-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۲۶
آرنت معتقد است غایت حضور انسان در زمین چیزی جز مهرورزی نیست
آرنت معتقد است در هر چیزی غایتی است که غایت حضور انسان در زمین چیزی جز مهرورزی نیست. نتیجه منطقی چنین مفروضی این است باید به دنبال شناخت افرادی بود که میتوانند الگویی برای انسانورزی باشند.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۲۰
از گفتگوی زنده با فلاسفه معاصر غافلیم/فلسفه ناظر بر رنج انسان است
شجاعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: فلسفه ناظر بر دغدغه و درد و رنج انسان است، لذا اهالی علوم انسانی و خاصه فلسفه نمیتوانند نسبت به آلام مردم در جامعه بی تفاوت باشند.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۱۷
افلاطون خودش مرا به دنبال خود میکشانید
آشنایی با ترجمه محمدحسن لطفی از کتاب «تاریخ جنگ پلوپونزی» برایم آغاز شد اما وقتی کتاب «مرگ سقراط» نوشته «رومانو گواردینی» ترجمه لطفی را میخواندم، به ترجمه ماندگارش پیبردم و زمانی که خود با زبان سخت یونانی آشنایی پیدا کردم به این همه تلاش و همت لطفی درود فرستادم.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۱۴
ناصر تکمیل همایون به گستره فرهنگی ایران میاندیشید
مراسم بزرگداشت ناصر تکمیل همایون همزمان با هشتاد و ششمین سالروز تولدش و هفتمین روز درگذشت وی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد و استادان و دوستانش درباره وی سخن گفتند و یادش را گرامی داشتند. رضا شعبانی گفت: تکمیل همایون محقق و زحمتکش بود و خدمات خودش را هم داشت و همگی ناصر تکمیل همایون را به نام نیک میشناسیم.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۰۸
علت اصلی شهادت سهروردی تقابل بنیادین بود
حکمت اشراق سهروردی را میتوان در این چشمانداز هم ملاحظه کرد که بیانگر نوعی نگرش دینی است؛ او هم تبیینی از یک حکمت دینیِ پیوسته به آیات قرآن و هم انعکاس تصویری از مزدیسنا را در حکمت نوریه خود بهدست داده است.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۰۶
شمس الملوک مصطفوی: جای طرح مباحث جدی فلسفی درباره هنرهای سنتی ایرانی خالی است
مصطفوی میگوید: در سنت فلسفی و عرفانی ما، قابلیتهای فراوانی برای طرح موضوعات جدی مرتبط با فلسفه هنر وجود دارد که نیازمند پژوهشهای عمیقتر و همهجانبهتر است. عناصری که در فلسفه فیلسوفانی مانند فارابی، ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا وجود دارد، مانند زیبایی، خیال، نور، رنگ و ... این قابلیت را دارند که دستمایه مباحث فلسفی جدی درباره هنر و زیبایی قرار گیرند.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۰۴
میزگرد تحریف تاریخ معاصر ایران/ بخش دوم
غلامرضا عزیزی، پژوهشگر و سندپژوه در میزگرد «تحریف تاریخ» گفت: نخست باید ثابت کنید که جامعه تاریخ تحریف شده را میپذیرد و به آن اقبال نشان میدهد و علیمحمد طرفداری معتقد است: بیتردید سیاه و سفید دیدن تاریخ قطعاً و به صورت ناگزیر، خودآگاه یا ناخودآگاه در نوع قرائتهای تاریخی و متهم کردن تاریخنگاران مختلف به تحریف تاثیر داشته است.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۰۲
میزگرد تحریف تاریخ معاصر ایران
علیمحمد طرفداری، پژوهشگر تاریخ گفت: به نظرم صادق زیباکلام بر اساس موضعگیری سیاسی خود طی سالهای اخیر به بازخوانی یا بازتعریف و نقد نگاه جمهوری اسلامی از تاریخ رفته که این نگاه به موضعگیرهای سیاسی برمیگردد و افرادی که لزوماً محقق تاریخ نیستند، اما به تاریخ رجوع میکنند برای اثبات موضعگیری سیاسی خود یا نقد موضعگیریهای سیاسی رقیب و مغایر.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۰:۵۳
حسن مشاوره وکلا