-
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۰:۳۲
حامد صفاریان/نگاهی بر کتاب «بنیاد آموزۀ فراگیر دانش» ترجمۀ سید مسعود حسینی؛
اشکالات اندک با یک خطای بنیادین
اما یکی از مهمترین لغزشهای ترجمۀ آقای حسینی، ازقضا، در عنوانِ این ترجمه رخ داده، و با قلم درشت بر روی جلد نقش بسته است. این اشتباه -که ممکن است درشتترین لغزش این ترجمه هم باشد- ایبسا زمینهساز پیشداوری نادرست خوانندگان دربارۀ کل اثر گردد. این خطا در شمار خطاهای بنیادین ترجمه است؛ به این معنا که هم به لحاظ فن ترجمه خطا محسوب میگردد، و هم از حیث انتقال معنا، نشان از عدم راهیابی مترجم به کُنه معنا داشته، و علاوه بر آن میتواند به گمراهی خواننده نیز بیانجامد.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۷ ۱۲:۴۳
آیا لزوما خریدها مطابق با نیازهای ماست؟
کالای لوکس و توهم ارزش
با عمومیت یافتن نشانههای ارزش کالاها و زیبایی و اشتهار، سایر کالاها هرچند کاربردی، ارزش چندانی در برابر آنها نخواهند داشت و زیبا شمرده نمیشوند؛ این موضوع یکی از دلایل ایجاد مد نیز به شمار میرود، هنجارهایی که با مفهوم زیبایی و کاربرد کالا در تناقض هستند و تنها بر مبنای یک تأثیر روانی، مورد اقبال قرار میگیرند.
-
۱۳۹۵/۰۹/۱۷
گفتوگو با رضا داوری اردکانی در باب ناسیونالیسم؛
ایران همین جاست که ایستادهایم
من هم مثل اکثر قریب به اتفاق مردم ایران کشورم را دوست می دارم اما اهل تعصب نیستم. همه می دانیم که ایران تاریخ طولانی دارد و در این تاریخ طولانی راه های پست و بلند و پر فراز و نشیب را پیموده و قوت و ضعف و خردمندی و بی خردی را آزموده است. پس آن را نه مرکز جهان و مجمع همه خوبی ها و مبری از هر شر و فساد بدانیم و نه از آن رو بگردانیم که این رو گرداندن با هیچ توجیهی موجه نمی شود. ایران، ایران تاریخی است. پس از یاد نبریم که جامعه کنونی ما هم مظهری از ایران است. ما ایرانیم و ایران حاصل و خلاصه وجود مردم ایران است.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۰:۱۸
نقد نشانهشناختی و جامعهشناختی کتاب لکلکی در کار نیست(۲)؛
لباسی که در قامت ما نیست
نگارنده بههیچوجه منکر وجود معضلات در جامعۀ خودمان نیست. آنچه که در اینجا بهعنوان نقد آورده شده است، در واقع به نوعی لزوم وجود چنین کتابی (بدون در نظر گرفتن امکان اشکالاتی در محتوای آن) در جامعۀ آمریکا را تبیین میکند که حتی مورد تشویق برخی از افراد در آمریکا قرار گرفته است. اما نقد نگارندۀ این متن به ترجمۀ کتاب است، زیرا اولاً، مطالب آن با فرهنگ ایران متناسب نیست، ثانیاً، معضلاتی که این کتاب سعی در تعدیل آنها دارد با معضلاتی که در جامعۀ ما وجود دارد همخوانی ندارد؛ ازاینرو، معضلات آمریکا متناسب با موضوع کتاب است.
