-
۱۳۹۵-۰۷-۲۷ ۰۹:۳۰
نقدی بر ترجمۀ کتاب «سنتز و زمان در کانت»؛
آزادی کثیف در ترجمه
دشوار بتوان فهمید چه کسی این آزادی کثیف را به مترجم اعطا کرده که چنین سخنان بیهودهای را به نام فلسفه به دانشجویان و علاقهمندان به فلسفه عرضه کند. برعکس، با بازنویسی آلن بدیو، میتوان گفت: «مترجم باید سانسورچی بیرحم خود باشد.» مترجم روی جلد کتاب با افتخار و مباهات فراوان زیر نام خود عنوان «عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی» را آورده است. آیا این عنوان و مقام به جای مترجم پاسخگوی اشتباهات فراوان او خواهد بود؟ به راستی چه کسی پاسخگوی این فاجعه است؟
-
۱۳۹۵-۰۷-۲۶ ۱۰:۳۶
نقدی بر کتاب «درباب نابرابری» اثر هری جی. فرانکفورت؛
نابرابری از کجا میآید؟
یک مارکسیست با مطالعۀ کتاب «درباب نابرابری» خواهد پرسید: نابرابری از کجا میآید؟ در نزد مارکسیست، نابرابری نخست یک پدیدۀ اجتماعی است تا یک مفهوم انتزاعی و برای فهم یک پدیدۀ اجتماعی، باید تاریخ آن را درک کرد. مارکس معتقد بود که عمدۀ نابرابری از آنجا سربرمیآورد که سرمایهداران قادرند به کارگران کمتر از میزان ارزش محصولات کارشان، مزد دهند. اینچنین کارگران استثمار میشوند. آنها سخت کار میکنند و کالاهایی با ارزش بالا تولید میکنند، اما صاحب کارخانه یا سرمایهگذار بیشتر این ارزش را به چنگ میآورند. اگر چنین باشد، پس برابری امری خواستنی است؛ چراکه آنچه را که شایستۀ کارگران است، به آنان اعاده میکند
-
۱۳۹۵-۰۷-۲۵ ۰۹:۰۰
بیژن عبدالکریمی؛
پرسش از پست مدرنیسم ایرانی
دفاع از پست مدرنیسم در ایران نیز تا حدود زیادی نشات گرفته از انگیزه های سیاسی و اجتماعی و دستاویزی برای نقد وضع موجود اجتماعی است. اما پست مدرنیست های ایرانی باید توجه داشته باشند که تفکر پست مدرن در حکم شمشیری دو لبه است و با هر ضربه به خصم یا رقیب، ضربه یی نیز به خود ضارب وارد می کند. به تعبیر دیگر، تفکر پست مدرن به نحو توامان از دو وصف انقلابی و محافظه کاری برخوردار است. این تفکر، از آن جهت که هرگونه فراروایتی را انکار می کند، ابزار نظری مناسبی برای انکار انحصارطلبی روایت حاکم به نظر می رسد.
-
۱۳۹۵/۰۷/۲۴
گفتوگو با هنری ژیرو دربارۀ آموزش عالی و اغواگری نئولیبرال؛
دانشگاه بهمثابۀ شرکت چندملیتی
دانشگاه تجاریشده آخرین تجلی ماشین بیروحی است که شکلی سلطهجو از قدرت را به کار گرفته است و از فرهنگ تجاری تقلید میکند. این ماشین با دانشجویان همچون افرادی مصرفکننده برخورد میکند و جلوی رشد آنها را میگیرد و در نهایت با حذف دانشگاه از تمام وجوه حکومت، آن را سیاستزدایی میکند. بیگمان تمام این روابط تعریفکننده که توسط دانشگاه نئولیبرال تولید شده است، باید به چالش کشیده شود و تغییر کند.
