شناسهٔ خبر: 8734 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تأکید وزیر علوم بر استادمحوری در دانشگاه‌ها

وزیر علوم با اشاره به ضرورت اصلاح آئین‌نامه‌ها در حوزه پژوهش کشور گفت: نگاه دانشگاه‌ها به حوزه پژوهش باید استاد محور باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری گفت: انبوه گرفتاری‌ها در دانشگاه‌ها در حوزه اجرا توجه به فعالیت‌های پژوهشی را کمرنگ می‌کند در صورتی که فعالیت‌های پژوهشی به اندازه‌ای مهم است که تمام صفات خروجی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه انسان‌ساز از فرآیند پژوهش نشأت می‌گیرد.

وی افزود: بودجه پژوهش آنطور که باید اختصاص نمی‌‌یابد، بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها با اصرار به ۱۰ درصد می‌رسد در حالیکه دانشگاه بدون پژوهش مفهوم دانشگاه ندارد.

وزیر علوم ادامه داد: یکی از راهکارهایی که تدبیر دولت است و حتماً پیگیری می‌شود این است که ردیف مستقل ملی برای پژوهش در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.

فرجی دانا اظهار داشت: در حال حاضر به بحث تغذیه در دانشگاه‌ها اهمیت بیشتری نسبت به پژوهش داده می‌شود به طوری که کمر دانشگاه‌ها در بحث تغذیه دانشجویان شکسته است.

وی عنوان کرد: کمتر دیده‌ام که رئیس دانشگاه‌ها از قرض و بدهی گلایه نداشته باشند ولی آنچه در زمان ما رخ می‌دهد این است که قضاوتی صورت می‌گیرد تا پرداختن به تغذیه نقشی در آن ندارد.

وی گفت:‌ پژوهش مغز دانشگاه است و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم آیندگان قضاوت می‌کنند که به پژوهش اهمیت نداده‌ایم.

وزیر علوم عنوان کرد: مدیریت یعنی تخصیص منابع محدود به درخواست‌های نامحدود و ما باید در بودجه‌ها اولویت‌بندی کنیم در حالیکه متأسفانه پژوهش در اولویت قرار نمی‌گیرد.

فرجی دانا گفت: تلاش کردم تا در این مدت از سرفصل‌های پژوهشی صیانت کنم.

وی نیروی انسانی پژوهشگر و دانشجوی دکترا را از مهمترین منابع دانست و گفت: این قشر باید تأمین شود، باید فکری برای دانشجوی دکترا بکنیم.

وزیر علوم با طرح این سؤال که چرا نیروی پژوهشگر راه خارج از کشور را در پیش می‌گیرد، عنوان کرد: پژوهانه دانشجوی دکتری ما در حد ۵ میلیون تومان است و از دانشجویان نیز می‌خواهیم که کار نکنند بنابراین مشکلات مالی آنها را باید تأمین کنیم.

وی افزود: در سال ۸۴، ۱۲هزار دانشجوی دکتری در کشور وجود داشت که در حال حاضر این میزان به بیش از ۲۵هزار نفر رسیده است، این دانشجویان باید آسودگی نسبی معیشتی داشته باشند و حتی از محل قرارداد پژوهشی تقاضا محور دریافتی داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح آئین‌نامه‌های پژوهشی گفت: باید آئین‌نامه‌ها اصلاح شود تا پژوهش جایگاه خود را به عنوان ضرورت اصلی پیدا کند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: مقاله نباید به عنوان یکی از شاخص‌های تولید علم حقیر شود زیرا مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند تولید علم کاهش نیابد ولی در کنار آن باید حلقه گم شده فناوری را نیز پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه باید تشویق‌ها به سمت تولید فناوری برود، گفت: برای ثبت اختراع بین‌المللی باید جایزه بگذاریم.

وزیر علوم با اشاره به ضرورت استادمحوری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: باید به جایی برسیم که امضای استاد امضای اول و آخر باشد، از این نترسیم که سوءاستفاده می‌شود باید اعتماد کنیم و مکانیزم‌های نظارتی را نیز داشته باشیم.

وی افزود: گاهی در پائین یک فرم شش امضاء وجود دارد اینها باید حذف شود و اختیارات به اساتید دانشگاه واگذار شود.

وزیر علوم گفت: پژوهش باید بر اساس نیاز مناطق انجام شود و مبادلات بین‌المللی نیز باید افزایش یابد.

وی افزود: باید با دانشگاه‌های مشهور جهان ارتباط برقرار کنیم و به مبادلات جهانی توجه داشته باشیم.

نظر شما