شناسهٔ خبر: 6732 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «منشور مدیریت در نهج‌البلاغه» منتشر شد

پژوهشگر مرکز قرآن و معارف اسلامی گفت: آن‌چه در رشته مدیریت دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، برگرفته از تجربیات غرب در دانش مدیریت است و می‌توان ادعا کرد که مدیریت طبق آموزه‌های اسلامی هنوز بومی نشده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر مومنی گفت: منابع اسلامی ما به ویژه نهج‌البلاغه دربردارنده مباحث مدیریت اسلامی است و می‌توان الگوهای مدیریتی مفیدی را از کلام ائمه اطهار(ع) به ویژه امیرالمومنین علی(ع) استخراج و نمایه‌سازی کرد تا دستور کار مراکز علمی و دانشگاهی قرار گیرد.

 

این پژوهشگر قرآنی با بیان این‌که از میان روایات ائمه اطهار(ع) سخنان امیرالمومنین علی(ع) در نهج‌البلاغه اندیشه‌ها و اصول مدیریتی را به خوبی بیان می‌کند، افزود: بیان نکات مدیریتی از زبان ائمه اطهار(ع) به دانشجویان رشته مدیریت کمک می‌کند تا هنگام فارغ‌التحصیلی، مدیری اسلامی باشند نه مدیری غربی.

 

وی یادآور شد: اسلام در عرصه‌های مختلف از جمله مدیریت در جامعه اسلامی پاسخ‌گوی نیازهای بشر بوده است و مباحث مدیریتی مطرح شده در قرآن، منبع اندیشه حکمت اسلامی‌اند که تمام اندیشه‌ها و حکمت‌ها می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی با بیان این‌که ارایه پژوهشی در قالب کتاب «منشور مدیریت در نهج‌البلاغه» برای نخستین به صورت موضوع‌بندی صورت گرفته است، گفت: این پژوهش با هدف بهره‌گیری از کلام امیرالمونین علی(ع) با سرفصل‌های موضوعی به تشریح نکات مدیریتی موجود در نهج‌البلاغه پرداخته است.

 

این پژوهشگر نهج‌البلاغه اظهار کرد: در این کتاب تلاش شده تا راهکارهای مدیریتی امیرالمونین علی(ع) در نهج‌البلاغه موضوع‌بندی و نمایه‌سازی شود و سرفصل‌های آماده شده بر اساس موضوع هم برای مدیران و هم برای دانشجویان و فعالان علمی رشته مدیریت قابل استفاده باشد. به دلیل هماهنگی موضوعات و سرفصل‌های کتاب با دانش مدیریت، این کتاب می‌تواند منبع خوبی برای مباحث مدیریتی در دانشگاه‌ها و محافل علمی به شمار رود.

 

وی اظهار کرد: اثر حاضر دربردارنده ۱۱۰ دستورالعمل و توصیه مدیریتی درباره دانش و مهارت‌های مدیریتی است که از زبان نخستین پیشوای شیعیان بیان شده‌اند. این کتاب به منظور سهولت بهره‌برداری در شش موضوع اصلی و ۶۸ موضوع فرعی تنظیم شده است.

 

مومنی گفت: کتاب «منشور مدیریت در نهج‌البلاغه» در شش فصل با عنوان «اخلاق مدیریت»، «برنامه‌ریزی»، «گزینش»، «تصمیم‌گیری»، «روش برخورد با کارکنان و زیر دستان» و« نظارت و ارزشیابی» ارایه شده است.

 

کتاب «منشور مدیریت در نهج‌البلاغه» با شمارگان سه هزار نسخه، در ۶۰ صفحه و به بهای ۲۴ هزار ریال نخستین چاپ خود را از سوی انتشارات زینی تجربه می‌کند.


 

آخرین کتب و نشریات معرفی شده در فرهنگ امروز را اینجا ببینید.

نظر شما