شناسهٔ خبر: 7947 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زیباکلام: فرهنگ انقلاب ایران مارکسیستی است / قدیری‌ابیانه‌: انقلاب ما عاشورایی است

مناظره صادق زیباکلام با محمدحسن قدیری‌ابیانه توسط دانشجویان انجمن اسلامی تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ صادق زیباکلام صبح امروز در مناظره خود با محمدحسن قدیری‌ابیانه به موضوع مذاکره در ژنو اشاره کرد و گفت: به مذاکرات ژنو خوشبین نیستم، زیرا این توافقنامه یک گامی بوده که دو گروه در حال بی‌اعتمادی به هم آن را پذیرفتند.

وی افزود: عدم خوشبینی من به کسانی است که در این ۳۵ سال شعار مرگ بر آمریکا و آمریکا‌سیزی سردادند و بساطشان با توافق در کشور برچیده می‌شود، با این حال همین‌ها اجازه نمی‌دهند که مذاکرات به نتیجه برسند.

زیباکلام با بیان اینکه من در یک جا فقط با قدیری‌ابیانه موافق هستم، یادآور شد: ارتباط با آمریکا اگر برقرار شود و وقتی سفارتخانه آنها در خیابان طالقانی مجدد راه‌اندازی شود، هیچ نفعی برای اقتصاد ایران ندارد و حتی یک کیلو گندم به تولید ما اضافه نمی‌شود و بیمارستان‌های ما از وضعیت گداخانه‌ای خارج نمی‌شوند.

این کارشناس علوم سیاسی در ادامه به سخنانی از قدیری‌ابیانه اشاره کرد و گفت: قدیری ابیانه می‌گوید، آمریکا دشمنی را با ایران به دلیل اینکه جمهوری اسلامی کشوری مستقل و استقلال‌طلب است شروع کرده و به این علت است که ایران مورد غضب آمریکا قرار گرفته است که با این نظریه تنها سه کشور مستقل اعم از کره، کوبا و جمهوری اسلامی ایران در جهان وجود دارند و مابقی کشورها تحت سلطه آمریکا هستند.

زیباکلام با بیان اینکه اگر بخواهیم وقایع و جنایات گذشته آمریکا را مانند جنگ تحمیلی، حمله نظامی طبس، حکومت بنی‌صدر، کودتای ۲۸ مرداد، توطئه در نظام انقلاب اسلامی، سازمان مجاهدین و .... را مرور کنیم، این بحث‌ها ما را به جایی نمی‌رساند، گفت: از قدیری‌ابیانه سئول می‌کنیم که آیا دشمنی با آمریکا در این ۳۵ سال نفعی برای ایران و آمریکا داشته است.

*قدیری‌ابیانه: زیبا کلام حرف‌های بی بی سی و رادیو اسرائیل را تکرار می‌کند

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در مناظره سیاسی با صادق زیباکلام در خرم‌آباد گفت: زیباکلام حرف‌های بی‌بی‌سی و رادیو اسرائیل را تکرار می‌کند.

قدیری‌ابیانه یادآور شد: حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با کاهش نیاز نظام به ارز خارجی روی می‌دهد.

وی در بخش پاسخ به سئوالات دانشجویی این مناظره گفت: هنگام آمدن به خرم‌آباد در هواپیما با زیباکلام توافق کردیم که به هیئت دیپلماتیک کشورمان در مذاکرات هسته‌ای کمک کنیم، با این حال معتقدیم که این کمک با خریدن کالاهای ایرانی توسط مردم که موجب کاهش نیاز نظام به ارز خارجی می‌شود، محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه دو تن طلا را در قالب بنزین در باک خودروها می‌سوزانیم، ادامه داد: این در حالی است که کل منابع طلای ایران ۳۴۰ تن است، با این حال چرا زیباکلام یکبار نمی‌آید، بگوید که باید جلوی این هزینه‌ها گرفته شود.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: ضمن انتقاد نسبت به موضع زیباکلام برای بستن سایت فردو و نطنز گفت: اکنون که در سالگرد شهید شهریاری هستیم بهتر بود که زیباکلام این موضوع را مطرح نمی‌کرد.

قدیری‌ابیانه ادامه داد: نیروگاه بوشهر سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی ارزی دارد و می‌تواند تولید برق کشور را تضمین کند، با این حال معتقدم که مخالفت زیباکلام با دستیابی به این توانمندی یک مساله سیاسی است وگرنه ۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در سال رقم کمی نیست.

