شناسهٔ خبر: 8069 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

پیرو تغییر و تحولات اخیر در آموزش عالی صورت می‌گیرد؛

خداحافظی قریب الوقوع حمیدرضا آیت‌الهی از پژوهشگاه علوم انسانی

آیت الهی پژوهشگاه پیرو تغییرات اخیر صورت گرفته در حوزۀ مدیریت دانشگاهی و آموزش عالی این‌بار اخبار واصله ، حاکی از خداحافظی حمیدرضا آیت‌الهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از این پژوهشگاه دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز»، به دنبال تغییر و تحولات اخیر در دولت یازدهم خصوصا در حوزه علوم انسانی و فرهنگ که اخیراً با شتاب بیشتری همراه شده است، زمزمه خداحافظی حمیدرضا آیت‌الهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به گوش می‌رسد؛

حمیدرضا آیت‌الهی، که در سال 88 تکیه بر جای مهدی گلشنی در پژوهشگاه علوم انسانی زد، دوران پر سر و صدا و با حواشی گوناگونی را در طی حدود 4 سال مدیریت خود در این منصب سپری کرد.

مسئله واگذاری پروژه پورتال علوم انسانی به برخی از افراد خاص و حواشی مربوط به آن، اختلافات با مسئول وقت شورای بررسی متون علوم انسانی، ارائه قرائتی خاص از علوم انسانی اسلامی، کنار گذاشتن دکتر رامین خانبگی، دکتر مظفر نامدار ( دبير شوراي بررسي متون و كتب علوم انسانی) و اختلافات با داود مهدوی زادگان، ارائه بورس دکتری رشته‌های مختلف به ویژه فلسفه علم و اندیشه سیاسی به برخی افراد خاص، حمایت از برکناری صدرالدین شریعتی و حواشی مربوط به آن، دو مصاحبه نسبتا جنجالی با نشریات خردنامه و مثلث و... بخش‌هایی از حواشی دوران مدیریت آیت‌الهی در پژوهشگاه علوم انسانی است. که البته در کنار برخی از خدمات  وی نظیر تاسیس نشریات علمی-پژوهشی با سرفصل های تخصصی و حمایت از برخی پروژه‌های علوم انسانی باید دیده شود.

 

اگر چه تا چند روز قبل، از محمدرضا بهشتی و حسین کلباسی اشتری و شهرام یوسفی فر و حتی مهدی گلشنی به عنوان جانشینان آیت‌الهی نام برده می‌شد، گمانه زنی‌ها و اخبار واصله از برخی منابع آگاه احمد رضا خضری را به عنوان جدی‌ترین گزینه برای ریاست بر پژوهشگاه علوم انسانی معرفی می‌کنند.

خضری عضو هئیت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است.او در سال‌های 1385 تا 1388به عنوان رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا فعالیت می‌کرده است.

وی همچنین در شانزدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال به عنوان یکی از چهره‌های برگزیده با کتاب «ایران شناسی عمومی» که با همکاری خوان مارتوس قصادا نوشته شده است، در بخش مطالعات ایرانی برگزیده شد. اردیبهشت امسال هم همايشي مبني بر تجليل از وی و رونمايي ازكتاب ايشان (Persia) در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد.

عضویت در مجامع علمی و هیات تحریریه مجلات علمی از دیگر سوابق اوست.از احمدرضا خضری تا کنون کتاب‌ها و مقالات متعددی به زبان فارسی و اسپانیولی منتشر شده است.

«علل و عوامل تجزیه خلافت عباسی» ، «تاریخ خلافت عباسی از آغاز تا پایان آل بویه» و «تاریخ تشیع در دو جلد» از جمله مهم‌ترین آثار این پژوهشگر و نویسنده ایرانی است.

