-
۱۳۹۵-۰۴-۱۴ ۱۸:۳۹
فلسفهی علمی جلد ۱
مجموعه نویسندگان
مجموعه دوجلدی فلسفهی علمی با گردآوری آثار برگزیدهی دوازده دانشمند بزرگ تاریخ امکان مرور سریع سیر دانش را به خواننده پرسشگر میدهد.
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۹ ۱۷:۳۹
مدخل های دانشنامه استنفورد (۵۳-۵۴)
برای کسی که میخواهد اولینبار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینههای مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخلهای مربوط به آن در دانشنامه فلسفه استنفورد آغاز کند
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۶ ۱۸:۰۰
شهریار جدید
آنتونیو گرامشی
شهریار جدید از رسالههای مهم گرامشی، خوانشی نوآورانه و بدعتگونه از رسالهی شهریار نیکولو ماکیاولی، نویسنده و سیاستمدار ایتالیایی، دربارهی اصول سیاست و آیین کشورداری است.
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۱۰:۵۰
درآمدی به روایتشناسی
رولان بارت، تزوتان تودوروف، جرالد پرینس
خواستگاه تحلیل ساختاری روایت، به سخن رولان بارت: «اگر نه مبهم، دستکم غیر قطعی است.»
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۲ ۱۰:۰۹
درباره كتاب «فلسفه جسمانی»، نوشته جورج لیكاف و مارك جانسون؛
یاریكردن حقیقت
آیا زندگی یك بسته شكلات است؟ آیا زمان یك رودخانه است؟ آیا ذهن یك ماشین است؟ تنها در دنیای عجیب استعاره مهم نیست كه زندگی آب نمیشود، زمان شما را خیس نمیكند، ذهن نیازی به روغنكاری ندارد. اما جهان استعاره واقعاً جهان قدرتمندی است. ارسطو علنی اعلان میكند كه «بهترین چیز این است كه در كاربرد استعاره چیرهدست باشی. چیزی كه نمیتوان آن را از دیگران آموخت، چیزی كه نشان نبوغ نیز هست».
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۱ ۱۲:۱۷
دین و معنای زندگی در فلسفه تحلیلی
محمدرضا بیات
بخشهای کلی این کتاب به ترتیب شامل این عناوین میشود: «مقدمات»، «فیلسوفان تحلیلی و معنای زندگی»، «رویکردها و نظریههای معنای زندگی».
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۲:۳۵
کریمخان زند سازندگان جهان ایرانی- اسلامی
جان پری
کریمخان زند فرمانروایی در تاریخ ایران است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۵:۴۹
تاجر ونیزی
ویلیام شکسپیر
این ترجمه بر پایهی نسخه پیراسته و سنجشگرانهی مالی مورین ماهود و مقابله با نسخههای ارزشمند بارتون رافل و جان داور ویلسون صورت گرفته است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۰:۳۱
گزارشی از سخنرانی هاشم آقاجری در نشست نقد و بررسی کتاب «سرقت تاریخ» (۱)؛
علیه غول های نظریه پرداز غربی
گودی تاریخ جهان را بر اساس منطق سرقت یا ربایش تاریخ می نگرد، بدین معنا كه غرب با یك سلسله تمهیدات نظری كوشیده است تاریخ بشریت را به نفع مفاهیم و مقولات خودش مصادره كند و خاستگاه مهم ترین پدیده ها، مثل آزادی، فردیت، دموكراسی، عشق، زندگی مدنی، علم، دانش، تكنولوژی و مفاهیمی از این قبیل را غرب معرفی كرده است به گونه ای كه در پدید آمدن این پدیده ها شرق اساسا هیچ مداخله ای ندارد. گودی این منطق را در هم می شكند و بر اساس رهیافتی مردم شناختی- باستان شناختی نگاه همه جانبه تری به تاریخ جهان می اندازد.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۱ ۰۰:۵۹
آموزش زبان یونانی باستان
ترجمه و تالیف: ژانت بلیک و ایمان شفیعبیک
هدف از تالیف و انتشار این کتاب، آموزش خواندن متن های اصلی به زبان یونانی باستان است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۱۳:۵۸
«در آستانه تجدد» با سخنرانی داود فيرحی، عباس منوچهری و جواد كاشی؛
فقه و ظهور دولت مدرن
سوال اساسی این است كه تاریخ چه گفت؟ آیا بالاخره علامه نایینی چیزی را جلو برد یا شیخ فضلالله؟ من گمان میكنم پروژه شیخ فضلالله متحقق شد و علامه نایینی در عمل توفیق چندانی نداشت، اگر چه به چندین شكل بعدا بازخوانی شد و بازسازی شد و تداوم یافت. علامه امینی میكوشد از متن سنت قرائتی ارایه دهد تا نشان دهد كه حكومت در بدو سنت ما با عدالت، آزادی، برابری، الگوی مشاركتی و... همراه بوده است و بعدا اتفاقاتی رخ داده است كه از این ایدهها دور شده است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۲:۵۳
عکاسی خیابانی
اریک کیم
اریک کیم امروزه از مهمترین افراد در زمینه عکاسی خیابانی است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۴:۴۹
گذار روزگار
رومن گاری
این اثر گفتگویی است با رومن گاری، چند ماه قبل از مرگ نابههنگام او.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۱:۱۹
درآمدی به متافیزیک معاصر
مایکل لاکس
درآمدی به متافیزیک معاصر از محبوبترین و خوشخوانترین مجلدات مجموعه درآمدهای امروزی راتلج به فلسفه است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۴:۴۳
کاوشی در فرهنگ
گرت ژان هافستد، پل ب. پدرسون، گیرت هافستد
کاوشی در فرهنگ یک کتاب مقدماتی ارزشمند در حوزهی روانشناسی اجتماعی بین فرهنگی و آموزش بین فرهنگی میباشد.
