شناسهٔ خبر: 8198 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مناظره خضریان و زیباکلام در دانشگاه صنعتی‎شریف

خضریان در پاسخ به اظهارات زیباکلام که می‌گفت در علوم انسانی وضعیت کشور وحشتناک است و هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم، گفت: علت این امر حضور اساتید غرب‌زده و خودباخته‌ای چون شما در دانشگاه‌های کشور است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ علی خضریان دبیر اسبق تشکیلات اتحادیه انجمن‌ دانشجویان مستقل در مناظره با صادق زیباکلام استاد دانشگاه که به مناسبت روز دانشجو در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به سابق ضداستکباری ملت ایران، گفت که مبارزه با آمریکا و استکبار جهانی صرفاً در ۱۳ آبان خلاصه نمی‌شود، گفت: امام خمینی(ره) حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شعار مرگ بر آمریکا و شعارهای ضداستکباری را سر می‌دادند و حتی مردم در اعتراض به تبعید امام(ره) در اعتراض به مستکبران به خیابان‌ها ریختند.

وی با بیان اینکه دانشجو باید آزادانه حرف خود را بزند، خطاب به زیباکلام گفت: شما که حامی دولت هستید پاسخ دهید که چرا امروز آقای روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی کرد و به نمایندگان تمام تشکل‌های دانشجویی اجازه سخنرانی نداد؟ ما علیرغم انتقاداتی که به آقای احمدی‌نژاد داریم نمی‌توانیم از این موضوع بگذریم که ایشان در دانشگاه امیرکبیر اجازه دادند حتی عکس‌شان آتش بگیرد.

خضریان با بیان اینکه در شأن یک استاد دانشگاه این است وقتی از تاریخ سخن می‌گوید آن را کامل به دانشجو توضیح بدهد، گفت: اینکه تاریخ را تحریف کنیم تا به مقاصدمان برسیم رفتار درستی نیست چرا نمی‌خواهند برخی به این تناقض پاسخ بدهند که چگونه آنها از رفتارهای تند ضد آمریکایی، امروز به حامی آمریکا تبدیل شده‌اند.

دبیر اسبق تشکیلات اتحادیه انجمن‌ داشنجویان مستقل با بیان اینکه زیر سؤال بردن پیشرفت‌های علمی کشور غیرقابل توجیه است، تصریح کرد: آقای زیباکلام می‌گوید ما در علوم انسانی پیشرفت خاصی نداشته‌ایم خب اگر این حرف درست است، حاصل آن حضور اساتید غرب‌زده و خود باخته‌ای چون زیباکلام در دانشگاه‌های کشور است.

وی افزود: ما در  ۸ سال گذشته پیشرفت‌های شگرفی در بخشهای مختلف داشتیم و امروز حتی ماهواره به فضا می‌فرستیم.

خضریان با بیان اینکه اشکال زیباکلام به خشک شدن دریاچه ارومیه انتقاد همه است، افزود: ما هم انتقاد داریم و نمی‌گوییم هیچ کاستی در دوران آقای احمدی‌نژاد وجود نداشت اما چرا وقتی لیبرال‌ها در راس این کشور بودند وضعیت کشور آن طور بود.

وی گفت: در دورانی لیبرال‌ها، منتقدان رئیس‌جمهور را دشمن پیغمبر خطاب می کردند و اجازه نفس کشیدن به مخالف نمی دادند.

این فعال دانشگاهی با بیان اینکه زیباکلام باید تعریفش را از توسعه سیاسی بیان کند، افزود: اگر منظور از توسعه سیاسی شورش علیه انتخاباتی با ۱۱ میلیون رای اختلاف است، ما آنرا قبول نداریم چون ثابت کردیم که حتی به اختلاف ۷دهم، هم احترام میگذاریم.

خضریان گفت: اگر توسعه سیاسی این است که آقای هاشمی انتخابات۸۸ را تقلب و انتخابات۹۲ را نماد دموکراسی بخواند، آنرا قبول نداریم ما به رای مردم احترام میگذاریم چه رای بیاوریم و چه نیاوریم.

دبیر اسبق تشکیلات اتحادیه انجمن‌ داشنجویان مستقل با بیان اینکه شورش علیه رای مردم هیچ تناسبی با حاکمیت قانون، منطق و دموکراسی ندارد، خاطرنشان کرد: آقای زیبا کلام چگونه از توسعه سیاسی سخن می‌گوید درحالی که حق مردم را در سال ۸۸ نادیده گرفته و هنوز هم به حق مردم تن نداده است.

به گزارش فارس، صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در ادامه این مناظره با بیان اینکه امثال او، حجاریان، تاج‌زاده و اصغرزاده در دهه ۶۰ علیه آمریکا و استکبار مواضع محکمی داشتند،‌گفت:‌ما آن زمان نمی‌فهمیدیم که حاکمیت قانون یعنی چه اما وقتی آقای اصغرزاده در انتخابات مجلس رد صلاحیت شد و آقای حجاریان نتوانست یک مسئولیت در وزارت علوم بگیرد، فهمیدیم و سرمان به سنگ خورد.

وی با بیان اینکه مبارزه با استکبار ریشه در ۱۳ آبان داشت، گفت: جریان راست و به اصطلاح اصولگرا تلاش دارد از ۱۶ آذر استفاده سیاسی و ابزاری کند و بر همین اساس است که امروز همه چیز را می‌کنند نماد ضدآمریکایی و از آن استفاده ابزاری می‌کنند.

زیبا کلام با بیان اینکه دانشجویان باید در بیان مطالب آزاد باشند، گفت: امروز دیگر برای قشر دانشجو فرهیخته و دانشگاهی ما مبارزه با استکبار و مرگ بر آمریکا رنگی ندارد چرا که مردم امروز خواهان آزادی مطبوعات، آزادی زندانیان سیاسی و انتخابات آزاد هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی‌ها از تمام تریبون‌ها استفاده می‌کند اما امثال ما تریبونی ندارند، گفت: ما برخلاف ادعای آقای خضریان پیشرفت خاصی نداشته‌ایم مثلا در بحث علوم انسانی ما چه پیشرفتی کردیم جز اینکه وضعیت‌مان وحشتناک است.

زیباکلام با بیان اینکه مردم نیازمند توسعه سیاسی و خواهان توجه به حاکمیت قانون هستند،‌گفت: اینکه بخواهیم همه چیز را با آمریکا گره بزنیم و از آن استفاده کنیم کار نادرستی است.

وی با بیان اینکه بعداز حوادث ۸۸ برخی با لغت فتنه و واژه فتنه به دنبال بهره‌برداری سیاسی هستند، گفت: سؤال من این است وقتی مدام می‌گویید فتنه فتنه چرا اجازه نمی‌دهید همین افراد یک دقیقه برای گفتن حرف‌شان وقت‌ داشته باشند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از اظهارات خضریان درباره پیشرفت‌های کشور گفت: بنده از فیزیک، شیمی سر در نمی‌آورم اما می‌دانم که در بسیاری از امور پیشرفت خاصی نداشتیم اما اگر ادعا می‌کنید که ماهواره به فضا فرستاده‌اید چرا نمی‌گویید نمی‌توانید مشکل دریاچه ارومیه راحل کنید.

زیباکلام گفت: اینکه موشک بسازیم و ماهواره به هوا پرتاب کنیم را چگونه پیشرفت توصیف می‌کنیم در حالی که ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

نظر شما