شناسهٔ خبر: 58626 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

مقدمه کیمبریج بر ساموئل بکت

بکت نمایش‌نامه‌ها و داستان‌های بکت در عین زیبایی و خوش‌ساختی مضامین دشواری دارند. نویسنده کتاب سعی کرده است با خواندن تک‌تک متن‌های بکت نه فقط ابهام و دشواری متن را تا حد ممکن برطرف کند بلکه نحوه کارکرد و زیبایی‌شناسی متن را نیز نمایان سازد.

مقدمه کیمبریج بر ساموئل بکت

رانن مک دانلد

مترجم: قاسم مومنی

ناشر: علمی و فرهنگی

تعداد صفحه: ۲۱۴ صفحه

قیمت: ۲۰ هزار تومان

بکت را هم زبان حال وضع بی‌زمان بشر می‌دانند و هم او را به عنوان راوی حقیقی دنیای ویران پس از جنگ می‌ستایند. شخصیت‌های اسکلت‌وار و صحنه‌های بی‌چیز نمایش‌ها و رویای فرتوت و گم گشته و پرتب و تاب رمان‌های او را بیان هنرمندانه دنیایی محروم از امید و خدا و اخلاق و ارزش می‌دانند که حتی تسکینی برای از دست رفتن نفس نیز در آن نیست. با اینکه تئودور آدورنو هر گونه هنر پس از آشویتس را ناممکن می‌داند شاید در عسرت قرن بیستم بکت را بتوان سرآمد هنرمندان دانست. در کتاب حاضر تلاش شده است به دانشجویان تماشاگران تئاتر و هر خواننده عادی کمک کند تا درباره بکت و آثار او نقادانه بیندیشند. در عین حال به جای انکه صرفا پاسخی برای پرسش‌ها پیش بنهد می‌کوشد پرسش‌های درستی طرح کند. مواجهه درست با نمایش‌نامه‌ها و رمان‌های بکت الزما به معنای رمزگشایی از آن‌ها و کشف معانی پنهان آن‌ها نیست بلکه باید به چالشی پرداخت که این آثار در مقابل خواندن دیدن و تفسیر پیش می‌نهند. نمایش‌نامه‌ها و داستان‌های بکت در عین زیبایی و خوش‌ساختی مضامین دشواری دارند. نویسنده کتاب سعی کرده است با خواندن تک‌تک متن‌های بکت نه فقط ابهام و دشواری متن را تا حد ممکن برطرف کند بلکه نحوه کارکرد و زیبایی‌شناسی متن را نیز نمایان سازد. اگرچه گهگاه به مرجع کنایه‌ها و توضیح معنای متن هم اشاره می‌کند اما هدف اصلی کتاب حاضر تفسیر و حاشیه‌نویسی نیست. مخاطب اصلی کتاب کسانی هستند که آثار بکت را خوانده یا تماشا کردهاند و می‌خواهند بیشتر درباره آن‌ها تامل کنند و شاید به حال کسی که با متن‌های مورد نظر آشنا نیست فایده چندانی نداشته باشد.

در فصل اول نگاهی کلی به زندگی و آثار بکت شده است ولی کتاب حاضر صرفا نوعی مقدمه است نه تحلیل جامع نمایش‌نامه‌ها و داستان‌های او. طی بحث مفصل درباره خود آثار در فصل‌های سوم و چهارم به نمایش‌نامه‌های بیشتر اجرا شده و داستان‌های بیشتر خوانده شده به ویژه در کلاس‌های تئاتر و ادبیات دوره کارشناسی پرداخته شده است. بنابراین متاسفانه خرده نمایش‌نامه‌ها و نوشته‌های مینی مالیستی او در اواخر عمر در توصیف جهان فروبسته ذهن پرداخته نشده است. همچنین در این اثر از بررسی اشعار بکت هم صرف نظر شده است.

نظر شما