-
۱۳۹۵/۰۹/۱۵
صورتبندیهای جدید در دانشگاه ایرانی در گفتوگو با عباس کاظمی؛
دانشگاه ترک برداشته است
نظام آموزش و پرورش و مدارس ما افراد را برای ورود به دانشگاه آماده کرده و نه برای ورود به بازار کار. به همین خاطر است که گفتیم تا دو دهه قبل ادامه تحصیل به مثابه نردبان بود و حالا ادامه تحصیل به معنای بقا و دوام آوردن و زنده بودن است. عاقلانهترین راهی که برای حفظ هویت برای جوانان ما باقی مانده، ماندن در دانشگاه است تا راهی برای مهاجرت یا بازار کار برایشان پیدا شود اما همین فرهنگ انتظار خود میتواند زمینه ایدئولوژهای جدید اعتراض در دانشگاه شود.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۰۹:۵۳
فصلی از کتاب منتشر نشده فلسفه علم (۲)؛
تمییز قانون از غیرقانون
دانشمندان و فلاسفه در قرن نوزدهم برای تبیین پدیدههای طبیعی میکوشیدند از خصوصیات و توانمندیهای خود طبیعت استفاده کنند و نه از نیروهای ماورای طبیعی یا قدرتهای اسرارآمیز آسمانی. در این عصر چنین فرض میشد که شناخت علمی یا ادعاهای علم را میتوان بدون رجوع به عوامل فوق طبیعی و نیروی برتر توجیه یا تبیین کرد، درحالیکه شناختهای مذهبی و الهیات لزوماً بر معرفت فوق طبیعی مبتنی بود؛ بدینترتیب، شناخت علمی از معرفت دینی متمایز شده بود.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۹:۳۶
گزارش نقدهای دکتر احمد احمدی بر ترجمههای فارسی قرآن (۲)؛
قرآن و ترجمههای بیشمارش
انگار مترجم مفسرانه میفهمد، مترجمانه مینویسد، مفسر، مفسرانه میفهمد، مفسرانه هم مینویسد؛ یعنی او وقتی متن را فهمید در ۸ خط مینویسد، مجاز است، ولی مترجم باید برود همۀ قواعد فهم این آیه را به کار بگیرد و در دو خط بنویسد، حداکثر در یکونیم خط ترجمۀ یک آیۀ یکسطری را بنویسد. ولی هیچوقت نمیتوانیم به صرف متن اکتفا بکنیم،
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۹:۴۹
گزارشی از نشست نقد و بررسی کارنامه مجله فرهنگ امروز در پژوهشگاه علوم انسانی(۲)؛
تأملات روزنامهنگاران از جنس تنزل دادن شناخت نیست
در هر مرحلهای روزنامهنگار سعی میکند در آن وضعیت زمانی حداکثر شناخت را بدهد. بنابراین، تأملات روزنامهنگاران از جنس تنزل دادن شناخت و رقیق کردن شناخت نیست، بلکه روایتی از شناخت است که یکی از تعهدات آن ضربالاجل است و این تفاوت ما با دانشمندان است.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۹ ۰۹:۳۷
تبدیل دانشگاهها از دانشگاه کلان به دانشگاه خرد چه مزایایی دارد؟
بازاندیشی در دانشگاه
تأثیر واقعی دانشگاههای خرد فراتر از تعداد دانشجویان، در راهکار و جانشین محسوسی است که برای جزمیات شایع در آموزش عالی ارائه میدهد و دانشگاههای سنتی را به قبول برخی، اگرنه همۀ عملکردهای خود، وادار میکند. نخست اینکه دانشگاههای خرد هرگونه بروکراتیزه کردن را به چالش میکشند. دوم، دانشگاههای خرد در برههای که دانشگاهها با بیاعتناعی در حال ایجاد اثر گلخانهای هستند و غیرمسئولانه بر سوختهای فسیلی و دیگر عوامل اصلی در ایجاد تغییرات آبوهوایی سرمایهگذاری میکنند، بر مسئولیتپذیری زیستمحیطی تأکید دارند.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۹ ۰۹:۳۶
چالش «الانسان الکامل» در عرفان آندلسی- اسلامی (۲)؛
بازگشت به معنای عرفانی ابنعربی از انسان کامل
