کل اخبار:37
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۷ ۱۰:۰۰
سارتر، روشنفکران اروپایی و صهیونیسم
چرا فلسطینی ها همدلی بسیار کمی از جانب روشنفکران چپ گرای برجسته مانند ژان پل سارتر و میشل فوکو دریافت کرده اند، یا فقط همدلی های تصادفی از جانب دیگر روشنفکران چپ گرا را دریافت کرده اند؟
-
۱۳۹۴-۰۴-۱۳ ۱۰:۵۰
به مناسبت زادروز فرانتس کافکا؛
کافکا و اگزیستانسیالیسم
گناه قهرمانهای اگزیستانسیالیست، چنانچه در آثار کافکا میآید، در درماندگی آنها در انتخاب و گرفتار ساختن خویشتن در رویارویی با امکانات بیشمار است، امکاناتی که هیچیک به نظر درستتر و یا ارزشمندتر از آنهای دیگر نمیآید، مانند سیزیف قهرمان یکی از کتابهای کامو، کسی که محکوم است سنگی را تا نوک تپه حمل کند تا سقوطش را به طرف دیگر آن تماشاگر باشد. قهرمانهای اگزیستانسیالیست خود را رویاروی سرنوشتی میبینند که در آن تلاش میکنند تا اندازهای از ارزش [انسانی خود] را در جهانی پوچ همچنان حفظ کنند.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۰ ۱۶:۱۰
یک درسگفتار برای آشنایی با «سوبژکتیویسم»
از مهمترین مؤلفه های غرب مدرن، انسان محوری است که در تمامی ساحات اندیشه و عمل انسان مدرن ریشه دوانده است. این مفهوم در قالب فلسفه تحت عنوان «سوبژکتیویسم» به کار میرود.
-
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۲۰
طرفداران سارتر و فوکو کجا هستند؟
آیا مخالفت یونانی ها با برنامه های اقتصادی محافظه کارانه به اندازه ی انقلاب ۲۱ آوریل سال ۱۹۶۷ برای آنان همدلی دیگران را به همراه خواهد داشت؟(۱) پس از این کودتا جهان همراهی زیادی با مردم یونان نشان داد ، همراهی ای که ورای حمایتی ساده از چپ گراها بود. کوستا گاوراس برای ما روایت میکند که فیلمش تحت عنوان Z چگونه به نماد این همراهی بدل گشته است.
-
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۳۰
«رمانی برای قتل» به صحنه میرود/ برداشتی ایرانی از اثر «سارتر»
کوروش ساسانیان با اشاره به آغاز اجرای نمایش «رمانی برای قتل» از مرداد در تماشاخانه استاد انتظامی، عنوان کرد این اثر نمایشی با برداشتی از رمان «سه قتل» ژان پل سارتر نوشته شده است.
-
۱۳۹۴/۰۲/۱۳
گفت و گو با تامس شیهان درباره پارادایمهای هایدگر پژوهی در غرب؛
هیچکس نمیتواند از سایهی خویش فراتر جهد
کوشش هایدگر برای رنگ و لعاب بخشیدن به بدبینی فرهنگی و ناسیونالیسم پسگرفتخواهانهاش از خلال «تاریخ متافیزیکیِ» سقوط غرب یک شکست کامل است و باید به همین شکل تلقی شود. تلاشهای هایدگریها برای «تبیین» یهودستیزی هایدگر از طریق اظهارات تبرئهآمیز راهبردهایی مفتضحانه برای طفرهروی و نوعی امتناع یأسآلود از پذیرش این امر آشکار است.
-
۱۳۹۳-۱۰-۲۸ ۰۹:۵۷
دو برداشت از مفهوم «دیگری»؛
سارتر و لویناس
البته نزاع اصلی لویناس با سارتر بر سر پرسش تعارض انسانی است: او در درجهی نخست با لحن سلبی این گزاره که انسان محکوم به آزاد بودن است مخالفت میکند و در ادامه استدلال میکند که دیگری مزاحم آزادی من نمیشود بلکه آن را تأیید میکند. لویناس با پاسکال موافق است که خویشتن، بهخودیخود، نفرتانگیز -خودمحور، دلبخواهی، ناموجه- است و تنها در روابط با دیگری است که فرصت اخلاقی شدن دارد.