-
۱۳۹۵-۰۳-۰۸ ۱۸:۰۷
راهنمای فلسفه سیاسی
هاروی منسفیلد
این کتاب نقشهای است تا دانشجویان و علاقمندان با تمسک بدان به هزارتوی اندیشهی فیلسوفان سیاسی راه یابند.
-
۱۳۹۵-۰۳-۰۶ ۱۶:۴۵
فرار از لایپزیگ
هارالد فریش
کتاب فریش و زندگیاش در لایپزیگ و فرارش به غرب باید توسط هر فردی که علاقمند به تاریخ آلمان در قرن بیستم است خوانده شود.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۲:۱۳
نیروهای کار جنبشهای کارگری و جهانیسازی از ۱۸۷۰
بورلی جی. سیلور
این کتاب پژوهشی تاریخی در جریانهای جهانی جنبشها و دیدگاههای کارگری است؛ که به بررسی مقاومتها و اعتراضهای طبقه کارگر از اواخر سدهی نوزدهم تا آخر سدهی بیستم پرداخته است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۱:۵۴
زیباییشناسی و سیاست گفتارهایی دربارهی زیباییشناسی انتقادی
فردریک جیمسون
زیباییشناسی انتقادی، همواره این حقیقت فرارفتن از تاریخ سیاسی را در مواجهه با دغدغههای بنیادی مکتب فرانکفورت ثابت کرده است و محکوم به تکرار مجادلاتی درون خود مارکسیسم است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۰۹:۰۵
نگاهی به کتاب «حدیث حاضر و غایب» به قلم آرش نراقی (۲)؛
الهیات غیبت و مسئلهی قدیسه ترزا
از تجربهی ترزا میتوان آموخت این است که ترزا به واقع یک قدیس یا یک عارف نبود، چون از آن آرامش روحی و انقیاد قلبیای که عرفایی همچون مایستراکهارت، فرانسوا آسیزی، مولوی و یا عینالقضات داشتهاند بیبهره بوده است، اگرچه شکی نیست که انسانی خیرخواه و بشردوست و مهربان بوده است. کوتاه سخن آنکه نراقی علیرغم شروع فلسفی و نسبتاً علمی کتابش نتوانسته ادعاهایش را بر کرسی قبول بنشاند و برداشت او از الهیات غیبت انسجام علمی ندارد و نامستدل است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۵ ۱۸:۵۹
تازهکارها
ماریو بارگاسیوسا
شور و هیجان نوشتن و کشش و تعلیقی که در این داستانها مشهود است، ما را با وجه دیگری از آثار این نویسنده بزرگ روبرو میکند.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۱ ۱۸:۴۲
چنگیزخان سازندگان جهان ایرانی- اسلامی
میکال بیران
نویسنده در این نگاه جدیدش به این چهرهی شگفت تاریخ، تاکید میورزد که تاثیر سازندهی چنگیزخان بر جهان اسلام، صرفنظر از انهدام و کشتارها، نیز چشمگیر است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۱ ۰۸:۳۷
محمد منصور هاشمی؛
متن و حاشیۀ فیلسوف دوران ما
داوری همواره نقاد وضع کنونی دنیا و تقدیر تاریخی تجدد بوده و به تأمل در شرایط تاریخی تجدد و کشورهای غربی از سویی و شرایط تاریخی حاشیهنشینان تجدد از سوی دیگر پرداخته است. اما نقادی تاریخی و فلسفی را با رد و قبول ایدئولوژیک اشتباه نباید کرد. در سطح فلسفی مسأله مخالفت و موافقت مطرح نیست. مسأله شناخت مطرح است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۱۹ ۲۰:۱۰
تاملی دربارهی ایران جلد نخست: دیباچهای بر نظریهی انحطاط ایران
سید جواد طباطبایی
این دفتر نخستین جلد از پژوهشهای نویسنده دربارهی وجوهی از تاریخ دوران «جدید» ایران است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۱۵ ۰۹:۲۳
نگاهی به کتاب «حدیث حاضر و غایب» به قلم آرش نراقی (۱)؛
غیبت خداوند، امری مختص مدرنیته؟!