ابنعربی تأکید دارد که وحدت در کاملیت انسان باعث هدایت عالم میشود و ما اگر با چنین فرضی عالم را به هیمنۀ انسان کامل بدانیم، پس دیگر چه جای وحدت و هدایت؟ دیگر چه بنیهای دیگر بنیه را هدایت کند؟ به همین عنوان است که ابنعربی یکی از مترقیترین اصول آنتروپولوژی دینی را ارائه داده و نیاز تکامل اندیشه، اخلاق و رهایی در دریای معرفتشناسی الهی را در درک صحیح از عالم و خلق و سپس هدایت به اشاره خداوند و بازگشت به حقیقت وحی دانسته است.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۱۰:۰۲
فصلی از کتاب منتشر نشده فلسفه علم (۱)؛
قانون و نظریه در علم
گاهی گزارههای عمومی وجود دارند که گرچه بر اساس استقراء تعمیم یافتهاند، اما متفاوت از قوانین علمی هستند، مثل همۀ زاغها سیاهند؛ اگرچه این گزاره هم عمومی و هم ابطالپذیراست، اما یک قانون علمی یا طبیعی تلقی نمیشود، چون بین «زاغ» و رنگ «سیاه» تنها رابطهای که وجود دارد رابطۀ «اسنادی» است و نه رابطۀ علّی.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۰:۵۴
گزارشی از نشست نقد و بررسی کارنامه مجله فرهنگ امروز در پژوهشگاه علوم انسانی(۱)؛
خروج علم از آکادمی
مجلۀ فرهنگ امروز از مجلاتی است که در حوزۀ علوم انسانی کار میکند و میخواهد دانش علوم انسانی را به عرصۀ عمومی ببرد و محملی برای ترویج علوم انسانی باشد. اصولاً در برخورد با این جنس از ژورنالیسم میباید چند پرسش را مطرح کرد. جواب دادن به این پرسشها شاید تعیین کند که مجلۀ فرهنگ امروز چه مقداری در کنار مجلات دیگر مثل مهرنامه و اندیشه پویا توانسته است اندیشۀ علوم انسانی را به درون جامعه ببرند و بین ما و فیزیکالیسم فاصله بیندازند.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۳ ۰۹:۰۴
یادداشت اختصاصی ریچارد ولین در فرهنگ امروز درباره انتخاب دونالد ترامپ؛
تا چه حد سقوط کردهایم؟
هم آن موقع و هم امروز یکی از خصیصههای اصلی پوپولیسم فاشیستی به خاطر مدل حکومت نمایندگی تمسخر شد و در عوض رهبر کاریزماتیک مستقیماً ارادۀ مردم را در بر داشت؛ مانند بیانیۀ میثاق جمهوریخواهی ترامپ: «من صدای شما خواهم بود.»
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۹:۵۷
گزارش نقدهای دکتر احمد احمدی بر ترجمههای فارسی قرآن(1)؛
صراط مستقیم ترجمههای قرآنی
رهبان و رهبانیت مذموم نیست، برای اینکه خدا میفرماید:وَ رَهْبَانِیَّةً ابْتَدَعُوهَا، این رهبانیتی که اینها بدعت آوردند، مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّه، ما این را بر اینها ننوشتیم مگر برای ابتغای رضوان خدا. ببینید چقدر جملهاش صریح است آنوقت در ترجمهاش گیر میافتند که این چیزی که ضلالت است چگونه میشود که خدا بر اینها نوشته باشد؟ چند تا ترجمه را که بنده دیدم همهشان همین مشکل را داشتند.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۰۹:۲۷
نقد نشانهشناختی و جامعهشناختی کتاب لکلکی در کار نیست(۱)؛
لکلکش دانی که چیست؟
آیا کتاب لکلکی در کار نیست، مفاهیم یکسانی را در ذهن کودک ایرانی و کودک آمریکایی ایجاد میکند؟ نشانههای این کتاب چگونه ارتباطی را با ذهن کودک ایرانی ایجاد میکند؟ در ذهن کودک آمریکایی چگونه؟ برای پاسخ به این سؤال باید نشانهها را بررسی کنیم. با توجه به اینکه کتاب آموزشی است بنابراین، از دیدگاه هرمنوتیکی، نیت مؤلف در متن ارجح است و فهم از متن باید مؤلفمحور باشد؛ بهعبارتدیگر، نویسنده و طراح شکلهای کتاب، برای کودکان ایرانی کتاب را بهصورتی دیگر مینوشتند.
