کل اخبار:254
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۳ ۱۲:۰۰
قطبالدین صادقی: اقتباس ما از متون کهن، باید مصداق امروزی هم داشته باشد
قطبالدین صادقی معتقد است: اقتباس ما از ادبیات و متون کهن، باید مصداق امروزی هم داشته باشد و دور از دغدغههای و فضاهای فکری ما نباشد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۵ ۱۶:۰۰
نمایشنامه «فرشته تاریخ» به چاپ دوم رسید
نمایشنامه «فرشته تاریخ» نوشته محمد رضاییراد، که چاپ نخست آن در تیر ماه امسال به بازار کتاب عرضه شده بود، در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۵ ۱۰:۳۰
ایبسن در دوبلین؛ تحلیلی بر نمایشنامه «تبعیدیها» اثر جیمز جویس
شاید بتوان گفت که تبعیدیها همان اولیس تحت روانکاوی و یا آنطور که ازرا پاوند گفته بود یک «کاتارسیس ضروری» است... گویی روح ایبسن در سال ۱۹۱۲ در حومه دوبلین با جویس همراه شده است.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۱ ۱۱:۱۹
نگاهی زیرچشمی به نمایش و نمایشنامه «فرشته تاریخ»؛
رؤیای یک مرد مشتاق *
نمایش «فرشته تاریخ» آنچه را که با تواضع فراوان هدیه میکند، یک لذت تراژیک است؛ مسیری که شخصیت در آن به پیش میرود تا به تراژیکترین لحظۀ خود یعنی گذر از زیستن به خاطر نفس زیستن برسد. بنیامین در واپسین لحظات هرآنچه را در ذهن دارد دستاویزی میکند برای گذر از رنج حادث شده؛ اما دستاویزها به سستی و لطافت خیال از چنگ او میگریزند. این امر ساده میتواند تراژدی شخصی بنیامین باشد.
-
۱۳۹۸-۰۴-۳۱ ۱۴:۰۰
شاپور اعتماد با اعلام خبر انتشار مجموعهای 80جلدی گفت: در ایران نمایشنامه علمی نداریم/ «فرمان به دیوان» را برای برجام و مسئولان ترجمه کردم
شاپور اعتماد با اشاره به اینکه در ایران نمایشنامه علمی نداریم گفت: ما نه تنها در ایران اینگونه نمایشنامه نداریم؛ بلکه به شخصه معتقدم که جامعه هنری ایران در مقابل علم گارد دارد و انگار هنر و علم با هم سر ناسازگاری دارند.
-
۱۳۹۸-۰۴-۲۴ ۱۳:۰۰
شهبازی : نمایشنامه ارنانی مانیفست مکتب رمانتیک است
شهبازی گفت: ما نیازمند خواندن متون هستیم درحالی که در ایران، همیشه درباره متون میخوانیم؛ درباره کانت میخوانیم؛ متن کانت را نمیخوانیم.
-
۱۳۹۸-۰۴-۲۴ ۱۲:۰۰
«آبی مایل به صورتی» را با تاکید بر فضای مصاحبههای اجتماعی نوشتهام
ساناز بیان گفت: «آبی مایل به صورتی» پیش از هر چیزی یک نمایش و یک درام است. هیچ وقت بافت گزارش و تجربه روزنامهنگارانه بر تئاتر نمیچربد.
-
۱۳۹۸-۰۴-۰۹ ۱۴:۳۵
خالی بند (کمدی در پنج پرده و به نثر)
اونوره دو بالزاک
خالیبند آخرین نمایشنامه اونوره دو بالزاک است. شخصیت محوری این نمایشنامه مرکاده، سوداگر ماهری است که اخلاق و اصول را برای رسیدن به خواستههای خویش زیرپا می گذارد و از سوی طلبکاران متعددش تحت فشار قرار گرفته است.
-
۱۳۹۸-۰۳-۰۵ ۱۲:۳۰
از ریورساید تا دیوانگی
استیون آدلی گرگس
از ریورساید تا دیوانگی که در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه پولیتزر شد کمدی- درامی شهری است با زبانی زنده که زندگی مردی را در دنیای در حل گسست روایت می کند.
-
۱۳۹۸-۰۳-۰۴ ۱۴:۳۰
شهرام زرگر : بسیاری از آثار تریلر، رویکرد روانشناختی دارند/ امکانات تئاتر در در ژانر وحشت شناختهشده نیست
شهرام زرگر گفت: بعد از جنگ جهانی دوم، با شکلگیری یک تهدید پنهانی در جهان، تهدید سرخها، تهدید روسیه کمونیست، تهدید بمباران اتمی و... که سایه ترسش بر سر مردم بود، ژانر تریلر در کشورهای مرفه شکل گرفت.