وی تصریح کرد: سئوال من از زیباکلام این است که چرا باید با فعالیت سایت فردو که امکان بمب‌باران آن با وجود تهدیدهای صهیونیست‌ها امکان‌پذیر نیست، مخالفت کنند.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: زیباکلام حرف‌های بی‌بی‌سی و رادیو اسرائیل را تکرار می‌کند، البته به خاطر همین هم است که این رسانه‌ها از مواضعش حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: چطور است که ما سقوط آمریکا با ۱۷ تریلیون دلار بدهی را نمی‌بینیم و از طرفی از اقتدار خودمان که ناشی از استکبارستیزی‌مان است، چشم پوشی می‌کنیم.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: ما هیچ احساس کمبودی نسبت به آمریکا نداریم که اجازه دهیم، آنها حق پیشرفت داشته باشند و ما نداشته باشیم.

قدیری‌ابیانه ادامه داد: معتقدم که آمریکایی‌ها هیچ نقشی در مشکلات کشور ما ندارند و آنچه که با آن مواجه هستیم، ناشی از تنبلی و سبک غلط زندگی است که هشدار می‌دهم، اگر آنها را اصلاح نکنیم، با سر به اقتصاد ریاضتی می‌افتیم.

* زیباکلام : رابطه با آمریکا تغییری در اقتصاد ایران ایجاد نمی‌کند

استاد دانشگاه تهران گفت: تنها راه حل را در ویران کردن اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی می‌دانم.

وی ادامه داد: من قضاوت ارزشی در مورد آمریکا نکرده‌ام و نگفته‌ام که آمریکا خوب است، یا بد، ولی اینکه امام خمینی (ره) گفته‌اند، آمریکا شیطان بزرگ است، خوب ایشان در بهشت زهرا هم گفتند که گیرم که پدران ما رای داده‌اند که نظام شاهنشاهی باشد، اما آیا نسل بعدی هم باید آن را بپذیرد، سئوال این است که آیا اگر امام زنده بود، اصرار بر آمریکاستیزی که ریشه منافع ملی ما را زده است، می‌کرد و یا می‌گفت که آمریکاستیزی باید ادامه پیدا کند، اصلا شاید فردا مقام معظم رهبری نطقی کردند و درباره رابطه چیز دیگری را گفتند، بعد امثال قدیری‌ابیانه باید چکار کنند.

استاد دانشگاه تهران گفت: اصرار بر دشمنی با غرب یک ابزار استراتژیک در دست نظام است و از آن بهره‌برداری سیاسی می‌کنند، با این حال اجازه نخواهند داد که فرش استکبارستیزی از زیر پایشان بیرون کشیده شود، از این رو در چنین شرایطی رابطه با آمریکا شکل نمی‌گیرد و روند شکل‌گیری این رابطه را متوقف می‌کنند.

زیباکلام ادامه داد: توافقنامه ژنو به منزله جلوی ضرر را از هر کجا گرفتن منفعت است، محسوب می‌شود، ولی بعدها این سئوال اساسی مطرح می‌شود که این همه از منابع ملی برای دستیابی به انرژی هسته‌ای هزینه کردیم، تا چه چیزی را بدست بیاوریم.

وی با بیان اینکه مردم با گوشت و پوست خود هزینه‌های سنگین انجام شده برای دستیابی به انرژی هسته‌ای را لمس کرده‌اند، گفت: به همین دلیل بود که به جلیلی بیشتر از چهار میلیون رای ندادند، در حالی که معلوم بود که روحانی نمی‌خواهد آن هزینه‌های وحشتناک و کمرشکن را برای ادامه این مسیر پرداخت کند.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر فردو و نطنز تعطیل شوند، فقط همان‌هایی که در آنجا کار می‌کنند، بیکار می‌شوند، ولی اگر صنعت ساختمان و صنعت خودروی ما به دلیل تحریم‌ها تعطیل شوند، هزاران شغل که به این صنایع وابسته هستند از بین می‌روند.

استاد دانشگاه تهران گفت: امروز در مرحله‌ای از آمریکاستیزی قرار داریم که مرگ بر آمریکا گفتن به یک ویژگی نظام تبدیل شده است.

