شناسهٔ خبر: 7540 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انقلاب اسلامی یک خیزش احیاگرایانه دینی بود

نوروزی در مناظره «ماهیت انقلاب اسلامی» با بیان این‎که ما نمی‎توانیم انقلاب اسلامی را صرفاً ضد‎استبداد قلمداد کنیم، گفت: انقلاب اسلامی یک خیزش احیاگرایانه دینی بود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ سجاد نوروزی کارشناس مسائل رسانه به دعوت انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه تهران در مناظره با صادق زیباکلام در موضوع ماهیت انقلاب اسلامی حضور یافت.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه ماهیت انقلاب اسلامی بیش از آنکه سبقه سیاسی و یا جامعه‌شناسی سیاسی داشته باشد سبقه فلسفی دارد.

نوروزی افزود: ما نمی‌توانیم انقلاب اسلامی را صرفا یک انقلاب ضد استبداد قلمداد کنیم. با توجه به پشتوانه نظری و سبقه معنوی و قدسی که در انقلاب اسلامی وجود داشت باعث می‌شود تحلیل‌ها وسیع‌تر شود.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی در حقیقت یک خیزش احیاگرایانه دینی بود. این انقلاب صرفا ضد استبدادی نبود بلکه وجهه ضد استکباری و ضد امپریالیستی و با ویژگی‌های دینی بود.

این کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه در بیشتر انقلاب‌ها یک شیدایی جمعی مشاهده می‌شود، گفت: علاوه بر این در انقلاب‌ها تلاش برای برداشتن یک نظام کهنه و استقرار نظام جدید مشاهده می‌شود که در انقلاب اسلامی ما نیز این واقعیت با تفاوت‌هایی وجود داشت.

نوروزی پیرامون عوامل برانگیخته شدن مردم علیه یک نظم کهن گفت: علت برانگیخته شدن مردم علیه یک نظم کهن را باید در مؤلفه‌های احیاگری دینی ببینیم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران کوششی برای تجدیدگرایی و مخالفت با کهنه‌گرایی بود در حقیقت مردم آن زمان تجدد ظاهری رژیم شاه را کهنه‌گرایی می‌پنداشتند به همین خاطر به دنبال تجدد اسلامی بودند.

«اگر ما خواست مردم امروز را با سال 57 مقایسه کنیم درمی‌یابیم که مسیر انقلاب اسلامی هنوز در جریان است»

این فعال دانشجویی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: انقلاب اسلامی مبدع یک نظم جدید و تجدد جدید بود آن هم در چارچوب احیاگرایانه دینی و یا تجدد اسلامی. در انقلاب اسلامی مردم می‌دانستند که چه می‌خواهند و همان را نیز محقق کردند اما بعد از انقلاب یکسری عوامل باعث شدند که رسیدن به آن اهداف با تأخیر همراه باشد.

سجاد نوروزی با بیان اینکه ما یک پدیده اجتماعی با عنوان انقلاب اسلامی داریم، گفت: معیار نقد جمهوری اسلامی همان چیزی است که ما در انقلاب به دنبال آن بودیم. یکی از این نقدها این است که ساختار اداری جمهوری اسلامی متناسب با ایده‌های انقلاب اسلامی نیست و توان شکل‌دهی به آن آرمان‌ها را ندارد.

این کارشناس مسائل رسانه با صحه گذاشتن بر این ادعا که هر گروهی در قدرت می‌خواهد انقلاب را طبق قرائت خود تفسیر کند، گفت: البته این را هم باید بدانید که بر اثر گذشت زمان، ایده‌های افراد دچار دگرگونی می‌شود برای مثال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی قبل از سال 76 به دنبال برچیدن دفتر بی‌بی‌سی در ایران بود حال آیا این گروه در حال حاضر نیز همین عقیده را دارد؟

این فعال دانشجویی پیرامون اینکه چه کسی خوردن فرزندان انقلاب را شروع کرد، گفت: مرگ در سال 58 در ایران چه اتفاقی افتاده بود که مسعود رجوی میتینگ می‌گذاشت و اعلام می‌کرد که گلوله در برابر گلوله بر همین اساس من درباره بعضی اشخاص تردید دارم که آنان را فرزندان انقلاب بنامیم. خوردن فرزندان انقلاب قبل از انقلاب شروع شده بود و ربطی به انقلاب اسلامی نداشت و بر همین اساس نمی‌توانیم بگوییم انقلاب اسلامی فرزندان خود را خورده است.

نوروزی در ادامه اظهار داشت: من با توهم شاه در اینکه بین مردم ایران محبوبیت دارد، با نظر آقای زیباکلام موافقم. در زمان شاه مردم به یک سو و حاکمیت به یک سوی دیگر حرکت می‌کردند.

وی افزود: آنچه که به عنوان رژیم شاهنشاهی به مردم ما عرضه شد متناسب با فترت و غایت مردم ما نبود این در حالی است که گفتمان امام (ره) که همان تجدد اسلامی بود تانست مردم را متحد کند و به دنبال جمهوری اسلامی و ولایت فقیه برود.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه انقلاب اسلامی را باید آن طور که هست تحلیل کرد، گفت: علوم سیاسی موجود در ایران قاصر از تحلیل انقلاب اسلامی است چرا که بنیادها و پایه‌های آن بومی نیست. وقتی دانشگاهیانمان نتوانستند ماهیت انقلاب اسلامی را بیان کنند از دیگران چه توقع داریم.

سجاد نوروزی تصریح کرد: عده‌ای از انقلاب اسلامی برای خودشان دکان باز کردند و دیگران را نفی می‌کنند البته عده‌ای نیز از عقاید سال 57 خود برگشته‌اند، حال ما باید ورای این روایت‌های موجود درباره انقلاب اسلامی سخن بگوییم. باید یک نهضت نظریه‌پردازی و یک نهضت فکری در دانشگاه‌ها به وجود بیاید تا گفته‌های دانشمندان غربی مقدس‌ جلوه داده نشود.

این کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه ولایت فقیه چیزی بیگانه با انقلاب اسلامی نبود، گفت: چرا که امام (ره) در نجف پیرامون مبحث ولایت فقیه تأکید کردند و این مبحث در چارچوب تجدد اسلامی قابل طرح است البته از اینکه اصل ولایت فقیه چگونه به قانون اساسی وارد شد قرائت‌های متفاوتی وجود دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: شهید مطهری درباره ولایت فقیه می‌گوید ولایت فقیه نظارت ایدئولوژیک بر ساختار سیاسی کشور است و در حقیقت آن چیزی که انقلاب اسلامی بیان کرد ، نظارت ایدئولوژیک را نیاز داشت که این کار تنها با ساختار ولایت فقیه امکان‌پذیر بود.

سجاد نوروزی در پایان سخنان خود در مناظره با صادق زیباکلام اظهار داشت: پیشرفت در هویت سیاسی ما بعد از انقلاب اسلامی کاملا آشکار است.

نظر شما