شناسهٔ خبر: 6635 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عباس مقتدایی: نیروی انسانی برای نظریه‌پردازی و تحول علوم پرورش نداده‌ایم

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ناتوانی یا عدم اقدام برای پرورش نیروی انسانی مورد نیاز جهت نظریه پردازی و قدم گذاشتن در میدان عمل، یکی از اصلی ترین موانع در مسیر تحول علوم انسانی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از شبستان؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته تحول علوم انسانی در جلسات مختلف کمک کرده است تا سند دانشگاه اسلامی با سرعت بیشتری تصویب شود و یکی از نخستین اقدامات وزیر آینده علوم عملیاتی کردن سند به تصویب رسیده و اقدامات لازم جهت تحقق علوم انسانی اسلامی است.

عباس مقتدایی خوراسگانی با بیان اینکه در حال حاضر نوعی ناکارآمدی در جایگزینی علوم انسانی مبتنی بر رویکردهای اسلامی در جامعه ایرانی کاملا قابل مشاهده است، گفت: متاسفانه در سال های اخیر به دلایل مختلف نتوانسته ایم رسالت اساسی و اصلی نظام انقلاب اسلامی در تحول علوم انسانی را در عمل و در بخشی از بدنه دانشگاهی کشور محقق کنیم.
وی با بیان اینکه این عدم تحقق و ناکارآمدی در تحول علوم انسانی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، افزود: یکی از آن، ناتوانی یا عدم اقدام برای پرورش نیروی انسانی مورد نیاز جهت نظریه پردازی و قدم گذاشتن در عرصه تحول در علوم انسانی است؛ البته مراکز مختلفی در سطح کشور فعالیت های قابل توجهی انجام دادند که نتیجه دلخواه را نداشته است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث تحول علوم انسانی هنوز در ابتدای کار هستیم، اما متاسفانه در بخشی از بدنه مدیریتی دانشگاه های کشور هنوز نگاه عمیق و دقیقی از ضرورت تحول علوم انسانی مشاهده نمی شود، تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد که رویکردهای علوم انسانی مبتنی بر اندیشه های اسلامی باید به گونه ای در سطوح مختلف علمی جا باز کند که سایر بخش ها نظیر علوم فنی - مهندسی را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.
وی با بیان اینکه اگر رویکرد اسلامی دوری از تبختر و دوری از تفاخر در سطح دانشگاهی ما، به نحو دقیق جایگزین شود حتی در نوع ساخت فنی و ابزارآلات و مواردی نظیر خودروهای ما نیز موثر است، ابراز کرد: دیدگاه های علوم اسلامی دوری از هر گونه برتری طلبی و تفاخر را مطرح می کند در حالی که در همین مثال اندیشه و تفکر و رویکرد غربی نظام ها و ساختارهای طبقاتی مبتنی بر اندیشه های کاپیتالیسم را نهادینه می کند.
مقتدایی با بیان اینکه امروز جامعه ایران اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند جهش در حرکت به سمت تحقق علوم انسانی اسلامی و جایگزین کردن آن با سایر رویکردها در عرصه های دانشگاهی است، ادامه داد: امروز متون اصلی در دانشگاه های کشور متأثر از علوم انسانی غربی است به همین جهت در سال های اخیر تدریس برخی از رشته های علوم انسانی متوقف شد تا دوباره پس از تدوین متون درسی مناسب آنها را بازگشایی کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از مطالبات اصلی امروز رهبر معظم انقلاب از دانشگاه ها، تحقق علوم انسانی اسلامی است و این امکان پذیر نخواهد بود مگر با تحول در علوم انسانی موجود در دانشگاه‎ها گفت: هم اساتید، هم متون درسی و هم فضا و روح حاکم بر دانشگاه ها باید متناسب با معیارهای اسلامی سازماندهی و بازتولید شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به مراکز و بخش های موثر در تحقق تحول در علوم انسانی عنوان کرد: دانشگاه های پیشرو از جمله دانشگاه امام صادق(ع)، حوزه های علمیه که عمدتا متمرکز بر علوم انسانی هستند، اندیشمندان فعال در زمینه فکر و نظریه پردازی اسلامی، سایر دانشگاه ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه آن، شوراهای مشورتی و همچنین مراکز تحقیقاتی - پژوهشی کشور خطاب اصلی ما در این روند هستند؛ البته مدیریت کلان دانشگاهی، شخص وزیر علوم و علاوه بر آن وزارتخانه های دیگری نظیر وزارت آموزش و پرورش نیز می توانند در این جهت نقش کلیدی داشته باشند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه که نزدیک شدن این دو مرکز علمی به یکدیگر را هدف قرار می دهد در اسلامی شدن علوم انسانی موثر است، توضیح داد: وحدت حوزه و دانشگاه به این دلیل است که دانشگاه ها به جهت ساختارهای سازمان یافته خود و حوزه های علمیه به جهت روح اسلامی حاکم بر خود، سمت و سوی واحدی پیدا کنند.
مقتدایی با بیان اینکه امروز بخشی از بدنه دانشگاهی کشور، همان جهت گیری های غربی را دنبال و یا تولید می کند، ادامه داد: این امر اگرچه در برخی مواقع کاملا مشهود نیست اما حتی روند حداقلی آن نیز به روند تکاملی نظام و انقلاب اسلامی لطمه خواهد زد، بنابراین باید مقوله وحدت هدف در حوزه و دانشگاه را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با شناخت دقیق از این ضرورت، در دوره نهم قانونگذاری خود اولین بار و پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی کمیته ای را در ذیل این کمیسیون به عنوان کمیته تحول علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه ها ایجاد کرده است، تصریح کرد: این کمیته در کنار شورای عالی انقلاب فرهنگی که آنها نیز تلاش هایی انجام داده اند به دنبال تحقق این اهداف نظام در بحث تحول علوم انسانی است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته تحول علوم انسانی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در طول ماه های گذشته توانسته وضعیت موجود رشته های علوم انسانی را در سطوح مختلف اعم از تحقیقات و مطالعات و آموزش متون درسی و نظایر آن شناسایی کند.
وی با بیان اینکه کمیته تحول علوم انسانی مجلس جلسات متعددی با تاثیرگذاران دانشگاه ها، مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته است، ادامه داد: این کمیته در جلسات مختلف کمک کرده است تا سند دانشگاه اسلامی با سرعت بیشتری تصویب شود و یکی از نخستین اقدامات وزیر آینده علوم عملیاتی کردن سند به تصویب رسیده و اقدامات لازم جهت تحقق علوم انسانی اسلامی است.
مقتدایی با بیان اینکه سند دانشگاه اسلامی در فصول مختلفی تدوین شده که در چند بخش آموزش متون درسی، تربیت اساتید و نظایر آن موضوع تحول علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه ها را دنبال می کند، ابراز کرد: همه اقداماتی که تا کنون در بحث تحول علوم انسانی انجام شده، قابل تقدیر است اما نیاز انقلاب و نظام اسلامی بسیار فراتر از آن است، بنابراین همه مجموعه ها باید با تلاش و جدیت بیشتری به کار بپردازند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین کنگره هایی می تواند به افزایش هم اندیشی و همچنین متمرکز کردن ایده ها و توانایی ها در بحث تحول علوم انسانی و در نتیجه تحقق این هدف کمک کند.

نظر شما