زیباکلام بیان داشت: مرگ بر آمریکا به یک ابزار سیاسی نیرومند در دست نظام ایران تبدیل شده و در این مرحله این شعار به بخشی از ویژگی نظام تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ و ادبیات انقلابی ایران ملحم از ادبیات مارکسیستی بوده است، تصریح کرد: با این حال دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خمینی (ره) با تسخیر سفارت آمریکا به مارکسیست‌ها نشان دادند که اگر آنها در شعار استکبارستیز هستند، آنها در عمل با استکبار مقابله می‌کنند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه استکبارستیزی روز به روز برای نظام مشکل‌تر می‌شود، گفت: از آمریکا‌ستیزان خواسته‌ایم که یک مورد را نشان دهند که آمریکاستیزی برای کشور منفعت داشته است، اما من در عین حال نشان می‌دهم که استکبارستیزی تیشه بر ریشه منافع ملی ایران زده است.

*قدیری ابیانه: آمریکا دسترسی به منابع نفتی ایران را به گور می‌برد

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: آمریکا نه به دنبال سرنگونی نظام بلکه بدنبال تجزیه کشور برای دسترسی به منابع عظیم نفتی ایران و منطقه خاورمیانه است.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال سرنگونی نظام ایران نیست، بلکه هدف آنها تجزیه کشور در راستای دسترسی به منابع نفتی ایران و منطقه خاورمیانه است، اما این خواب را به گور می‌برد.

وی گفت: طرفداری از آمریکا دکان آمریکا‌ستیزی راه انداخته است و اگر ریشه دشمنی آمریکا را نشناسیم هیچ وقت نمی‌توانیم به عمق مسئله پی ببریم.

این دیپلمات سیاسی تصریح کرد: ایران برای پیشرفت احتیاجی به آمریکا ندارد، چرا که آمریکا کشوری است که برای جلوگیری از سقوط و بحران قصد تصرف نفت خاورمیانه را دارد و قطعا آمریکا در روابط با ایران به دنبال تجزیه و تسلط بر نفت کشورمان است، چراکه استراتژی آن‌ها خشکاندن ریشه ایران است.

قدیری با بیان اینکه بخشی از آمریکایی‌ها به این واقعیت که باید در ایران گروهی را داشته باشند که بر تحولات کشورمان نظارت داشته باشند، گفت: باز شدن پای آمریکایی‌ها به ایران با هدف ضربه زدن به نظام دنبال می‌شود.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه نمی‌دانم که چرا زیباکلام اصرار دارند که انقلاب اسلامی را مبتنی بر مارکسیست بدانند، گفت: با تفسیر زیباکلام حتما قیام عاشورا و ظلم‌ستیزی امام علی (ع) نیز مبتنی بر مارکسیست بوده است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: انقلاب اسلامی نه بر اساس شعارهای مارکسیستی بلکه با شعار نه شرقی و نه غربی شکل گرفت، با این حال حال انقلاب ما نه نظام سرمایه‌داری و نه نظام مارکسیست را قبول نداشته است.

وی با بیان اینکه ما هیچ وقت انگلستان را دوست خود نمی‌دانیم ادامه داد: اگرچه انگلیس در ایران سفارتخانه داشته است، اما این کشور هموار در راس کشورهای مخالف با نظام بوده است.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: رابطه با کشورها به منزله این نیست که هیچ کشمکشی بین آنها رخ ندهد، به عنوان نمونه پیش از آنکه آمریکا سوریه را به خاک سیاه بنشیند بشار اسد و همسرش برای کری ضیافت برگزاری کردند و از طرفی شوروی و آمریکا هم با یکدیگر رابطه داشتند، اما این بدین معنا نبود که آمریکا بدنبال اضمحلال شوروی نباشد.

قدیری ابیانه بیان داشت: معایب ارتباط با آمریکا بیش از فواید آن است و همانگونه که این رابطه نتوانست انقلاب مصر را سرپا نگاه دارد.

قدیری ابیانه اظهار داشت: اگر تحریم‌های آمریکا به طور کامل از دوش ایران برداشته شود تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد مشکلات اقتصادی ایران حل می‌شود همان طور که کشورهای اروپایی با اینکه تحت تحریم آمریکا نیستند، اما دچار بحران ریاضت اقتصادی شد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۰۹-۱۲ ۰۰:۲۷رضا 0 0

    ‏‎  ‎درودبرصادق زیباکلام
                                

نظر شما