نگاه نراقی اسطورهای است.به نظر میرسد این تفکر اسطورهزداشدهی بشر است که ایدهی خداوند را از ذهن او دور کرده، نه اینکه این اختفا معلول اتفاق خاصی در عالم طبیعت باشد. پس این ادعا را که «این معنای دوم از اختفا، یعنی کسوف خداوند ویژهی روزگار مدرن و پسامدرن است»اگر صرفاً به معنای این باشد که تفکر مدرن خداگریز است، به نظر درست میآید؛ در غیر این صورت نراقی لازم است اثبات کند پدیدهی غیبت امر حادثی است، یعنی مختص مدرنیته است و قبل از آن سابقه نداشته است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۱۴ ۱۲:۱۱
سکوتها
محبوبه موسوی
گمگشتگی درونمایهی اصلی رمان سکوتها است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۶ ۰۹:۳۴
نقدی بر کتاب تجربه تجدّد نعمت الله فاضلی(۳)؛
حذف سنت در تجدد
کتاب تجربه تجدد خیلی چیزهایی که در غرب موجود است، دیده ولی موضوع اصلی خود؛ یعنی جامعه ایرانی را به طور کلی ندیده است. مطالعه مردم انگارانه وی از جامعه ایرانی به جز موارد تجربه زیسته خویش کاملاً کتابخانهای و غیرعینی است. سنتهای اصیل ایرانی که قرار است یکی از مؤلفههای تجدد ایرانی در تلفیق با تجدد غربی باشد، جز حذف شدههای اصلی روایت فاضلی است.سنت ایرانی در همه جای کتاب به مثابه امری دست و پاگیر، مزاحم و معارضهجو با تجدد غربی دیده شده است و در همهجا سنت ایرانی بوده است که باید به نفع میهمان ناخوانده جدید یعنی تجدد غربی، کنار گذاشته شود.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۴:۲۹
بودا
فولکر زوتز
بودیسم یکی از کهنترین ادیان با دیدگاههای جامع و متنوع است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۱ ۱۰:۳۵
نقدی بر کتاب تجربه تجدّد نعمت الله فاضلی(۲)؛
مواجهه با یک متن ایدئولوژیک
دیدیم که تمام تلاش وی صرف این هدف بود که میان مدرن بودن و گرایش به رفتار غیرعقلانی فالگیری، هیچ ناسازگاری وجود ندارد. به عقیده وی، اگر به کارکردهای فرهنگی فالگیری ـ علیرغم غیرعقلانی بودن آن ـ نظر بیاندازیم؛ دستاوردهای مثبتی دارد و در نتیجه فالگیری در جامعه مدرن منزلت فرهنگی پیدا میکند. این همان وجه ایدئولوژیک کار است که نویسنده مایل نیست پژوهشش با این عنوان توصیف شود. او چه بخواهد یا نخواهد، فصل هفتم حاوی ایدههایی است و هر متنی که ایده دارد؛ نمیتواند ـ ایدئولوژیک نباشد.
-
۱۳۹۵-۰۱-۳۱ ۰۹:۱۶
نگاهی به کتاب نیچه و فلسفهی ژیل دلوز، ترجمهی عادل مشایخی؛
آری گفتن به زندگی فقط با انحلال رنج امکان دارد
نیچه به مسئولیت معنای ایجابی میبخشد، اما مسئولیت او احساس بیمسئولیتی کامل و خود را از قید ستایش و نکوهش اکنون و گذشته آزاد کردن است. هنگامی که یونانیان وجود را جنایتکارانه و «گستاخانه» میخوانند، بر این گمانند که خدایان انسانها را دیوانه کردهاند: وجود مجرمانه است اما خدایانند که مسئولیت این خطا را بر عهده میگیرند. یونانیها وجود را جرم میدانند، مسیحیها گناه. یونانیها میگویند تو مقصری، مسیحیها میگویند من مقصرم. انسان نیچهای اما بیگناه است، بیگناهی نیچه اما به چه معناست؟