شناسهٔ خبر: 6891 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضعف متون فاخر و مناسب در تئاتر دینی

نمایشنامه نویس و کارگردان پیشکسوت تئاتر با تاکید بر این مساله که تئاتر دینی با نگاه سفارشی به فراگیری و جریان سازی دست پیدا نخواهد کرد، مهمترین آسیب این گونه نمایش را ضعف متون فاخر و مناسب دانست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ داوود فتحعلی بیگی مساله ضعف متون نمایشی را آسیبی عمومی در حوزه هنرهای نمایشی کشور برشمرد و تصریح کرد حوزه تئاتر دینی به شکل ویژه تر از این آسیب رنج می برد چرا که عموما تولیدات این حوزه در دست افراد خاصی است و کمتر شاهد حضور دیگر هنرمندان در ساحت نوشتار و اجرای آثار نمایشی با محتوای دینی هستیم.

وی ادامه داد: مساله ارتقای کیفی و فنی متون نمایشنامه های دینی در گرو برنامه ریزی مناسب و کار کارشناسی دقیق است و باید در نخستین گام آن از کلیه نمایشنامه نویسان موفق کشور برای نگارش آثار نمایشی مناسب و قوی دعوت به همکاری شوند و مساله حضور انحصاری در این حوزه برای برخی از هنرمندان شکسته شود.

کارگردان نمایش «شهرآشوب» مقوله دین و مبانی معرفتی و انسان شناختی آن را متعلق به عموم جامعه دانست و تاکید کرد: وقتی در تولید این آثار تنها از تعداد معدودی هنرمند استفاده می شود مشخص است که نگاه های جاری در زمینه تولید آثار تئاتر دینی نیز منحصر به دیدگاه آن افراد معدود خواهد شد و نمی تواند از جامعیت دیدگاهی و تفکری عموم جامعه برخورار باشد.

وی خاطرنشان کرد: دین به تمام افراد جامعه تعلق دارد و در آیین و زندگی عمومی آنها جاری است پس کاملا طبیعی است که عموم مردم با طرز فکرهای متنوع خود باید در آثار مختلف این گونه نمایشی شاهد حضور بخشی از دیدگاه و زندگی خود در آثار تولیدی باشند و وقتی چنین امری در جریان تولیدات تئاتر دینی مورد توجه قرار نگیرد مسلم است که بخش مهمی از مخاطبان این گونه نمایش را در جریان اجراهای عمومی از دست خواهیم داد.

فتحعلی بیگی ، آسیب های بیان شده و جاری در متون نمایشی را از مهمترین دلایل ضعیف بودن بخشی از تولیدات تئاتر دینی دانست و گفت: مسلم است که وقتی نمایشی براساس نمایشنامه ای با آسیب ها و چالش های متعدد تولید می شود در جذب مخاطب نمی تواند توفیقی به دست آورد.

وی افزود: موضوع دین به دلیل فراگیری در عموم جامعه در سایه تولیدات کیفی و تاثیرگذار می تواند به مهمترین و پرمخاطب ترین نمایش های سالانه کشور تبدیل شود.

نظر شما