شناسهٔ خبر: 9340 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فارسانی: آموزش مفاهیم دینی نیازمند غنابخشی فرهنگی و اندیشه‌ای در جامعه است

یک محقق و قرآن پژوه گفت: برای ساماندهی آموزش مفاهیم دینی از این پس باید به راهکارهای تقویت و غنابخشی فرهنگی و اندیشه‌ای کودکان بپردازیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ یونس دهقانی فارسانی، دکترای الهیات وعضو گروه علوم و قرآن حدیث دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این مطلب اظهار کرد: عدم ساماندهی آموزش مفاهیم دینی در جامعه به هر دلیلی که رخ دهد اثرات مخربی مانند دین گریزی در جامعه را در پی دارد.

وی افزود: رسانه‌ها باید به‌طوری دست به برنامه‌سازی بزنند که در نتایج حاصله تولید، بحث آموزش و هدایت اقشار مردم به سوی آموزه‌های دینی مشهود باشد.

فارسانی تصریح کرد:  دیالوگ‌های فیلم‌ها در تربیت کودکان بسیار تأثیرگذار است و تربیت نادرست آنها از قصور ما نشأت می گیرد.

عضو گروه علوم و قرآن حدیث دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اکنون با وجود وسایل ارتباطی جدید، کودک از غرب نیز تأثیر می پذیرد این وسایل حریم‌ها و دیوارها را به گونه‌ای شکسته‌اند که گویی غرب در خانه‌ما است.

وی گفت: تا کنون دیوارها و حریم‌هایی وجود داشت اما متداول شدن ابزارهایی چون اینترنت، بلوتوث و ماهواره بدون اشاعه فرهنگ صحیح دینی و استفاده صحیح از آنها می‌تواند از جمله عوامل ضعف باورهای دینی در سنین بزرگسالی و دوری از ساماندهی آموزش مفاهیم دینی باشد.

این محقق و قرآن پژوه گفت: در جامعه بحث تربیت اسلامی کودکان با نقص‌های بسیاری روبرو بوده است و کم‌کاری‌های متعددی از سوی همه نهادها صورت گرفته است اما بهتر است برای جلوگیری از این معضل و در راستای احیای ساماندهی آموزش مفاهیم دینی از این پس به راهکارهای تقویت و غنابخشی فرهنگی و اندیشه‌ای کودکان بپردازیم.

وی با تأکید بر اینکه از سه سالگی باید باورهای دینی در میان کودکان تقویت شود گفت: این باورها نباید در حد شعار و یا رسانه باشد، باید عملی شود.

به گفته این پژوهشگر، قرآن به ما می‌آموزد که چگونه باورها را تقویت کنیم یکی از راهکارهای تربیت دینی جامعه یادآوری معاد است، اما این یادآوری برای کودکان باید به اشکال غیر مستقیم انجام شود تا نتایج خوبی را در پی داشته باشد.

فارسانی توصیه کرد: برای تربیت دینی ابتدا باید از طریق گفتارهای کودکانه و شیرین مفاهیم دینی را به کودکان انتقال داد و در نهایت در سنین دیگر با یادآوری و توضیح معاد باورهای دینی و آموزه‌های اسلامی را میان آنها تقویت کرد.

نظر شما