-
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۰:۱۲
چالش «الانسان الکامل» در عرفان آندلسی- اسلامی (۱)؛
آنتروپولوژی دینی از وحی تا اوراق محیالدین ابنعربی
اصولاً «معنای انسان کامل در متون اسلامی به دو وجه قابل بررسی است، یکی بحث خلیفةالله و دیگر در امر عبدالله (گاهاً آن را مافوق خلیفه میدانند)؛ هر دو به ظاهر یک ریشۀ مشترک دارند، اما نوع پردازش و استفادۀ قرآن حکیم از دو مفهوم فوق کاملاً به دلیل و برهان نقلی و عقلی است. خلیفهای که از آن در معرفی سکنات داوود نبی (ع) مورد استفاده قرار گرفته است در لابهلای واژگان آیه مشخص است؛ داوری بهحق در میان مردم، پیروی نکردن از هوی و هوس (طاغوتی نشدن-تبه غریزه). اما آنچه که در مورد مقام عبودیت ارائه شده، حقیقتی بالاتر و ورای تیپولوژیهای حکومتی، اجتماعی و سیاسی است، چیزی با بنمایههای عرفانی و عبادی.
-
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۵:۰۴
گزارشی از سخنان غلامحسین ابراهیمی دینانی در روز جهانی فلسفه (۲)؛
چرا فلسفه جهانی است؟
چرا فلسفه جهانی است، زیرا پرسشهای فلسفی عام است. فلسفه بدون پرسش، فلسفه نیست. ملتی که پرسش ندارد، فلسفه نمیفهمد. فلسفه با پرسش پدید میآید و پرسش نیز فقط از انسان است. خداوند میفرماید «إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأرْضِ خلِیفة»، من خلیفه در زمین خلق کردهام. خلیفه یعنی مظهر کامل خداوند و هیچ موجودی به غیر از انسان مظهر کامل خداوند نیست.
-
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۴:۵۱
نگاهی به کارکرد روانشناختی موسیقی ایرانی(۲)؛
ثقیل بودن موسیقی ایرانی یا سطحینگری فرهنگی
عنوان غمگینی یا ثقیل بودن موسیقی ایرانی مطلبی مردود و سطحی و دور از واقعیت است که ناشی از عدم درک صحیح و انتظار نابجا و آنچنانی از موسیقی است. از طرفی باید به این اصل مهم توجه کرد که عامۀ مردم نه تنها در زمینۀ موسیقی، بلکه در آموزش اخلاق و رفتار اجتماعی سیاسی، اقتصادی، روانی خانوادگی و ... اگر آموزش و راهنما و روشنگر نداشته باشند، غالباً دچار کجروی و بدآموزی خواهند شد، زیرا اکثر مردم بهسوی سهلانگاری و سطحیگرایی میل دارند.
-
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۳:۱۲
تحلیلاباذری ازظهور ترامپ در روز جهانی فلسفه (۱)؛
نئولیبرالهای ما و جهان
نئولیبرالها معتقدند دولت باید از خود خلع ید کند، یعنی تمام داراییهای دولتی را خصوصی کند. آنها معمولا از داراییهای دولتی یاد میکنند و فراموش میکنند که این داراییها متعلق به تمام مردم است و دولت تنها وکیل مردم برای اداره آنها است. آنها میگویند دولت تاجر خوبی نیست و باید خصوصیسازی شود. آنها دولتها را بعد از جنگ ترغیب به خصوصیسازی کردند و به همین سبب در قانون اساسی نیز تغییراتی دادند.
-
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۱۰:۲۲
نقدی بر اندیشهسازی و سیاستگذاری؛
توهم اندیشه چگونه به وجود میآید؟
اندیشه را چه کسی میتواند تولید کند؟ آیا یک سیاستمدار، مدیر، ورزشکار، هنرپیشه، متخصص، استاد دانشگاه، فیلسوف، عالم، نخبه، انتلکتوئل، یا اعضای گروههای دیگر اجتماعی میتوانند یک «اندیشه» را ایجاد کنند؟ تمام این گروههای اجتماعی مختلف فقط در یک بُعد تخصص دارند و مسلماً آن نگاه تخصصی و عدم احاطه به جنبههای دیگر علم، مانع از پرورش یک اندیشه خواهد شد.
-
۱۳۹۵-۰۸-۲۳ ۱۰:۱۹
ایدۀ ویرانگی و کاربست آن در نقد پدیدههای شهری با تأکید ویژه بر «پل طبیعت»؛
تهی از هویت
چیزهای خرابشدنی در آغاز و همواره ظاهری تمیز دارند و به ویرانهها بیشباهتند. من تلاشهای زیباسازانۀ اخیر در شهر تهران همچون پل طبیعت را از جنس «خراب بودن» میدانم که در آن دیگر هیچ نشانی از اندکی قدیم، پیر و ویران بودن (این عناصر هویتبخش) نیست و بناهایی مشابه با آن، با ولع و حرص نوکیسهمآبانه به پدیدههای «بهروز» و «فناوری»، دقیقاً همان سنتهای هویتبخش (یا به تعبیر استاد هلندی ایرانی بودنشان) را نابود میکنند.
-
۱۳۹۵/۰۸/۲۲
بررسی ابعاد اجتماعی جوک گفتنهای مجازی و فرهنگ آن در جامعۀ ایران؛
جوکها از مسائل مهم زندگی میگویند
زبان طنز و زبان جوک، درعینحال، جدی هم هست؛ فکر نکنید چون جوک است، بیمعناست، چون جوک است جدی نیست، گفتم که این اتفاقاً بیانگر عینیتهای زندگی است، بیانگر دیدگاههای ما است، بیانگر این است که چه مسائلی برای ما مهم است. جوکها مسائل مهم زندگی را میگویند. حتی بیانگر طرز تفکر ما و این نکته هستند که ما با چه مخالفیم.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۹ ۰۹:۰۸
یادداشتی به بهانۀ انتشار کتاب «خرد و دلربایی» نوشتۀ دانیل شرایبر؛
یافتن سوزان: سوزان سونتاگ در آینۀ بیوگرافی
چیزی که کتاب شرایبر را برجسته میکند، فقط عدم تعلقش به جماعتی که مشغلهای جز بررسی شخصیت سونتاگ ندارند، نیست. گسترۀ علایق و ملاحظات سونتاگ در خصوص تحولات فرهنگی قرن بیستم بهقدری وسیع است که نوشتن یک زندگینامۀ فکری در خصوص او بهشدت ضروری بود. نوشتههای سونتاگ بسیار گونهگوناند. آثار سونتاگ در خصوص فیلم و فرهنگ پاپ و همینطور نوشتههایش در خصوص عکاسی حالا بهنوعی طبیعت ثانوی برای ما بدل شدهاند.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۸ ۰۸:۴۱
رضا داوری اردکانی؛
گفتار در ضرورت و اولویت اصلاح نظام اداری و آموزشی
ما از این معنی که مدیریت، مدیریت امروز برای فرداست، بسیار دوریم. سخن ماکس وبر را به یاد آوریم که بوروکراسی را مثال و تجسم خرد تجدد میدانست و این خرد یعنی خردی که فردا را باید بسازد، در طی دو سه قرن اخیر کم و بیش در کار ساختن و ویرانکردن بوده است و اگر اخیراً در مدیریت نظام تجدد بحران راه یافته است از آن روست که فردا دارد به امروز تکراری و مکرر که جوهر اصلیش مصرف است تبدیل میشود و به این جهت زمان، زمان مدیریت امروز بیفردا و تکرار هر روزی کارهاست.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۷ ۱۰:۵۶
آسیبشناسی عملکرد اساتید در زمینهی پایاننامه؛
زیر پوست دانشگاه
چند سالی است که موضوع خرید و فروش پایاننامه به عنوان یک آسیب جدی در مقاطع تحصیلات تکمیلی مطرح شده است. دو پرسش اساسی در اینجا مطرح است: نخست اینکه چرا برخی پایاننامه میخرند؟ دوم اینکه چرا برخی پایاننامه میفروشند؟ در خصوص پرسش اول باید گفت گرچه پایاننامه ابزار مهمی است که دانشجو از طریق آن میتواند به رشد علمی دست یابد اما افزایش سرسام آور پذیرش دانشجو در این مقاطع باعث شده است تا بسیاری از دانشجویان در حد و اندازهی تحصیلات تکمیلی نباشند و، در نتیجه، سواد یا انگیزهی نوشتن پایاننامه را نداشته باشند. پاسخ پرسش دوم نیز به نوعی به همین نکته بازمیگردد. افزایش پذیرش دانشجو و نبود بازار کار باعث شده است تا برخی از فارغالتحصیلان به پایاننامهنویسی برای دانشجویان روی آورند.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۷ ۰۹:۴۹
