شناسهٔ خبر: 6985 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خلا نیروی متخصص در سینمای دینی

بازیگر فیلم «یوسف پیامبر(ع)»، سینمای دینی را یکی از مهم‎ترین شاخه های تولیدات هنر هفتم در کشور دانست و گفت: مهم‎ترین آسیب این گونه سینمایی نبود نیروی متخصص و فقر دانش در به تصویر کشیدن مفاهیم است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ محمود پاک‎نیت گفت: ورود نگاه دراماتیک به روایت‎ها و داستان‎های مذهبی را نیازمند شناخت، درایت و قدرت دانش هنرمندان در این عرصه دانست و تصریح کرد سینمای دینی به دلیل بهره بردن از مفاهیم آشنا برای عموم مردم به همان اندازه که می تواند هنری فراگیر باشد امکان به خطا رفتن هم دارد.

وی ادامه داد: این به خطا رفتن تنها تحریف مسائل دینی و روایت های مذهبی نیست، بلکه همین که مخاطب در جنس مواجهه با سینمای دینی احساس کند بیان مفاهیم با نوعی نگاه تاکیدی، سفارشی و آمیخته به نوعی تک بعدی و نه فراگیری آغشته است بدون شک در ارتباط گیری با آن اثر هنری دچار آسیب خواهد شد و به زبان ساده تر آن را پس خواهد زد.

بازیگر فیلم «ملک سلیمان» مهمترین امتیاز برای ساخت یک اثر تخصصی در حوزه ای مانند سینما را ورود افراد متخصص آن حوزه دانست و خاطرنشان کرد: وقتی درباره سینمای دینی صحبت می کنیم باید به این نکته تاکید داشته باشیم که فعالان این عرصه نه تنها در عرصه سینما بلکه در آشنایی با مفاهیم دینی، جامعه شناسی مذهبی و شیوه تبیین و زبان مفاهیم دینی برای ارائه به مخاطبان باید اشراف و آشنایی کاملی داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه سینماگران ما وقتی پشت دوربین این گونه سینمایی قرار می گیرند یا از دریچه یک هنرمند متخصص سینمایی دست به تولید اثر می زنند و یا آنچنان در مطالعات و فرامین دینی و شرعی غرق می شوند که کار هنری را در گونه مذهبی فراموش می کنند و اینچنین است که اغلب فیلم ها از وجهه یک اثر قابل قبول سینمای دینی فاصله دارند و در نهایت صرفا به یک اثر سینمایی و یا یک اثر تصویری و دینی صرف تبدیل می شوند.

پاک نیت با شاره به لزوم تربیت کارگردان و نویسنده متخصص سینمای دینی در کشور گفت: سینمای ایران اگر داعیه حرفه ای بودن دارد باید در رشته های آکادمیک و آموزشی خود بر تربیت نیروهای متخصص سینمای دینی همت گمارد.

وی افزود: در تمام کشورهای صاحب سینما شاهد حضور هنرمندانی هستیم که متخصص تولید آثار حادثه ای، ترسناک و یا ملودرام های خانوادگی هستیم و هیچکدام در حوزه دیگری دخالت نمی کنند، اما این روش درسینمای ایران چندان جدی گرفته نمی شود.

نظر شما