شناسهٔ خبر: 6930 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دایره‌المعارف جامع موسیقی عاشورایی تدوین شد

پژوهشگر موسیقی نواحی ایرانی از انتشار دایره‌المعارف جامع موسیقی محرم و صفر توسط مرکز موسیقی حوزه هنری در ایام ماه صفر خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ جهانگیر نصری‌اشرفی با تشریح جزییات این پروژه موسیقایی که به سفارش مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر خواهد شد، خاطرنشان کرد: این مجموعه موسیقایی با عنوان "سوگ آواها در ایران" با محوریت بررسی آیین‌های موسیقی عزاداری مناطق مختلف کشور به ویژه در ایام ماه محرم و صفر در قالب ۲۴ لوح فشرده و ۵ جلد دفترچه تا دهم ماه صفر در بازار موسیقی منتشر می شود.

وی افزود: این مجموعه تمام نغمات و لحن‌های مربوط به آیین‌های سوگواری در همه نواحی ایران را دربرمی‌گیرد به طوریکه تمامی آیین‌های موسیقایی سوگواری به ویژه ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) در آن به صورت مشروح توضیح داده شده است. این مجموعه در واقع دایره المعارف صوتی بسیار گسترده ای است که می توان ادعا کرد تمامی الحان موسیقایی سوگ های ایرانی را در بر می گیرد. البته در این میان نمی‌توانم از تلاش زیاد پیمان بزرگ‌نیا که در پژوهش موسیقی حوزه جنوب و غرب ایران کمک زیادی کرد چشم‌پوشی کنم زیرا وی کمک بسیار زیادی در این زمینه انجام داد که نشان‌دهنده آگاهی وی از موسیقی نواحی ایران است.

این پژوهشگر صاحب‌نام موسیقی نواحی گفت: این مجموعه موسیقایی با بهره گیری از مبنا، پایه و لحن‌های موسیقایی ویژه سوگواری هر منطقه ایران آماده انتشار شده است و به نوعی بازتاب بخش مهمی از اصیل ترین لحن های موسیقی ایرانی است که تاکنون کمتر در قالب یک مجموعه موسیقایی با این حجم برای علاقه مندان عرضه شده است. البته در بخش تهران هم تلاش کردیم که بیشتر توجه موسیقی این منطقه را معطوف به تعزیه کنیم که برای من جذاب بود.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته این دایره المعارف موسیقایی اواخر آذر ماه همزمان با دهه اول صفر توسط مرکز موسیقی حوزه هنری در دسترس علاقه مندان موسیقی نواحی ایران قرار خواهد گرفت.

نصری اشرفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پیشنهاد اجرای میدانی برخی از آثار موسیقایی ویژه محرم در تهران اشاره کرد و گفت: چندی است که به دوستان در مرکز موسیقی حوزه هنری پیشنهاد اجرای میدانی برخی از آثار موسیقایی ویژه محرم در تهران را ارائه دادم که تاکنون به صورت شفاهی مورد پذیرش قرار گرفته اما هنوز تماسی با من برای وارد شدن به بخش اجرایی کار نشده اما امیدوارم به زودی این امر در تهران محقق شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این کار برخلاف کارهای تکراری سال‌های گذشته می‌تواند برای دوستداران موسیقی محرم اتفاق ویژه‌ای باشد و من بسیار امیدوارم که مسوولان حوزه هنری با پیشنهاد من موافقت کنند تا ما بتوانیم برنامه‌ای در شان موسیقی نواحی ایران را در تهران اجرا کنیم؛ برنامه ای که به زعم من می تواند اتفاق خوبی برای معرفی موسیقی نواحی به پایتخت‌نشینان باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما