شناسهٔ خبر: 8979 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشگاه اسلامی با برخوردهای انضباطی محقق نمی‌شود

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه اسلامی شاخصه‌های بسیار آشکار و ساده دارد،اما متأسفانه برخی‌ اسلامی کردن دانشگاه‌ها را پیچانده‌اند، گفت: دانشگاه اسلامی این نیست که گروهی جلوی گروه دیگر بایستد و اسلامی کردن دانشگاه را ابزار خود برای سرکوب گروهی دیگر قرار دهد. دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که بهترین و عالی‌ترین فعالیت‌های کشور را پیش ببرد، اخلاقیات در آن موج بزند و از افراط و تفریط بپرهیزد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ سید ضیاء هاشمی دیروز 30 آذر در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: کار کردن در شهر اصفهان و مدیریت در چنین شهری که شهر مدیران و فرماندهان جنگ از جمله خرازی‌، همتی، میثمی‌ و ... است، کاری سخت و دشوار است.

وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان باغ پنجم و پل خواجوی فرداها است، افزود: اینجا گاه دانش است. اگر به کلمه دانش نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این دانشگاه جایگاهش بالاتر از این مکانی است که امروز قرار دارد. در اصل می‌توان گفت که دانشگاه اصفهان که در نصف جهان قرار گرفته، می‌تواند کل جهان را اداره کند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: طالبی که امروز به سرپرستی این دانشگاه منصوب شده است، از سرمایه بزرگی که در اختیارش قرار گرفته کاملاً آگاه است و دانشگاهیان نیز همگی او را می‌شناسند و من می‌دانم که مدیریت دانشگاه می‌تواند حرکتی تاریخی در کشور ایجاد کند و هم‌چون سال‌های گذشته که این دانشگاه، مفاخر بزرگی را به کشور هدیه کرده، امیدواریم باز هم این اتفاق برای دانشگاه بیفتد.

دانشگاه سنگر عقلانیت کشور باشد

هاشمی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در مقطع فعلی باید پیشگام نهضت نرم‌افزاری و رساندن جامعه به مراجع علمی جهان باشند، افزود: این دانشگاه مثل همه دانشگاه‌های دیگر باید کانون فضائل اخلاقی و سنگر مسائل علمی باشد. این دانشگاه‌ باید نماد اعتدال و عقلانیت قرار گیرد و حتماً سنگر عقلانیت در کشور باشد.

وی تصریح کرد: این دانشگاه‌ مثل هر دانشگاه‌ دیگری باید در تعالی و پیشرفت کشور پیشگام باشد، البته این پیشرفت باید در چارچوب اعتدال قرار گیرد و پرهیز از افراط و تفریط در دستور کار دانشگاه باشد و توقع این است که دانشگاه در خط مقدم انسان‌سازی و تمدن‌سازی حرکت کند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: امروز دانشگاه‌ها باید منزلت و کرامت استاد و دانشجو را رعایت کنند، چرا که اگر استاد و دانشجو تکریم نشوند و تقدیر از آنها به عمل نیاید، مطمئنا دلسرد شده و سرمایه‌های بزرگ علمی کشور را از دست می‌دهیم.

قرار نیست کسی به دانشگاه‌ دستور دهد

هاشمی با بیان اینکه دانشگاه باید استقلال داشته باشد، یعنی اعتماد به نفس و خودباوری خود را تقویت کند، ادامه داد: قرار نیست کسی به دانشگاه‌ دستور دهد، بلکه بالعکس این دانشگاه‌ است که باید به ما نشان دهد که کجا راه را اشتباه رفته‌ایم و راه درست کدام است؟

وی اضافه کرد: دانشگاه قرار نیست زیر بلیت وزارتخانه قرار بگیرد و اهتمام شخص وزیر بر روی استقلال دانشگاه‌ها است. همه دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه بزرگی هم‌چون اصفهان، باید تمدن‌سازی کنند و از سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی که در اختیار دارد، استفاده کند و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ایران اسلامی برای رسیدن به تمدن اسلامی و ایرانی، حتما باید دانشگاه‌ها را مدنظر قرار دهد و دانشگاه‌ها نیز باید نقش خود را به خوبی بشناسند.

هاشمی به تحقق دانشگاه اسلامی اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی‌ اسلامی کردن دانشگاه‌ها را پیچانده‌اند، در حالی‌که دانشگاه اسلامی شاخصه‌های بسیار آشکار و ساده دارد. دانشگاه اسلامی این نیست که گروهی جلوی گروه دیگر بایستد و اسلامی کردن دانشگاه را ابزار خود برای سرکوب کردن گروهی دیگر قرار دهند.

وی ادامه داد: اسلامی کردن دانشگاه‌ها، این نیست که رفتارهای متظاهرانه انجام دهیم و متأسفانه برخی تصور می‌کنند که باید به ظاهر امر بپردازیم. خیر این تصور غلطی است. دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که بهترین و عالی‌ترین فعالیت‌های کشور را پیش ببرد، اخلاقیات در آن موج بزند و از افراط و تفریط بپرهیزد. این نه تنها تحقق شعار اسلامی کردن دانشگاه‌ها است بلکه همان هدفی است که بزرگان جامعه به آن می‌اندیشند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم افزود: احترام به حقوق و آزادی‌های دانشجویی و اساتید یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای دانشگاه‌ها است و کرسی‌های آزاداندیشی یک روش کارآمد برای تحقق این حقوق است، اما متأسفانه امروز با وضعیت مطلوب آزاداندیشی در دانشگاه فاصله زیادی داریم.

دانشگاه باید تحمل همه نوع دانشی را داشته باشد

هاشمی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز بارها تأکید کردند که چرا کرسی‌های آزاداندیشی درست برقرار نشده است، افزود: چرا دانشگاه را به جایی کشانده‌ایم که نتواند دیدگاه‌های مختلف را تحمل کند. محیط دانشگاه باید پیام داشته باشد. دانشگاه مرکب از کلاس، آزمایشگاه، فضای ورزشی و فرهنگی است. پس محیطی مقدس است و باید تحمل همه نوع دانشی را داشته باشد.

وی به برخوردهای انضباطی اشاره کرد و گفت: دانشگاه اسلامی با برخورد انضباطی محقق نمی‌شود و اگر در سال‌هایی هم برخورد انضباطی صورت گرفته و یا استادی به دلایل واهی از کار برکنار شده، اشتباه رخ داده است، پس باید به این سمت برویم که در دولت تدبیر و امید این اشتباه تکرار نشود.

تغییر مدیریت به معنای تحقیر مدیریت قبلی نیست

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر گفت: رقابت‌ها و اختلافات در دانشگاه محترم هستند و حتما باید رقابت‌ها در دانشگاه همراه با دوستی باشند. تغییر در مدیریت‌ها به معنای تحقیر مدیریت قبلی نیست، بلکه مردم آمده‌اند به تفکری رأی داده‌اند و انتظار دارند مدیران آنها هم راستا و همسو با آن تفکر باشند، پس تغییر مدیریت مسأله‌ای است که در آن نخبگان کشوری چرخش می‌یابند.

هاشمی خاطرنشان کرد: به دانشجویان و اساتید دانشگاه اصفهان این اطمینان را می‌دهم که امروز کسی سرپرستی این دانشگاه را برعهده دارد که دانشگاه، دانشجو و استاد را به خوبی می‌شناسد و فرزند دانشگاه اصفهان محسوب می‌شود.

نظر شما