شناسهٔ خبر: 9271 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابراهیم حسن‌بیگی: بهره‌گیری از مستندات در آثار دینی یک اصل است

نویسنده کتاب «قدیس» تصریح کرد: نگارش آثار دینی از حساسیت بیشتری برخوردار هستند؛ از این رو باید به مستنداتی که در نگارش این آثار مورد استفاده قرار می‌گیرند و یک اصل به شمار می‌آیند، توجه بیشتری کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده دینی و دفاع مقدسی کشورمان با اعلام اینکه مجموعه آثار جدیدی را در دست نگارش دارد، از ذکر رویکرد محتوایی این آثار امتناع کرد و گفت: معمولاً تا کار نگارش کتاب‌هایم را تمام نکنم، درباره آن صحبت نمی‌کنم.

وی با اظهار اینکه اگر اثری که در دست نگارش دارم، رمان بود، درباره آن صحبت می‌کردم، افزود: رمانی در دست نگارش ندارم و مجموعه‌ای را که می‌نگارم، در قالب یک دوره است و منتظرم کمی پخته‌تر شود و پس از مشخص شدن ناشر آن، درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کنم.

حسن‌بیگی با بیان اینکه در نگارش کتاب‌های دینی باید به مستندات موجود در این حوزه توجه کرد، گفت: نگارش آثار دینی حساسیت بیشتری دارند؛ از این رو باید به مستنداتی که در نگارش این آثار مورد استفاده قرار می‌گیرند و یک اصل  به شمار می‌آیند، توجه بیشتری کرد. در عین حال در نگارش آثار دینی سعی کرده‌ام که قالب نوینی را در داستان‌هایم به کار گیرم.

وی رمان قدیس را از این دست برشمرد و اظهار کرد: رمان قدیس به صورت امروزی اتفاق می‌افتد و در بستر آن، ماجرای تاریخی روی می‌دهد. همچنین استفاده از منابع مورد نیاز برای ارائه مستندات در آن، بسته به نوع کتاب متفاوت است.

منابع مورد استفاده در «قدیس»

حسن‌بیگی درباره منابع مورد استفاده در رمان قدیس عنوان کرد: در این کتاب از منابعی که درباره حضرت علی(ع) و سخنان ایشان، همچنین سفرهای مربوط به پنج سال حکومت این امام همام است استفاده کرده‌ام و سعی داشتم منابعی را که صحت دارند استفاده کنم و از آثاری که به صحت آنان اطمینان نداشتم، مورد استفاده قرار ندادم.

خالق «قدیس» درباره اینکه آثار دفاع مقدسی باید بازگو کننده ناگفته‌های جنگ باشند و آیا نگاشته‌های وی دارای این ویژگی هستند یا خیر، بیان کرد: هر نویسنده سعی می‌کند اثری را که در حوزه دفاع مقدس می‌نویسد، بازخوانی وقایع دفاع مقدس نباشد.

وی در توضیح بیاناتش گفت: برخلاف برخی نویسندگان که معتقد هستند آثار دفاع مقدسی باید بازگوکننده وقایع جنگ باشد، برخی دیگر بر این اعتقاد هستند که اگر چنین اقدامی در حوزه نشر دفاع مقدس روی دهد، عکاسی و فیلمبرداری از وقایع جنگ است و یک اثر خلاق هنری که قالب رمان داشته باشد نیست.

بستر تخیل در نگاشته‌هایم پررنگ‌تر است

حسن‌بیگی با تأکید بر اینکه بستر رمان ممکن است مطالبی را در خود جای دهد که وقوع خارجی نداشته باشند، یادآور شد: در آثار دینی و دفاع مقدسی که نوشته‌ام، سعی کردم که بستر تخیل، بُعد قوی‌تری داشته باشد که نمونه آن را در رمان «ریشه در اعماق» می‌بینیم.

وی ادامه داد: همچنین رمان «اشکانه» و «نشانه‌های صبح» نیز که سه تا چهار مجموعه داستان را در خود جای می‌دهد، برگرفته از حوادث دفاع مقدس هستند، ولی هیچ کدام را نمی‌توان سند به شمار آورد که در عملیات خاصی اتفاق‌های بیان شده، روی داده‌اند، بلکه همه آنها برگرفته از دفاع مقدس و ساخته و پرداخته ذهن خودم بوده است.

حسن‌بیگی با بیان اینکه خاصیت هنر و هنرمند این است که نمی‌تواند از وقایع جنگ برداشت مستقیم کند، عنوان کرد: در کتاب خاطرات و گزارش می‌توان به صورت مستقیم از وقایع جنگ سخن گفت و خاصیت این کتاب‌ها هم این گونه است.

وی افزود: اگر نویسنده در کتابی که بر مبنای خاطرات نگاشته شده است دست ببرد و مطالبی را به آن بیافزاید، آن کتاب دیگر خاطره به شمار نمی‌آید. از این رو نویسندگان باید مرز خاطره و رمان را از هم جدا کنند. 

نظر شما