شناسهٔ خبر: 7032 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کتاب ماه کلیات با نگاهی به نقش رسانه ملی بر کتاب‎خوانی

یکصد و نود و یکمین شماره کتاب ماه «کلیات» از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری رسا؛ یکصد و نود و یکمین شماره کتاب ماه «کلیات»، ماهنامه تخصصی نقد و بررسی کتاب با نگاهی به نقش رسانه ملی بر فرهنگ کتابخوانی از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.

در بخش دیدگاه این نشریه، دو مطلب به قلم‌های دکتر میترا پشتونی‌زاده و دکتر حمیدرضا جمالی مهموئی منتشر شده است. در مطلب نخست که «چند روز با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» نام دارد، پشتونی‌زاده به تجربه خود در مصاحبه با برگزیدگان آزمون کتبی سومین دوره آزمون استخدامی کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرده و دیدگاه‌های خود را درباره این آزمون بیان کرده است.

 در مطلب دوم نیز که «یادداشتی درباره مقاله (علم بیگانه‌شده) نوشته داریوش علیمحمدی» نام دارد، جمالی با جالب توصیف کردن مقاله علیمحمدی، آسیب‌شناسی جریان تولید علم را مفید دانسته، زیرا معتقد است که این موضوع توجه را به جنبه‌های انسانی تولید علم معطوف می‌کند.

 گزارشی درباره بررسی ضمانت اجراهای نقض حق مولف در حقوق ایران را می‌توان دیگر مطلب این ماهنامه معرفی کرد. نشستی که با حضور دکتر مریم شیخی، دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، لادن حیدری، معاون دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر احمدعلی محسن‌زاده، مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر سیدعباس حسینی‌نیک، دبیر علمی ستاد ساماندهی حقوق تالیف و نشر برگزار و درباره تاریخچه حق مولف در ایران و قوانین مختلف موجود با حضور کارشناسان بحث و تبادل نظر شده است.

 یکی دیگر از بخش‌های این نشریه، نقد و بررسی کتاب‌های فارسی است. در این بخش نیز هشت کتاب «قدرت اطلاعات، تاثیر اطلاعات بر نظریه توسعه»، «واژه‌نامه چاپ و نشر»، «مدیریت دانش»، «شیوه‌های تولید دانش»، «منابع اطلاعاتی در حوزه علوم پزشکی و سلامت»، «منابع مرجع تخصصی چاپی و الکترونیکی علوم انسانی»، «رسانه ملی و فرهنگ کتابخوانی»‌ و «کتابشناسی میرزا کوچک جنگلی» به قلم فعالان دانشگاهی بررسی شده است.

 در بخش شایسته ترجمه نیز کتاب «علم خدمت و حرفه اطلاع‌رسانی» به قلم دکتر فریبرز درودی، استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران بررسی شده است. به عقیده نویسنده این کتاب «ایوون دو گراندبودآ» علم اطلاعات و دانش‌شناسی می‌تواند با بهره‌گیری از نظام‌های اطلاعاتی و یاری گرفتن از علوم شناختی و اجتماعی شرایط مفیدی برای خدمات اطلاعاتی فراهم سازد.

 «دین و رسانه، مبانی یک زمینه مطالعاتی نوظهور» نیز اثر دیگری به شمار می‌آید که در این بخش به قلم عیسی زارعی، دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی به آن پرداخته شده است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «ارتباطات شرط لازم دین است؛ ارتباطات ماهیت عبادت، مراسم، شعایر و انجمن‌های مذهبی است. با این وجود، مطالعات علمی معدودی در زمینه دین و ارتباطات در شاخه‌های علمی مختلف، با روابط معرفت‌شناختی میان آن‌ها انجام شده است. با این حال کمتر مطالعه و تحقیق منحصربه‌فردی انجام شده که تبیینی عمیق و کلی از وجه اشتراکات ارتباطات دینی فراهم سازد.»

 «هانگ منگ ـ زینگ، زینگ‌ چانگ زیائو و زانگ یانگ» نویسندگان مقاله «مدل مدیریت زنجیره تامین برای کتابخانه‌های رقومی» در مقاله‌ای که به کوشش زینب صدیقی و هادی اکرمیان ترجمه شده است با پرداختن به چالش‌ها و الگوهای مطرح شده توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو، سعی در ارایه مدل جدیدی برای مدیریت کتابخانه‌های رقومی دارد.

 مقاله‌های «نقش مرورگر چهریزه‌ای و ضرورت هستی‌شناسی‌ها در ایجاد کتابخانه‌ها و آرشیوهای رقومی معنایی» به قلم فائزه‌السادات طباطبایی امیری و اکرم محمدیان از دانشجویان ارشاد علوم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز و «پیشرفت حرفه‌ای، ارزش‌ها و راهبرد، ابزارهایی جهت ایجاد کتابخانه‌های اثربخش برای آینده» نوشته «کاتارینا ایسبرگ» و با ترجمه امیرحسام رادفر نیز دیگر مطلب این نشریه به شمار می‌آیند.

 پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی نوشته حامد علیپور حافظی در بخش «گزارش تحقیقات» نشریه درج شده است. پژوهشی که درباره بررسی معیارها و دستورالعمل‌های نشر مقالات در نشریه‌های معتبر علوم انسانی فارسی و ارایه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های مناسب برای دستیابی به چارچوبی مناسب برای قواعد نشر در نشریات داخلی است.

 در بخش تازه‌های نشر نیز کتاب‌های «دانشنامه فلسطین»، «فهرست کتاب‌های چاپ سنگی ترکی»، «اصول مجازی سازی و رایانش ابری» و «تاریخ مطبوعات استان کرمانشاه» معرفی شده‌اند.

 کتاب ماه کلیات با توجه به رده‌بندی دهدهی دیویی به نقد و بررسی کتاب‌های علوم کتابداری، اطلاع‌رسانی، روزنامه‌نگاری، نسخ خطی، رایانه، دایره‌المعارف و فهرست‌ها، لغت‌نامه و فرهنگنامه، کتاب‌شناسی و دانشنامه می‌پردازد.

 کتاب ماه «کلیات»، ماهنامه تخصصی نقد و بررسی کتاب به صاحب‌امتیازی مؤسسه خانه کتاب به قیمت دو هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما