شناسهٔ خبر: 6693 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تدوین دانشنامه فلسفه اخلاق برای اولین بار در ایران

«انشاءالله رحمتی» پژوهشگر و مترجم برگزیده حوزه فلسفه وعرفان بیان کرد که کار ترجمه دانشنامه فلسفه اخلاق که بر مبنای مقالات بخش اخلاق دایره المعارف فلسفه «پل ادواردز» تدوین شده را به پایان رسانیده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ این استاد فلسفه واحد تهران مرکزی با اشاره به این که در ایران بیشترین حجم آثار ترجمه یا نگاشته شده در حوزه فلسفه اخلاق در قالب کتاب های درسی برای دانشجویان و یا به صورت مقدمه ای بر فلسفه اخلاق نشر یافته اند، اظهار داشت: با توجه به خلا کتابی جامع درباره فلسفه اخلاق به این فکر افتادم تا کتابی منتشر کنم که همه مفاهیم و مکاتب فلسفه اخلاق را در بر بگیرد و جامعیت داشته باشد.

وی افزود: البته من در دهه هفتاد چنین تلاشی را آغاز کرده بودم و در فکر انتشار مجموعه کاملی در این موضوع بودم ولی با مشکلاتی که برای ناشر پیش آمد تکمیل آن مجموعه متوقف شد.

رحمتی اضافه کرد: با توجه به این که در حال حاضر دایره المعارف فلسفه «پل ادواردز» ویرایش جدید شده است لذا این مقالات از روی نسخه ویراسته آن و از بخش فلسفه اخلاق استخراج شده اند که حدود شصت تا هفتاد مدخل را شامل خواهند شد.

این پژوهشگر و مترجم در مورد مزیت دانشنامه نویسی نسبت به کتاب های دیگر اظهار داشت:به طور معمول کارآمدی دانشنامه ها در مقایسه با سایر کتب در این است که گاهی ممکن است نیاز داشته باشیم در مورد مفهوم خاصی از یک مکتب یا نظریه اطلاعاتی کسب کنیم که پیدا کردن چنین چیزی در کتاب های عادی کاری سخت و وقت گیر است ولی کتاب های دانشنامه ای این فرصت را برای پژوهشگر فراهم می آورند تا حداقل به صورت اجمالی درباره ی آن مفهوم خاص آگاهی بدست آورد.

وی اضافه کرد: مداخل این دانشنامه بر خلاف مداخل دایره المعارف فلسفه که ترتیبی الفبایی دارند به صورت موضوعی تنظیم شده است و این امر استفاده از این دانشنامه را آسان تر می کند.برخی بخش های تشکیل دهنده دانشنامه فلسفه اخلاق عبارتند از : تاریخ فلسفه اخلاق ، مسائل فلسفه و نسبت فلسفه اخلاق با رشته های دیگر . همچنین بخشی از این دانشنامه مربوط به اخلاق هنجاری ، بخشی مربوط به اخلاق کاربردی و بخشی دیگر نیز در برگیرنده مباحث فرا اخلاق است.

رحمتی یادآور شد:از دیگر نکات برجسته تدوین این دانشنامه رعایت نظم آموزشی مباحث در تمامی بخش هاست. از جمله مداخلی که در این دانشنامه آمده است عبارتند از اخلاق کاربردی ، روانشناختی کاربردی و تنگناهای اخلاقی.

برخی از مداخل این دانشنامه از جمله مقاله اخلاق کاربردی از تام.ال بیچم در مجله ی اطلاعات حکمت و معرفت به چاپ رسیده است.

 

جلد سوم ترجمه «چشم اندازهای معنوی و فلسفی هانری کربن » به پایان رسیده است.

مترجم کتاب معبد و مکاشفه در ادامه این گفتگو در خصوص سایر آثاری که در دست تالیف دارد، افزود: در سال گذشته دو مجلد از ترجمه و تحقیق کتاب چهار جلدی «چشم انداز های معنوی و فلسفی هانری کربن » را که در ادامه مطالعاتی است که از سال ها پیش راجع به این نویسنده داشته ام تحت عناوین تشیع دوازده امامی و دیگری سهروردی و افلاطونیان پارس ، را منتشر کردم و هم اکنون نگارش مجلد سوم از این مجموعه را نیز به پایان رسانده ام .

به گفته وی،این کتاب شامل دو بخش است . بخش نخست، مربوط به عارفان عاشق پیشه است که به طورعمده بر محور روزبهان بقلی شیرازی متمرکز شده و بخش دوم آن درباره تشیع و تصوف می باشد.

رحمتی همچنین یادآورشد: امسال ویرایش جدیدی از کتاب «کیمیای خرد» را که دربردارنده جستارهایی درباره دین و اخلاق با نگاهی به فلسفه دین و فلسفه اخلاق بود را نیز به علاقه مندان عرضه کرده ام.

وی در پایان افزود: در کنار تمام این آثار ویرایش جدیدی از ترجمه کتاب آرمان ها و واقعیت های اسلام اثر پروفسور«سید حسین نصر» را نیز از سوی انتشارات صوفیا در دست چاپ دارد.

نظر شما