نگاهی به کارکرد روانشناختی موسیقی ایرانی(۱)؛
مسئلة تقلیلیافتگی شناخت مردم از موسیقی
بنا به عقیدهای سطحی و عامهپسند، موسیقی برابر است با ابزار و ابراز شادمانی و مفهوم شادی نیز برای عوام فقط دست زدن و پایکوبی و یا حرکات تند و پرسروصدا تلقین گردیده است. متأسفانه گاه حتی از زبان دانشگاهیان نیز مفاهیمی از همین دست شنیده میشود؛ به طور مثال، چندی پیش جامعهشناسی که در همایشی در مورد انتقال فرهنگهای مفید داد سخن میداد، مفیدترین موسیقی را موسیقی پرانرژی جاز و پاپ میدانست که غربیان و به خصوص آمریکاییها با تیزهوشی از سرزمین آفریقا کسب کردهاند؛ و موسیقی ملی (ایرانی) را با لحن استهزاآمیز با دلِی دلِی خواندن و گرفتن زانوی غم به بغل، بازتاب شکستها و غمها و مصائب دوران حافظ و سعدی و مولانا قلمداد مینمود
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۶ ۰۸:۴۲
محمد رجبی دوانی؛
۱۰ نکته درباب منشورات فردیدی
تفکر فردید پرسش از ماهیات امور بود و نه صدور دستورالعمل و ارائۀ سیستم که این را آخرین مرحلۀ انحطاط متافیزیک در عصر ایدئولوژیک میشمرد. لذا مجموعاً وجوه سلبی بر جهات ایجابی او میچربید و ناظر به نقد گذشته و حال متافیزیک غرب بود که از آن به دیروز و امروز تعبیر میکرد و شامل سیر فلسفه در یونان و عالم اسلام و قرونوسطا و دوران جدید میشد.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۵ ۰۸:۰۲
گزارشی از سمینار «امر اجتماعی چیست؟» (۲) ؛
امر اجتماعی با نگاه به نظریه انتقادی دولت
اگر بخواهیم نظریه انتقادی دولت را به عنوان یک تراکمیافتگی وضعیت اجتماعی تدوین کنیم، باید بتوانیم پس پشت این نگاه نیروهای متکثری را که از پایین حرکت میکنند، به بازیگیریم و صحنه را از نو بیاراییم و ببینیم چه نیروهایی در حال عمل کردن هستند و این نیروها چگونه پس زده و به زیر برده شدهاند و چگونه سوژهسازی شدهاند تا کسی مثل آقای سریعالقلم بگوید ما همچنان در وضعیت قبیلهای هستیم.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۲ ۰۸:۵۶
ترجمه بخش پایانی کتاب «مولوی: عارف ایرانی» رضا آراسته(۲)؛
انسان مدرن غربی در مواجهه با عشق
فروم و مولوی هر دو افرادی مهاجر بودند از دست نیروهای وحشی مغول و نازی و این جدایی از موطن، موجب تماس بیشتری با گروههای متعدد و شیوههای متعدد حیات شده است و مجالی برای استخراج مسائل مشترک وجود انسانی فراهم آورده و ایمان آنها را به واقعیت انسانی جهانی و قابلیت انسان در خلق نمادها بیشتر کرده است. به نظر این دو فرد بزرگ، در هر زمان و مکانی، آدمی از دردهای یکسانی رنج برده است: فقدان ارتباط درست با دیگران و جهان.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۱ ۰۹:۳۲
تحلیل تری ایگلتون از فشار نیروهای سرمایهدار و خشکیدن علوم انسانی در بریتانیا؛
مرگ تدریجی دانشگاه
اگر علوم انسانی در بریتانیا در حال خشکیدن بر سر شاخه است، علت عمدۀ آن، فشار نیروهای سرمایهدار از یکسو و متقابلاً ته کشیدن منابع مالی از سوی دیگر است. (سیستم آموزش عالی بریتانیا فاقد سنتهای خیریه و نیکوکارانۀ آمریکایی است. عمدتاً به این دلیل که آمریکا میلیاردرهای بیشتری دارد.) ما همچنان راجعبه جامعهای صحبت میکنیم که در آن برخلاف آمریکا، آموزش عالی بهطور متداول بهعنوان کالا خریدوفروش نمیشود.