-
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۳:۵۰
محمد تهامینژاد؛
تاریخ، سند و سینما
همواره بین مورخان و فیلم رابطهای سختگیرانه بر قرار بوده است. نخستین گام برای مورخان، شناخت فیلم به عنوان منبعی ارزشمند برای مطالعه بود. فرایندی که از دهۀ ۱۹۶۰ آغاز شد. از آن پس فیلم معمولاً به عنوان یک شاهد مکمل مورد پذیرش قرار گرفت که دارای این قابلیت بود که به رخدادهای گذشته پرتو بیفکند. این دستاورد از جمله به خاطر تغییرات تاریخنگارانهای بود که - عمدتاً تحت تأثیر نسبیگرایی فرهنگی - در جریان آن مورخان به طور روز افزونی به منابع مختلف روی آوردند.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۹ ۰۹:۳۵
تحلیلی بر عاشوراشناسی امام موسی صدر؛
از اسلام نبوی تا اسلام اموی
امام صدر، اسلام اموی را «اسلام صوری» و «پوسته اسلام» و «اسلام یزیدی» میخوانَد و معتقد است که اگر«حسینبنعلی(ع) در مقابل انحطاطی که بعد از پیامبر(ص) شروع شد و تا زمان یزید ادامه داشت، سکوت میکرد، این انحطاط رفته رفته بیشتر میشد و دیگر اثری از اسلام باقی نمیماند، حتی اسم اسلام هم از بین میرفت.» در واقع، امام حسین با شهادت خود اسلام نبوی را زنده کرد و به همین سبب است که پیامبر میفرماید:«حسین منی و أنا من حسین.»
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۹ ۰۹:۳۰
نقدی بر ترجمهی مقدمه «آینده هگل» منتشر شده در نشریه فرهنگ امروز؛
در دام ترجمه
اگر به جملهی خود مترجم استناد کنیم که «ترجمه فقط انتقال از زبان مبدأ به مقصد نیست بلکه درگیری و مواجهه با پروبلماتیک موجود در متن هدف است» میتوانیم نتیجه بگیریم که ترجمهی فارسی ایشان ترجمه نیست، زیرا اصلاً در جریان بحث قرار نداشته و ترمی فلسفی-فیزیکی را به معنای محاورهاش برگردانده است که ربطی به بحث اصلی ندارد.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۸ ۱۱:۱۴
پاسخ لویناس به پرسشهایی در باب ناسیونال سوسیالیسم؛
چهچیزی به دیگران بدهکاریم؟
لویناس ریشههای بدخیم ناسیونال-سوسیالیسم را در تمایز صریحی ردیابی میکند که ما میان «همان» و «دیگری» ترسیم میکنیم. گرچه یکیسازی و تفاوتگذاری، ساخت هویت فردی را ممکن میسازد، اما اگر خصایلی که ما بهواسطۀ آن خود را از دیگران ممتاز میگردانیم، «تمام» و «مطلق» در نظر گرفته شود، میتواند منجر به خصومت شود.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۷ ۱۱:۳۳
اینترنت و تاثیر آن بر آینده رشته تاریخ؛
در مواجهه با سیل دادهها
ورود هر تکنولوژی، پیامدهای خاص فرهنگی و اجتماعی خود را به همراه خواهد داشت. کما اینکه ورود تکنولوژی "ضبط صدا و تصویر" شاخه ای از تاریخ با عنوان « تاریخ شفاهی»را به همراه داشت. به نظر می رسد ورود رسانه های نوینی نظیر اینترنت نیز شاخه های جدیدی را در حوزه تاریخ ایجاد خواهند کرد. بنابراین اساتید و دانشجویان رشته تاریخ می بایست دانش کافی درباره روند تحولات عصر دیجیتال جهت ثبت تاریخ آینده داشته باشند.
-
۱۳۹۵/۰۷/۱۷
گفت و گو با جبار رحمانی دربارۀ کتاب فرهنگ سوگ شیعی؛
درک علوم اجتماعی از سوگ شیعی
آنچه مسلم است اینکه فرهنگ سوگ شیعی، که نقشی حیاتی و محوری در فرهنگ جامعۀ شیعی دارد، بسیار کمتر از حدواندازۀ خودش، مورد توجه محققان بوده است. بخشی از این کاستی و فقر پژوهشی در این زمینه، ناشی از واکنشهای تند دینداران به پژوهشهای علوم اجتماعی و تهمتهای بیروای ارتداد و... به محققان است و بخشی هم ناشی از بیتوجهی محققان به این موضوعات. این تفکر غلط وجود داشته است که این موضوعات مردمی چندان ارزش پژوهش حرفهای آکادمیک ندارند. تعصب خشک برخی از افراد بههمراه خودشیفتگی برخی محققان در دو سوی مختلف، همزمان سبب تعلیق و بیتوجهی گسترده به ابعاد و دلالتهای جامعهشناختی و انسانشناختی فرهنگ سوگ شیعی شده است.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۴ ۱۱:۰۷
در باب میل به آزادی با نگاهی به قدرت خدایان یونان(۲)؛
کیفر مبارزه با خدایان استبداد
انسان باید میان زیستن با ذلت یا مرگ شرافتمندانه یکی را برگزیند، چه و آزادی وی در انتخاب او نهفته است؛ زیرا ارباب ظلم حتی سکوت در برابر خود را برنمیتابند، آنها تأیید و تعظیم میخواهند. همگان میدانند اگر در میان صف طویل سرهایی که به اطاعت در برابر سلطانی، امیری، مستبدی به تعظیم فرو میآید، یک سر به سرافرازی گردن فرو نیاورد چه معنایی دارد، چه اتفاقی خواهد افتاد؛ معنی آن، این است که آن سر «یک خطر بالقوه» است، یاغی است، آشوبگر است، انقلابی است.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۱۰:۲۴
گزارشی از نشست «نشانهشناسی تاریخ» (۱۰)؛
نشانهشناسی آثار شبهمستند تاریخی با تأکید بر آثار بیناتمدنی
آنچه در این آثار بیناتمدنی به وجود میآید بهویژه با نگاه چالشی این است که با شیوههایی سعی میکنند برساختههای داستانی تخیلی خود را بازساختههای تاریخی جلوه دهند و مستند کنند. فرصت توضیح نیست، شاید در بین روشنفکران بحث میان ادبیات و تاریخ و تخیل حل شده، اما هنوز برای عامه، تاریخی بودن یعنی واقعی بودن.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۰۸:۵۳
نگاهی پدیده به اسلام هراسی در غرب؛
اسلامهراسی؛ توهم یا واقعیت؟
این ترس، حاصل ترکیب ذهنی عجیبی است که واقعیت را پیشبینیها و ترس و احساس ترس و عقل و تخیل را در هم میآمیزد؛ بهاینترتیب، یک نتیجۀ فرهنگی پیشبینیشده از موقعیتها و شرایط و احساسات متعدد نسبت به دیگری را شکل میدهد و غرض از آن، رهرو کردن افکار عمومی به ترس و آفرینش تهدیدها و بزرگ جلوه دادن آن نسبت به مجموعهای (گروه مسلمانان) ناخواستنی و نامطلوب است.پس در واقع این یک تبلیغات غرضورزانهای است که به دنبال تفسیر ترس و هراس از اسلام نیست، بلکه از این ترس برای توجیه سیاستهای دشمنستیزانه خود در ابعاد فکری بهره میگیرد.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۰۹:۲۹
آراء ژاک ماریتن و نیکلای بردیایف در باب معنای تاریخ (۲)؛
فهم معنای تاریخ از زاویه دیدِ انسانگراییِ مسیحی
ماریتن و بردیایف هر دو در بنای یک نظرگاه مسیحی نسبت به تاریخ که منطبق با روح سدهی بیستم باشد، نقش ایفا کردند آنها علیرغم تفاوتهای فلسفیشان در تعاملی پربار شرکت جستند که بدانها امکان فهم معنای تاریخ از زاویه دیدِ انسانگراییِ مسیحی را میبخشید. رهیافتهای آنان به فلسفه تاریخ و تفکراتشان راجع به شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی معاصر تاثیر قابل ملاحظهای بر روند کلّی تفکر مسیحی در سدهی بیستم نهاد و از این رو منجر به شکلگیری تفسیرِ مذهبیِ رایج و غالب کنونی درباره معنای تاریخ و آیندهی نوع بشر شد.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۰ ۰۹:۵۷
در باب میل به آزادی با نگاهی به قدرت خدایان یونان(۱)؛
قدرت سهمناک آزادی
جهان صحنۀ خونبار خدایان است و ما بازیچههایشان؛ وجود انسانها ضروری نیست و آنچه نگاهشان میدارد نه ارادۀ خود آنها بلکه ارادۀ یک بیگانه است؛ انسانها در بینش خاندان زئوس مخلوق و بازیچهاند. گویند آنچه خدایان را از انسانها متمایز میکند این هست که آنان بازی میکنند و ما کار؛ «چراکه تداوم رقص و سرایش و آفرینند و دگربودی و دگرباشی و دگرگشتی به دست خدایگان است نه انسان»؛ انسان بایست آنگونه باشد که آنان میخواهند. آزادی در «بودن» و «رفتن»، در قلمرو قدرت لجامگسیخته اربابان گناهی نابخشودنی است، کیفری است که تاوان در پی دارد. سر به پای آزادی نهادن یعنی دست خود ز جان شستن، آنچنانکه دانزاسکوتس گفت: «آزادی کمال اراده است.»
-
۱۳۹۵-۰۷-۰۷ ۱۰:۳۱
گزارشی از نشست «نشانهشناسی تاریخ» (۹)؛
ارتباط سپهر نشانهای و ادبیات دوره پهلوی بهمثابه نشانهشناسی تاریخی
اتفاقی که در دورۀ رضاشاه میافتد این است که به علت تصحیح متون کهن، دستور زبان فارسی و زبان شعر متنوع و پختهتر شده و گرایش به عامهگویی جای خود را به کلمات ادبی میدهد. آشنایی گامبهگام با شعر فرنگی سبب میشود تا پشتوانۀ فکری گسترش پیدا کند. البته در این دوران نوعی از رمانتیسیسم نیز بر فضای شعری سایه میافکند.
-
۱۳۹۵-۰۷-۰۶ ۱۱:۵۸
به مناسبت (۲۶سپتامبر) صد و بیست و ششمین زادروز مارتین هایدگر؛
از «به سوی خود هایدگر» تا «با هایدگر علیه هایدگر»
برای دور شدن از هر فیلسوفی، باید تا حد ممکن به او نزدیک شد! پس نخستین گام همان نزدیک شدن به هایدگر، درگیری جدی با آثار و اندیشهی او، نفس کشیدن در هوای اندیشهی او و گفتوگوی سازنده با او برای فهم درست تفکر اوست. این همان شعار معروف پدیده شناسی است: «به سوی خود چیزها» یعنی «به سوی خود هایدگر!»
-
۱۳۹۵-۰۷-۰۶ ۰۹:۱۶
نگاهی به کتاب متافیزیک مسیحی و نوافلاطونگرایی آلبر کامو؛
حلقۀ مفقوده در تحلیل آلبر کامو
کامو در سراسر متافیزیک مسیحی به هر سنت از دیدگاه سنت دیگر نزدیک میشود و مفروضات و تناقضات هریک را خاطرنشان میسازد؛ بدینرو، متافیزیک مسیحی نخستین گام در سفر فکری کامو بود، سفری که در آثار پختهای چون عصیانگر و افسانۀ سیزیف به اوج میرسد؛ کامو در این دو اثر به بررسی ارتباطات میان مسیحیت، تمدن یونان و مدرنیته بازمیگردد.
-
۱۳۹۵-۰۷-۰۵ ۰۹:۱۱
آراء ژاک ماریتن و نیکلای بردیایف در باب معنای تاریخ(۱) ؛
تکوین نظرگاه مذهبی قرن بیستم در باب تاریخ
ماریتن همچون بردیایف اعتقاد داشت که ابعاد قدسی و دنیوی تاریخ به هم پیچیده اند و پیوند نزدیک این دو بُعد در روابط گاه دوستانه و گاه پرتنش «شهر خدا» و «قلمرو ناسوت» خود را نشان میدهد . با وجود این، ماریتن در تضاد با دیدگاههای مدرنیستی از وجودِ جداگانهی ابعاد قدسی و دنیوی تاریخ و جدایی آن دو قلمرو سخن میگوید. با توجه به این مسئله، فلسفهی تاریخ او با فلسفهی تاریخ بردیایف یا مونیه متفاوت میشود.
-
۱۳۹۵-۰۷-۰۴ ۱۰:۵۱
تقارن ۷۷ سالگی شفیعی کدکنی با ۲ سالگی فرهنگ امروز؛
شماره سیزدهم نشریه فرهنگ امروز منتشر شد
۱۹ مهر ماه سالروز تولد این استاد ارجمند است و فرهنگ امروز در پرونده ادبیات با عنوان راوی سفرنامه باران جشن نامهای به مناسبت هفتادوهفتمین سالروز تولد ایشان ترتیب داده است.مصاحبه با چارلز تیلور (در بخش پیشخوان) در باب کتاب جدیدش، گفت و گو با ناتان تارکوف، مدیر مرکز لئو اشتراوس در دانشگاه شیکاگو در باب اشتراوس و در نهایت مصاحبه با مایکل والزر (در بخش بولتن خارجی) در باب عدالت آموزشی ازجمله بخشهای خواندنی این شماره است.
-
۱۳۹۵-۰۷-۰۴ ۰۸:۲۶
متن سخنرانی لئواستراوس با ترجمه فرهنگ رجایی؛
فلسفه سیاسی چیست؟
فلسفه سیاسی باید از اندیشه سیاسی به طور کلی متمایز شود.در زمان ما، هر دو بکرات همسان تلقی شدهاند.برخی تا آنجا پیـش رفـتهاند که عنوان فلسفه را پسـت مـیشمارند و در باره فیلسوفان به عنوان«دغل بازان مبتذل»صحبت میکنند.منظور ما از اندیشه سیاسی تعمق در باره آراء سیاسی یا ارائه تفسیری از آنهاست؛و منظور از فکر سیاسی هر«خیال، مفهوم، نوع، یا هر امر سیاسی بارز دیگری است کـه در مـوقع تفکّر در باره آن، ذهن به خدمت گرفته میشود»و به اصول اساسی سیاسی میپردازد.
-
۱۳۹۵-۰۷-۰۳ ۰۹:۵۳
ترجمه بخشی از کتاب «روح مدرنیته: دیباچهای بر مدرنیتۀ اسلامی»؛
مدرنیته در جهان اسلام؛ کاربستی درجه دوم
مدرنیتهای که در جوامع اسلامی جاری است، کاربست درونی روح مدرنیته نیست، بهعلاوه کاربستی هم نیست که در ارکان آن نوآوری اتفاق افتاده باشد، بلکه تقلیدی است از کاربست این روح که غربیها ابداع کردهاند، بهعبارتدیگر، کاربستی درجه دوم است. بر این اساس این سوال که: «اسلوبهای کاربست روح مدرنیته در جوامع مسلمان چگونه است؟» شکلی دیگری به خود میگیرد و آن، این است: «شیوههای انتقال جوامع مسلمان از مدرنیتۀ مقلدانه به مدرنیتۀ نوآورانه چگونه است؟»
-
۱۳۹۵-۰۶-۳۱ ۰۸:۵۸
بررسی کتاب «همه چیز میدرخشد» نوشتهی هربرت درایفوس و اس. دی. کلی (۲)؛
غیاب خدایان و نیهیلیسم عصر سکولار
راه نجات از نیهیلیسم و مقابله با آن، فهم پوئتیک است. فعالیتهایی چون ورزش، کارهای هنری و صنعتی (نه به شیوهی تکنولوژیک)، توجه به مناسک روزمره چون آماده کردن قهوهی صبحانه و ...مثالهایی از مهارتهای پوئتیک هستند. ما با انجام این فعالیتها نسبت به بدن و جهان بیرون آگاه میشویم و از درونی که رهاورد دکارت و کانت و فلسفهی مدرن است فاصله میگیریم. از نظر نویسندگان کتاب خدایان نه مردهاند و نه تبعید شدهاند، بلکه ما با لگد آنها را از جهان خویش بیرون راندهایم.
-
۱۳۹۵-۰۶-۲۹ ۰۹:۴۱
گزارش نشست نقد کتاب «مفهوم آیرونی» کیرکگور؛
فلسفه همچون آزار افکار عمومی
داستان آیرونیک شدن فلسفه به پارادوکس سیاسی فلسفه باز میگردد. فلسفه، فعالیتی فکری مشروط به دموکراسی است، یعنی فضایی که آدمها در آن آزادند عقایدشان را بیان کنند. در این فضا انسانها ظاهرا خودشان را ممیزی نمیکنند. وجه انتقادی و سلبی فعالیت فکری فلسفه یعنی زیر سوال بردن همهچیز و همه کس. اما بعد از اینکه فعالیت فکری فلسفه شروع شد، مجدانه مهمترین و با معناترین شرط خود را زیر سوال میبرد. یعنی بیان آزادانه عقاید به معنای هم ارزشی آنها نیست، بلکه باید آنها را درجهبندی کرد. فلسفه از همان ابتدا یک فعالیت پارادوکسیکال است.
-
۱۳۹۵-۰۶-۲۸ ۱۰:۳۲
جوابیهای به مصاحبۀ دکتر محمد صنعتی در شمارۀ نهم «فرهنگ امروز»؛
در ایران بهوارونه رویکرد لکانی را به نابالینی بودن متهم میکنند
دکتر صنعتی میگوید«...روانکاوی لکانی از کار بالینی فاصله گرفته و بیشتر میباید آن را گونهای فلسفه که به امر اجتماعی و زبان نظر دارد، دانست.» ولی میدانیم که با ورود روانکاوی به سدۀ بیستم به واسطه تجربیات بالینی فروید، نقد ادبی، سینما، فلسفه و جامعهشناسی کاملاً دگرگون شدند. به همینگونه، نمیتوان از دوستداران فلسفه، ادبیات، سینما، و... خواست که به روانکاوی لکانی دستاندازی نکنند. هرچند در استفادۀ کاربردی از روانکاوی لکانی در زمینههای نابالینی، درونمایۀ آن سخت تحریف شده و جز پوستهای بیمغز از آن چیزی نمیماند.