با این وجود اگرچه تا این لحظه خبر رسمی دال بر انجام این تغییر از جانب وزارت علوم منتشر نشده ولی باید دید که آیا خضری می‌تواند بر کرسی ریاست پژوهشگاه تکیه بزند و یا این که آیا وی را می‌توان هم‌طراز دو رئیس پیشین پژوهشگاه یعنی مهدی گلشنی و حمیدرضا آیت الهی، چه از حیث رزومه علمی و چه از نظر توان مدیریت یکی از مهمترین مراکز علوم‌انسانی کشور دانست یا خیر؟

با این حال باید منتظر ماند و دید که چه کسی قرار است سکان این پژوهشگاه تاثیرگذار در حوزه علوم انسانی را از دست آیت‌الهی بگیرد؟ آنچه که تقریبا روشن است خداحافظی قریب الوقوع حمیدرضا آیت‌الهی از پژوهشگاه است.

برچسب‌ها:

نظرات مخاطبان 3 7

  • ۱۳۹۲-۰۹-۱۴ ۱۵:۰۵حسین 2 19

    با سلام. به نظرم شما با دیدگاه خاصی موضوع تغییر در پژوهشگاه را پی گیری می کنید. آیا برای دانشگاه های کشور نیز دنبال وزن کشی افراد پیشنهاد شده هستید؟. اطلاعات شما در باب آقای دکتر خضری را می توان تا همین حد که ایشان را استاد پژوهشگاه معرفی کرده اید محک شد. ایشان عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران هستند. هم چنین سال ها سمت مدیریتی در ان دانشگاه داشته اند. هم اکنون نیز معاونت پژوهشی پژوهشکده تاریخ اسلام را دارند. 
    به نظرم در مورد گزارش هایی که چاپ می کنید باید اندکی تامل کنید تا از شائبه فضا سازی طبق اغراض افرادی خاص فاصله بگیرید.  
                                
  • ۱۳۹۲-۰۹-۱۴ ۲۰:۳۱احمدزاده 1 22

    با سلام  و سپاس از شما
    بهتر است در مورد افراد و موقعيت آنان دقت بيشتري بفرماييد.آقاي دكتر خضري در حال حاضر استاد تمام گروه تاريخ و تمدن ملل اسلامي دانشگاه تهران  و از برجسته ترين استادان اين حوزه هستند، نه استاد پژوهشگاه. ضمنا ايشان دكتر سيد احمد رضا خضري هستند نه محمد رضا. اين بي دقتي ها افراد را نسبت به اخبار شما بي اعتماد مي سازد . 
                                
  • ۱۳۹۲-۰۹-۱۸ ۰۲:۰۴حسن زاده 21 13

    خدا وكيلي پژوهشگاه الان بيشتر در حوزه علم انساني تاثيرگذاره يا دوره گلشني؟ما كه چيزي در اون دوره از فعاليتهاي پژوهشگاه يادمون نمياد.شما چطور؟منصف باشيد.واقعا آيت اللهي پژوهشگاه را متحول كرد.
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۳:۲۸ 1 7

    دکتر خضری شخصیتی مدیر و فوق العاده توانمند دارد و جدیت و تعهد ایشان در کار مثال زدنی و قابل ستایش است. بی گمان ریاست پژوهشگاه علوم انسانی برازنده ی ایشان است.
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۲۳:۳۱اکبری 2 2

    پزوهشگاه دچار تلاطم شده است. هخرین لیست در دست وزیر عبارت است از دکتر ایینه وند دکتر حسینی و دکتر کلباسی.
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۱ ۰۹:۵۹هانیه 1 8

    متاسفانه دخالت های نا بجای کسانی چون مصباحی مقدم و برخی از کسانی که با استفاده از رانت خواری وارد پژوهشگاه شده اند ، دست وزیر محترم را در اجرای تغییرات بسته است . 
                                
  • ۱۳۹۲-۱۱-۲۸ ۲۰:۰۲مریم 1 0

    درود بر همه ی استادان نقابدار!
    خسته نباشید
    شما هستید که نام ایران را زنده نگه داشته اید
    ایران به وجود شما می نازد
    نام تان جاودان! نان تان برقرار! ننگتان کم باد!
                                

نظر شما