اسرار  فاجعه کربلا»، کتاب «ظهور عشق اعلی»، «داستانها و پیامهای مثنوی» دکتر ریاضی،  «آداب دعا»  هاشمی نژاد و «شاهنامه فردوسی» سیدمحسن هاشمی و «هنر و حقیقت» دکتر شهرام پازوکی برایم جالب بود.

این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان اسلامی در پایان سخنانش از عرضه آثار خودش در نمایشگاه گفت: کتاب «حدیث عشق» و «سلطان عشق» بنده در نمایشگاه عرضه شده  و تصحیح ۱۰۸ رساله شاه نعمت الله ولی که به تصحیح و مقدمه بنده است، عرضه شده است اما متأسفانه مجموعه مقالات عرفانی بنده به نمایشگاه نرسید.

نظر شما