شناسهٔ خبر: 9091 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عباسی‌مقدم: فرهنگ اسلامی به دانشجوی جویای علم حق ارائه دیدگاه‌ می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان با اشاره به اینه اینکه دانشجوی مسلمان علم را برای تعالی جامعه خود به کار می‌گیرد، گفت: چنین دانشجویی باید از زمینه‌های مناسب تعالی، امر به معروف و نهی از منکر و ارائه دیدگاه‌ها برخوردار باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ مصطفی عباسی‌مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان، به حقوق و تکالیف افراد جامعه اشاره کرد و گفت: برخی حقوق عام هستند و مرزبندی برای آن بین افراد جامعه وجود ندارد ولی براساس ارزش‌های یک جامعه دینی اولویت بندی‌هایی برای این حقوق لحاظ می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در جوامع پیش از اسلام زنان جامعه از محرومیت شدیدی رنج می‌بردند، اسلام در اولویت‌های خود شخصیت و هویت ویژه‌ای برای زنان قائل شده است و سعی کرده در یک برهه زمانی طولانی این محرومیت‌ها را با در نظرگرفتن حقوق مادی و معنوی از بین ببرد.

عباسی‌مقدم به ذکر نمونه‌ای در زمینه حقوق جوانان نیز پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) وقتی مشاهده می‌کنند که جوانان با وجود توانایی‌های سترک دلباخته فرهنگ غربی شده‌اند سعی می‌کنند بیش از پیش به هویت‌بخشی و شخصیت دادن به جوانان بپردازند و اولویت خود را در مدیریت جامعه به جوانان بدهند.

نابسامانی‌ها و خلأهای موجود در جامعه باید در اولویت قرار گیرند

وی توجه به شرایط، محرومیت‌ها، بهره‌مندی‌ها و توانایی‌ واستعدادهای افراد جامعه و تعیین حقوق براساس آن تأکید و تصریح کرد: موانع، نابسامانی‌ها و خلأهای موجود در جامعه باید در اولویت قرار گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان، دانشجویان را به عنوان قشر فرهیخته جامعه دارای حقوقی در حوزه امکانات علمی، فرهنگی و پژوهشی دانست و گفت: دانشجویان باید از عرصه لازم برای تلاش و نوآوری علمی و تعالی و رشد معنوی برخوردار باشند.

عباسی‌مقدم ارائه زمینه مناسب برای نوآوری با ترویج آزاداندیشی و فکر نو برای شکوفایی استعدادهای آنان و ایجاد زمینه به منظور خدمت به کشور را از مهم ترین حقوق دانشجویی برشمرد و گفت: در حال حاضر در حوزه امکانات علمی و پژوهشی با کمبود روبرو هستیم.

روش‌های متنوع آموزشی اعمال نمی‌شود

وی ادامه داد: با رشد گسترده تعداد دانشجویان در کشور طی دهه گذشته در زمینه امکانات پژوهشی و مطالعاتی دچار نقص جدی هستیم. در آموزش نیز، روش‌های متنوع آموزشی اعمال نمی‌شود و از بسیاری ابزارهای جدید آموزشی غافل مانده‌ایم.

عباسی‌مقدم ایجاد فضای مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی فارغ از جناج‌بندی را از دیگر حقوق دانشجویان برشمرد و گفت: دانشجو باید بتواند در محیط دانشگاه فعالیت‌های عام‌المنفعه، خیریه،  فرهنگی، سیاسی را در دانشگاه تجربه کنند و آزمون و خطای آنان را ارج نهیم.

وی با اشاره به اینکه دانشجوی مسلمان علم را برای خدمت و تعالی جامعه به کار می‌گیرد اظهار کرد: چنین دانشجویی باید بیش از پیش از زمینه‌های مناسب تعالی، امر به معروف و نهی از منکر و ارائه دیدگاه‌ها برخوردار باشد، فرهنگ اسلامی ایجاب می‌کند که دانشجو با جامعه خود آشنا باشد تا بتواند در آینده به بهترین نحو به آن خدمت کند.

نظر شما