-
۱۳۹۵/۰۶/۲۷
گفتگو با کازوئو موریموتو؛
غرب الگویی بود که ژاپن باید به آن میرسید
برای نسلی مثل نسل آقای "ایتاگاکی" یا "گوتو" مسئله دین اسلام نبود، بلکه تمدن اسلام بود. هر چیز و هر جا که تاثیری از اسلام داشت برای آنان اهمیت داشت. در واقع جایگزین هر چیز بد غربی، عناصر خوب اسلامی بود. به نظرم اسلام برای آنان بیشتر مترادف بود با نفی هر چیز غربی که ژاپن به آن تن داده بود. اسلام به لحاظ مفهومی امر مثبت و با ارزشی بود که میتوانست علیه غرب به کار گرفته شود.
-
۱۳۹۵-۰۶-۲۷ ۰۹:۵۵
بررسی کتاب «همه چیز میدرخشد» نوشتهی هربرت درایفوس و اس. دی. کلی (۱)؛
قهرمانان در دنیای مدرن
سنگینی بار انتخاب، یک ویژگی ضروری وجود انسانی است. حتی اگر اعمال قهرمانانه برای لحظاتی موجب فرار از این بار سنگین شوند. پس گویا عمل قهرمانانه باید نوعی رهایی از انتخاب باشد. سنگینی بار انتخاب به معنای پرسیدن پرسشهایی دشوار و عمیق است: چگونه میتوان زندگی معناداری داشت؟ یا به طور مشخصتر، تفاوت کنشهای مختلف در کجاست؟ چون همین تفاوتها مبنا و اساس تصمیمگیری ما را درباره هویتمان تشکیل میدهند.
-
۱۳۹۵-۰۶-۲۴ ۱۴:۰۲
گزارشی از نشست بحرانهای اقتصادی و تدابیر سیاسی در ایران امروز؛
تعلیق تاریخی اقتصاد ایران
این حجم فرار سرمایه در ایران حکایت از یک بحران بزرگتر در سطح اقتصاد سیاسی و ساختار نهادی سیاسی در ایران و وجود نظم آنارشیک در این ساختار هست. این انتظام آنارشیک موجب تلاطمی دایمی در طبقات فرادست میشود. طبقات فرادست در دهههای اخیر یا از طریق رانتهای بروکراتیک یا از طریق رانتهای وفاداری شکل گرفتهاند. اما این طبقات فرادست به سبب نظم آنارشیک سطح سیاسی که در قالب اختلافات و دعواها و ستیزهای جناحی میبینیم، دایم دچار تلاطم میشوند و در چنین شرایطی انتقال سرمایهها به خارج راهی برای گریز از این تلاطمات است.
-
۱۳۹۵-۰۶-۲۳ ۱۰:۳۸
نگاهی به نظریهی نولیبرالی جامعه سایمون کلارک؛
پروژهای سیاسی برای تسخیر فرمانروایی اقتصاد
نولیبرالیسم، وقت و استحکام خود را مرهون جذابیت ایدئولوژیکش است، اما نمیبایستی که آن را صرفاً بهمثابه یک ایدئولوژی در نظر گرفت، چراکه به نظر میرسد مبتنی بر بنیانهای علمی اقتصاد مدرن لیبرال باشد. اقتصاد نولیبرال کنونی در قیاس با نسخهی قرن نوزدهمیاش که بر پایهی مجموعهای از مدعیات سادهانگارانه در باب ویژگی بازار و رفتار کنشگران در بازار است، کمتر جزمگرایانه به نظر میرسد.
-
۱۳۹۵-۰۶-۲۳ ۱۰:۱۷
تاملی بر زیباییشناسی شعر-نقاشی(۴)؛
هنر از ورای لائوکئون
در دورهای که سوبژکتیویته در تجربهی زیباشناختی جایگاه مهمی دارد، بحث بر سر هنرهای مستقل و خودمختار بهخوبی نشان داده که بعد از این، آنچه اهمیت دارد خود هنر است نه اصول و قواعد جزمی و قراردادی که از متافیزیک، دین و اخلاق منشأ میشوند. همچنین زیباشناسی با حفظ کردن پیوند خود با فلسفه به یکی از حوزههای ارجح شناخت فلسفی تبدیل شده و در مقام یکی از بخشهای سازندهی نظام فکری کانت و هگل جایگاه خاصی یافته است.