-
۱۳۹۸-۰۲-۲۹ ۱۳:۳۰
محمدرضا خاکی: ترجمه نمایشنامه سختترین نوع ترجمه است
محمدرضا خاکی گفت: ترجمه نمایشنامه کاری بسیار دشوار، وقتگیر و به گمان من تخصصی است. به نظر من شاید یکی از سختترین نوع ترجمهها، ترجمه نمایشنامه است.
-
۱۳۹۸-۰۲-۰۳ ۰۹:۳۰
در نمایشنامهنویسی هیچ ژانری بر دیگری ارجح نیست
علی عابدی می گوید: هیچ سبک و ژانری بر دیگری ارجح نیست. چه تئاتر مستند و چه سورئالیسم و چه تئاتر ابزورد و عبثگرایی.
-
۱۳۹۸-۰۱-۲۶ ۱۵:۳۰
از «اتوبوسی به نام هوس» و «الیا کازان» تا «بیگانه» و «بهرام توکلی»
نمایشنامه «گربه روی شیروانی داغ» اثر تنسی ویلیامز از معروفترین آثار اوست که جایزه پولیتزر را برای او به ارمغان آورد، به بهانه انتشار این اثر نگاهی داشتهایم به آثار این نویسنده در ایران.
-
۱۳۹۷-۱۲-۲۲ ۱۱:۰۰
«۱۳۰ نکته درباب کارگردانی»، از بطن متن نمایشنامه تا واکنش مخاطب
کتاب «۱۳۰ نکته درباب کارگردانی»، درباره چگونگی کارگردانی اثر است، از رسیدن به بطن متن نمایشنامه آغاز شده و تا چگونگی گرفتن واکنش از مخاطب ادامه پیدا میکند.
-
۱۳۹۷-۱۲-۱۵ ۱۵:۵۳
مقدمه کیمبریج بر ساموئل بکت
رانن مک دانلد
نمایشنامهها و داستانهای بکت در عین زیبایی و خوشساختی مضامین دشواری دارند. نویسنده کتاب سعی کرده است با خواندن تکتک متنهای بکت نه فقط ابهام و دشواری متن را تا حد ممکن برطرف کند بلکه نحوه کارکرد و زیباییشناسی متن را نیز نمایان سازد.
-
۱۳۹۷-۱۲-۱۳ ۱۲:۰۰
آخوندزاده نخستین نمایشنامهنویس جهان اسلام/از مولیر تا آخوندزاده و هدایت
آژند گفت: آخوندزاده در جهان اسلام، نخستین کسی است که دست به نمایشنامهنویسی میزند؛ حتی پیش از ابراهیم شناسی (شینازی) در عثمانی. آخوندزاده تحت تاثیر نویسندگان و نمایشنامهنویسان روسیه بود. با مولیر هم آشنا بود و سعی میکرد که از آنها پیروی کند.
-
۱۳۹۷-۱۲-۱۳ ۱۱:۰۰
«ارباب پونتیلا و بردهاش ماتی» از شخصیتی دوگانه میگوید
نمایشنامه «ارباب پونتیلا و بردهاش ماتی» که به تازگی منتشر شده است یکی از کمدیهای برشت است که نظام ارباب رعیتی را به سخره میگیرد.
-
۱۳۹۷-۱۲-۰۸ ۱۲:۴۸
دربارۀ کتاب فارم هال؛
علم بر صحنۀ نمایش
ایدۀ جدایی «علم» از «جامعه-سیاست» پندار خامی است که باید از ذهن دانشمندان کنار گذاشته شود و باید آنها این را بهعنوان یک قاعده بپذیرند که هم تکوین و حفظ یک نظام علمی بهشدت وابسته به شرایط اجتماعی-فرهنگی موجود است و هم اینکه تحقق و موجودیت یافتن یک نظام علمی امری خنثی نیست و تبعات اجتماعی-سیاسی خُرد و کلان دارد.
-
۱۳۹۷-۱۲-۰۵ ۱۱:۰۰
اعلام نامزدهایی نمایشنامهنویسی بخش «مسابقه تئاتر بینالملل»
نامزدهای دریافت جوایز بخش «مسابقهی تئاتر بینالملل» معرفی شدند.
