شناسهٔ خبر: 53105 - سرویس دیگر رسانه ها

چرا ما ایرانی‌ها مهارت کافی برای درنگ روی مرگ نداریم؟

احد فرامرز قراملکی کتاب «خود فریبی» را برای مطالعه پیشنهاد داد و گفت: امروز اگر آثار یالوم در جهان پرفروش است به دلیل این است که تلاش کرده با روانشناسی فلسفی مهارت‌هایی را در افراد ایجاد کند. متاسفانه ما ایرانی‌ها مهارت کافی برای درنگ کردن در مسایلی مانند مرگ نداریم چون مرگ‌هراس و مرگ‌گریز هستیم و این نوع کتاب‌ها می‌تواند ما را با این مسایل آشتی دهد.

چرا ما ایرانی‌ها مهارت کافی برای درنگ روی مرگ نداریم؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ احد فرامرز قراملکی کتاب «خود فریبی» کاری از موسسه آربینجر با ترجمه زاهد شیخ‌الاسلامی را برای مطالعه ایام پایانی هفته پیشنهاد داد و گفت: این کتاب رویکردی کاربردی به فلسفه دارد و موضوع روابط اصیل در خانه، محل کار و جامعه را را مورد توجه قرار داده است. اثر روایت داستانی دارد و نشان می‌دهد که انسان تنها موجودی است که خودش را فریب می‌دهد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: این کتاب متن اثر گذار، ساده و جذابی دارد و یکی از کتاب‌های پرفروش بوده و ترجمه خوبی هم توسط شیخ‌الاسلامی ارائه شده است. همچنین با اینکه اثر رهیافتی فلسفی دارد اما خواننده در کتاب با دشواری‌های فلسفی روبه‌رو نمی‌شود.
 
وی افزود: ما انسان‌ها گاهی کارهایی را انجام می‌دهیم که برای آن دلیلی نداریم اما این کارها از لحاظ فلسفی علل پنهان دارند و این موضوع بسیار مهمی است من در کتاب جدید خود با عنوان «قدرت انگاره» هم به این موضوع پرداختم. به طور مثال گاهی فرد بر اساس نیاز خود یک ماشین را خریداری می‌کند و گاهی هم بر اساس چشم و هم‌چشمی با همسایه ماشینی را می‌خرد که هیچ تناسبی با شرایط زندگی او ندارد. این کار فرد دلیلی ندارد اما از لحاظ فلسفی می‌گوییم علتی دارد که آن چشم و هم‌چشمی است.
 


به گفته این استاد دانشگاه، خود فریبی یک نوع روانکاوی همراه با رویکرد فلسفی است و بیان می‌کند که چگونه می‌شود ما خودمان را فریب می‌دهیم. از سوی دیگر این کتاب کمک می‌کند انسان خودش را برای خودش رو کند و به نوعی خودشناسی روی آورد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که چرا کتاب‌هایی در حوزه فلسفه که رویکردی خاص به فلسفه و معنای زندگی دارند این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: اساسا جهان امروز از همه دانشمندان و علوم طلب تغییر می‌کند برای اینکه بتواند در اوضاع خود تغییر و بهبود دهد. به طور مثال وقتی در کرمانشاه زلزله‌ای رخ می‌دهد باید دید مطالبه جامعه از فیلسوف چیست؟ زمانی که در تهران هم زلزله آمد مردم در التهاب بودند. برای فیلسوف این موقعیت مرزی است که می‌تواند آن را شکار کند و به مردم کمک کند تا توان هم‌افزایی خود را افزایش دهد.
 
این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: بنابراین امروز همه علوم به دنبال این هستند که بتوانند نقشی برای اصلاح و پیشرفت بشر داشته باشد. در ایران بیشتر آثاری که در فلسفه زندگی منتشر شده ترجمه است. فلسفه می‌تواند به افزایش قدرت انگاره در انسان‌ها کمک کند و اینکه بتوانند موانع تغییر و اصلاح خود را بیابند.
 
قراملکی گفت: امروز مردم در بازار به دنبال کتاب‌هایی هستند که بتوانند به آنها در خودشناسی کمک کند و از سوی دیگر موانع بیرونی و درونی آنها را به افراد بشناساند تا از این طریق امکان بهبود را برایشان فراهم کند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به انتشار آثار اروین یالوم در جهان و استقبال از آن گفت: امروز اگر آثار یالوم در جهان پرفروش است به دلیل این است که تلاش کرده با روانشناسی فلسفی مهارت‌هایی را در افراد ایجاد کند. متاسفانه ما ایرانی‌ها مهارت کافی برای درنگ کردن در مسایلی مانند مرگ نداریم چون مرگ‌هراس و مرگ‌گریز هستیم و این نوع کتاب‌ها می‌تواند ما را با این مسایل آشتی دهد.
 
این محقق حوزه اخلاق بیان کرد: البته این کتاب‌ها تنها به موضوع مرگ محدود نمی‌شود و زندگی را هم هدف قرار می‌دهد و به صورت کلی کمک می‌کند تا فرد توجه ویژه‌ای به ابعاد مختلفی زندگی خود از رویکردی میان‌رشته‌ای داشته باشد.