شناسهٔ خبر: 7063 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابی برای کاوش جوانان در فلسفه عاشورا با نگاهی امروزی

مولف کتاب «سفینه نور» گفت: در این اثر به تحقیق درباره نامه‌های اصحاب و دیگر مسلمانان در دعوت از امام حسین(ع) و بیعت با ایشان پرداخته‌ام. در حقیقت، این کتاب را برای کاوش جوانان در فلسفه عاشورا با نگاهی امروزی به رشته تحریر درآورده‌ام.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ حسین دباغ‌زاده بیان کرد: کتاب «سفینه نور» در چهار فصل به مطالب زندگانی؛ از ولادت تا شهادت، عاشورا در کلام امام حسین(ع)، تربت سیدالشهدا(ع) و زیارت عاشورا می‌پردازد. البته بخش عمده آن به نامه‌های اصحاب و مسلمانان به امام حسین(ع) و پاسخ امام به آنان در رجعت از مدینه به کربلا اختصاص دارد.

وی در پاسخ به این سوال که «وجه تمایز این اثر با دیگر کتاب‌های این حوزه را در چه موضوعی می‌دانید؟» گفت: تاکنون در این موضوع کتاب‌های محدودی به رشته تحریر درآمده‌اند که بیشتر آن‌ها به عنوان کتاب‌های مرجع و اختصاصی کاربرد دارند. در نگارش کتاب سفینه نور تلاش کرده‌ام با زبانی ساده برای عموم مردم نتیجه تحقیقاتم را درباره نامه‌ها و سخنان امام(ع)  بنویسم.

این مولف حوزه دین ادامه داد: مضامین نامه‌هایی که به امام حسین(ع) ارسال شدند، اغلب در قالب دعوتنامه و دعوت به بیعت با یزید است که امام سوم شیعیان این دعوت‌ها را نفی کردند. همچنین بر اساس شواهد تاریخی، امام حسین(ع) در روز عاشورا نامه‌ها را به دشمنان نشان می‌دهند و می‌گویند که شما همان‌هایی هستید که از من دعوت کردید تا به شهرتان بیایم و اینک کار شکنی می‌کنید و تنها برای سیاست و حکومت با من در جنگید.

وی در پاسخ به این سوال که «هدف از نگارش کتاب سفینه نور چه بود؟» عنوان کرد: در این اثر روی سخنم بر سر وفاداری به اهل بیت(ع) است زیرا انسان‌ها در طول تاریخ در حق ائمه(ع) کارشکنی‌‌ها و ظلم‌های زیادی کرده‌اند. البته حرّ و مسلم بن عقیل نمونه‌های اسوه وفاداری به امام حسین(ع) هستند. من در کتابم کوشیده‌ام جوانان را به تبعیت از ولایت فقیه دعوت کنم چون در زمان حاضر وظیفه ما نیز وفاداری به ولی فقیه‌است. 

دباغ‌زاده گفت: در نظر دارم پس از پایان یافتن نگارش کتاب «خطبه فدک» کتاب سفینه نور را بر اساس پیشنهادها و بازخوردهای مخاطبان، با ویرایش جدیدی روانه بازار نشر کنم.

نظر شما