شناسهٔ خبر: 9577 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اصلی ترین ویژگی اسلام متن محور بودن و مصونیت از تحریف است

استاد دانشگاه مفید با بیان اینکه دین آبی گوارا و بالذات ناب است، گفت: از ویژگی های دین اسلام متن محور بودن آن است که به شهادت تاریخ این متن برای ما بدون هیچ تحریفی باقی مانده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ برنامه «شب آسمانی» به تهیه کنندگی علیرضا قطبی سه شنبه شب، ۱۱دی ماه با موضوع «اصالت ادیان در بستر تاریخ» با حضور محمد جاودان، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و سیدرضی موسوی گیلانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت. 

بر پایه این گزارش، جاودان در این برنامه با اشاره به عوامل موثر در تغییر شکل یک دین در طول تاریخ اظهار کرد: شهید مطهری مثال خوبی دارد، این استاد شهید می گوید آبی که از سرچشمه جوشیده و در نهر جاری می شود و مسیری را طی می کند، این آب در سرچشمه زلال است و طبیعتا اگر چشممان را ببندیم و این آب را در فاصله طولانی تری ببینیم باورش برایمان سخت است که این آب همان آب است.
وی ادامه داد: حال در مورد ادیان نیز می توان همین مصداق را به کار برد، چراکه دین مثلا اسلام زمانی که از مبدا خود فاصله می گیرد به تبع آنچه که بیان می شود افکار و اندیشه های مختلفی را شامل می شود لذا نهضتی زنده می شود که معتقد بر بازگشت بر سلف است.
جاودان افزود: همان طور که آب سیستم تصفیه درونی دارد، ادیان اصیل در دین اسلام نیز راهکار و متدی دارند که دین را پالایش می کند و در این راستا شیعه به سیره اهل بیت (ع) و معیارهای آنان معتقد است. 

عضو هیات علمی دانشگاه مفید با بیان اینکه اجتهاد یکی از مواردی است که در تشیع مورد توجه است، تصریح کرد: در اجتهاد کارشناس، جامع قواعد و احکام را در می آورد، البته ممکن است که این اجتهاد درست یا خطا باشد لذا در طول تاریخ خطا در اجتهاد نیز اتفاق افتاده است و این تفاوت ها به اندازه ای است که در روایات داریم که در زمان ظهور امام زمان (عج) جوهره ناب دین عرضه شده و با آنچه که به عنوان دین مطرح می شد با آنچه که جوهره ناب دین بود تفاوت های فراوانی دارد. 

وی با بیان اینکه دین آب گوارایی است که در ذات خود ناب است، گفت: عوامل مختلف بیرونی است که سبب می شود بعضا تفاوت هایی در دین مشاهده شود اما در مورد دین اسلام این مساله با یک حدیث که در میان شیعه و سنی متواتر محسوب می شود حل شده است، پیامبر(ص) فرمودند بعد از اینکه از دنیا رفتم دو چیز ارزشمند را برایتان به یادگار می گذارم، قرآن و اهل بیت (ع).
عضو هیات علمی دانشگاه مفید ادامه داد: همین دو چراغ راه مسملین است، ضمن آنکه از ویژگی های دین اسلام متن محور بودن آن است که به شهادت تاریخ این متن برای ما بدون هیچ تحریفی باقی مانده است، همچنین از نظر ما قرآن بر پیامبر (ص) نازل شد و نبی اکرم اسلام واسطه رساندن پیام خداوند بودند، بنابراین اگر دین جدیدی بعد از اسلام نیامد از یک بعد به این دلیل بود که اسلام سلامت متن دارد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر مباحث مطرح شده در اسلام بحث خاتمیت این دین است، ضمن آنکه وحی و متن مقدس محوریت اسلام است و بحث خاتمیت به این معنا است که بعد از این دیگر متن و دینی نخواهد آمد اسلام آنچه که پیامبران قبلی عرضه و در دین اسلام تمامیت دین را عرضه کرد.

نظر شما