-
۱۳۹۷-۱۱-۲۹ ۱۲:۰۰
چگونه 4 اثر کافکا زمینهساز شکلگیری یک نمایش شدند؟
علی کرسیزر گفت: مفهوم اصلی نمایشنامه «فرآیند» قانون است و درواقع مفهومهای دیگری مانند تجاوز، گرسنگی و حریم شخصی را شامل میشود که زیر مجموعه همان مفهوم اصلی، قانون است.
-
۱۳۹۷-۱۰-۲۵ ۱۱:۴۰
مروژک در ایران غلامحسین ساعدی را نزدیکترین نمایشنامهنویس به خود دید
در نشست شب نمایش از پنج اثری رونمایی شد که توسط محمدرضا خاکی ترجمه و منتشر شده است، در این نشست گفته شد: مروژک در جشن هنر شیراز به ایران آمد و مدتی ماند و از بین آثاری که دید نزدیکترین نمایشنامهنویس به خود را غلامحسین ساعدی دانست، به دلیل اینکه کارهای ساعدی به شدت وجه تمثیلی دارد و ابزورد سیاسی است.
-
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۵:۰۰
قول؛ فاتحهای بر آخرین رمان پلیسی دورنمات
امروز ۱۵دی (۵ژانویه) زادروز فریدریش دورنمات نویسنده نویسنده و نمایشنامهنویس سوئیسی است که با وجود شهرت به نمایشنامههایش در سال های اخیر رمانهای جنایی او نیز جای خود را در میان مخاطبان باز کرده است. نوید فرخی مترجم و نویسنده آثار کارآگاهی و جنایی در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده با مرور یکی از آثار دورنمات، فلسفه حاکم بر آثار ااو را بررسی کرده است.
-
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۳:۴۸
تئاتر امروز نه تنها خلاق نیست که به سوی تکرار گذشته رفته است
فرهاد مهندسپور، کورش نریمانی، اشکان خیلنژاد و پیام لاریان در دومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی نمایشنامهنویسی سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر به گفتوگو نشستند.
-
۱۳۹۷-۱۰-۱۰ ۱۴:۰۰
نمایشنامه منطقالطیر در فرانسه بر روی صحنه میرود
نمایش «مجمع مرغان» ژان کلود کریر که نمایشنامهای اقتباسی بر اساس منطقالطیر عطار است در سال جدید میلادی در فرانسه بر روی صحنه میرود.
-
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۲:۲۰
محمد چرمشیر: تئاتر در حال تبدیل شدن به یک سلیقه روزمره است
نخستین نشست تخصصی بخش نمایشنامهنویسی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد
-
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۰:۰۰
رنج بیضایی بودن
چهارشنبه 5دی مصادف است با سالروز تولد بهرام بیضایی نمایشنامهنویس و کارگردان نامدار ایرانی، به مناسبت هشتادمین سال تولد او سیدمحمد طباطبائی روزنامهنگار یادداشتی نوشته و در اختیار ایبنا قرار داده است.
-
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۵:۲۱
محاکمه اندرسون ویل
سال لویت
سروان هنری ویرز که از یک سو از خاطرات وحشتناکش رنج میبرد و از سوی دیگر با دادستانی روبروست که بیرحمانه میخواهد او را متهم کند، مدعی میشود اندرسون ویل را مانند یک سرباز و طبق دستورات مافوقش اداره میکرده است. مسئله اصلی در این نمایشنامه تکان دهنده این است که چه زمانی مسوولیت فرد در قبال وجدان خویش بر هرگونه مرجع قدرت ارجحیت پیدا میکند.
-
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۰:۰۸
نمایشنامههای «استفنسن» کالبدشکافی مغز و رسوبات تاریخی آن است
بهزاد قادری گفت: نمایشنامههای استفنسن کالبدشکافی مغز و رسوبات تاریخی آن است؛ برای همین است که در آثارش آرشیو (بایگانی)، یاد، خاطره، حافظه، خرافه، جهان فراحسی، فیزیک کوانتومی، تاریخ و واقعیت با هم گره میخورند و به فضاهای ذهنی پیچیدهای شکل میدهند.
-
۱۳۹۷-۰۹-۱۴ ۱۱:۰۰
روایتی نمایشی از «اتاق آبی» سهراب سپهری
«اتاق آبی» نام نمایشنامهای است که در چهاردهمین هفته از دوره جدید جلسات نمایشنامهخوانی «عصری با نمایش» روخوانی میشود.
-
۱۳۹۷-۰۹-۱۴ ۱۰:۰۰
اسامی نامزدهای نهایی بخش نمایشنامهنویسی جشنواره ادبیات سلامت
اسامی راهیافتگان به مرحله نهایی جشنواره ادبیات سلامت د ر بخش نمایشنامهنویسی اعلام شدند.