شناسهٔ خبر: 7151 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرچم سینمای دینی نباید در نظام جمهوری اسلامی ایران پایین باشد

حبیب الله بهمنی کارگردان سینما تاکید دارد در نظامی که به نام جمهوری اسلامی مزین است نباید پرچم سینمای دینی پایین باشد ولی سینمای ایران نتوانسته آنگونه که باید حق مطلب را در این زمینه ادا کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حبیب‌الله بهمنی که با ساخت فیلم‌های دینی و مذهبی در عرصه سینما شناخته می‌شود درباره جایگاه سینمای دینی در مجموع فعالیت‌های سینمای ایران گفت: طرح مباحث دینی در سینمای ایران از گذشته تا امروز مطرح بوده و متاسفانه با توجه به همه حساسیت‌هایی که روی این موضوع وجود دارد کمتر فعالیتی در این حوزه صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: ضرورت پرداختن به سینمای دینی همواره وجود داشته اما متاسفانه در نظامی که به نام جمهوری اسلامی مزین است پرچم سینمای دینی پایین است و متاسفانه نتوانسته‌ایم آنگونه که باید حق مطلب را ادا کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی "مروارید سیاه" با تاکید بر اینکه مردم بر اساس یک انقلاب فرهنگی، نظام جمهوری اسلامی را برگزیدند، بیان کرد: مردم بستر دین را برای تمام ابعاد زندگی خود برگزیدند که سینما هم جزئی از این بستر است. بنابراین علاوه بر مسئولان، مردم هم در این نوع سینما سهم دارند.

وی درباره انتظار مردم از سینمای ایران برای پرداختن به مسایل دینی گفت: برخورد مردم با سینمای دینی از دو جهت قابل بررسی است؛ نخست اینکه مردم به عنوان مخاطب، مشتریان این نوع سینما هستند و دوم اینکه نوع نگاه مردم به مفاهیم دینی و مذهبی چگونه است. بر همین اساس فیلمساز در درجه نخست باید برخورد مردم با دین را درک کند. تجربه نشان داده مردم به مفهوم عام بدون دخالت و قانونگذاری دولت به طور خودجوش هم مسایل دینی را دنبال می‌کنند مثلا مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برگزار می‌کنند و خودشان گردانندگان اصلی این مراسم هستند.

بهمنی در ادامه متذکر شد: با این اوصاف به نظر می‌رسد در درجه نخست مسئولان و بعد فیلمسازان در ساخت فیلم‌های دینی، از ذهن و ایده‌های مردمی فاصله دارند و به همین دلیل است که اغلب آثار تولید شده در این حوزه مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد زیرا روش تامین خواسته‌های مردمی تنها با همراهی خود مردم صورت می‌گیرد. وقتی آنچه در سینمای دینی نمایش داده می‌شود با روش و منش مردم فاصله دارد طبیعی است که مردم هم از آن استقبال نکنند.

کارگردان "سیب و سلما" درباره مدیریت فرهنگی در کشور بیان کرد: البته ناگفته نماند که نمی‌توان مدیریت کلان فرهنگی را تخریب و زیر سئوال برد زیرا آنها هم جزئی از مردم هستند اما به اعتقاد من نظام بروکراسی سینمای ایران آنقدر پیچیده است که دیگر نمی‌توان در این نظام نفس کشید اما در تلویزیون سریال‌هایی داشته‌ایم که این نقصان را برطرف کرده‌اند. به عنوان مثال سریال "مختارنامه" با فیلمنامه خوبش و نشان دادن مهمترین برهه تاریخ پس از عاشورا توانست با مردم ارتباط برقرار کند ولی متاسفانه ساخت چنین آثاری نه در تلویزیون و نه در سینما هیچگاه به یک قاعده تبدیل نمی‌شود.

بهمنی با اشاره به نبود همخوانی و ارتباط بین خواست مخاطبان با مسئولان در حوزه ساخت آثار دینی گفت: در طول سال‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز نقطه اتصال مسئولان و مخاطب برقرار نشده است از همین رو باید هوشمندانه‌تر حرکت کرد. هنرمندان به عنوان حلقه اتصال بین مسئولان و مردم باید به شکل خودجوش ایده‌های هنری را از مردم بگیرند و در آثار خود متجلی کنند. البته ناگفته نماند که هنرمند متعهد به دین و اخلاق می‌تواند در این زمینه موفق‌تر باشد. هنرمندان باید به مطالبی که در آثارشان نشان می دهند مومن باشد.

این کارگردان فیلم‌های دینی با اشاره به این که طرح مباحث دینی مدعی بسیاری دارد، گفت: یکی از نکاتی که باید توجه ویژه‌ای به آن کرد این است که طرح مسائل دینی مدعی بسیاری دارد به خصوص پرداختن به شخصیت های تاریخی که با حساسیت‌های بیشتری همراه است. به همین دلیل در پرداخت چنین موضوعاتی باید دقت نظر بیشتری به خرج داد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر در نظر گرفتن حساسیت‌های موجود، فیلمساز باید اطلاعات درستی از مساله دینی به مخاطب ارائه دهد تا این اطلاعات با خرافه آلوده نباشد و از صحت اخبار و احادیثی که پیرامون ائمه است اطلاعات درست و تاییدشده ارائه دهد. در واقع طرح موضوعات دینی باید به گونه‌ای باشد که خدشه‌ای به عصمت معصومان وارد نشود. از سوی دیگر حمایت های لازم مسئولان از ساخت آثار دینی و مذهبی باید به درستی صورت گیرد.

بهمنی با اشاره به داشتن فیلمنامه "مرگ در برلین" با موضوع دین و دفاع مقدس و عدم حمایت از آن گفت: فیلمنامه ای با موضوع دین و دفاع مقدس دارم که این فیلمنامه در سه دوره مدیریت مطرح شد اما در هیچ یک به نتیجه نرسید تا اینکه در دوران معاونت سینمایی محمدرضا جعفری جلوه، در زمان مدیریت صفارهرندی به عنوان وزیر ارشاد این طرح تصویب و به فارابی ارائه شد.

وی در ادامه افزود: در همان زمان با تغییر مدیریت فارابی مواجه شدیم و فیلمنامه ماند تا اینکه در دوران مدیریت جواد شمقدری بر سینما و مدیریت این بنیاد توسط احمد میرعلایی توانستیم مدیران را قانع کنیم که تصمیم جعفری جلوه برای ساخت این فیلم درست بوده است و فیلمنامه لیاقت حمایت دارد اما به دلایل متعدد از جمله بروکراسی اداری که به آن اشاره کردم ساخت فیلم به نتیجه نرسید.

این کارگردان سینما در پایان عنوان کرد: اما به هرحال امیدورام در دوران تازه مدیریت جعفری‌جلوه در بنیاد سینمایی فارابی آنچه در دوران مدیریت وی در معاونت سینمایی تصویب شده بود بار دیگر به جریان بیفتد و بتوانم فیلمم را بسازم.

نظر شما