شناسهٔ خبر: 6565 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره اشراق با هدف ارتقای آثار سینمای دینی برگزار می شود

دبیر دومین جشنواره فیلم «اشراق» گفت: هدف نهایی و رسالت این رخداد، ارتقای کمی و کیفی آثار سینمای دینی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ «مهدی بنکدار» گفت: جشنواره فیلم «اشراق» باهمکاری چند تن از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه در زمینه سینما شکل گرفت و اکنون این افراد در شورای سیاست گذاری این جشنواره حضور دارند.

به گفته وی، این رویداد سینمایی در دو بخش تجربی و اصلی در محورهای چهارگانه فیلم کوتاه، داستانی، مستند و پویانمایی برگزار می شود.

بنکدار درمورد اختصاص بخش ویژه ای برای طلاب و روحانیون در این جشنواره گفت: این افراد آثار خود را در بخش تجربی به دبیرخانه ارسال می کنند تا آثارشان به صورت ویژه و در یک سطح مورد ارزیابی و داوری قرار گیرد، چرا که بدون شک این آثار با توجه به محوریت جشنواره برای دست اندرکاران و متولیان آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

بنکدار خاطرنشان کرد: دو بخش غیررقابتی و جنبی نیز در این جشنواره تعریف شده که به تولیدات سینمای حرفه ای می پردازد و در آن از فیلمسازان آثار برتر در این عرصه و محوریت روحانیت تجلیل می شود.

وی با تاکید بر آنکه بر این مساله که توجه به تولیدات حرفه ای در این عرصه بسیار حائز اهمیت است گفت: پرداختن به این بخش از آن جهت اهمیت دارد که متاسفانه چهره روحانیت در برخی از فیلم ها نادرست و غیرواقعی به تصویر کشیده می شود.

دبیر دومین جشنواره فیلم «اشراق» درباره تفاوت های این دوره با گام نخست آن گفت: فرم اصلی جشنواره در هر دوره ثابت است ولی امسال بخش تجربی از بخش اصلی جشنواره جدا شد تا آثار طلاب در بستری مشترک و همگون مورد ارزیابی قرار گیرد و بتوان عدالت را در داوری ها رعایت کرد.

وی افزود: در برنامه ریزی های اولیه قرار بر این شد تا جشنواره فیلم «حوزه - اشراق» به صورت دوسالانه برگزار شود ولی برای تبیین بیشتر و جلوگیری از به فراموشی سپردن شدن آن دوره دوم جشنواره یک سال بعد از دوره اول آن در سال گذشته برگزار می شود و دوره های بعدی آن با فاصله دوساله برگزار خواهد شد تا هنرمندان و طلاب فرصتی برای تولید آثار با سطح کیفی بالاتری را داشته باشند.

وی درباره نقش جشنواره هایی مانند «اشراق» در تحقق سینمای دینی گفت: جشنواره فیلم اشراق جشنواره ای است که به طور خاص به موضوع روحانیت می پردازد و با توجه به اینکه روحانیت نهادی کاملاً دینی محسوب می شود می تواند نسبت به ارتقای سطح سینمای دینی کشور کمک کند.

بنکدار با بیان آنکه در حال حاضر نگاه سینمای کنونی کشور نسبت به طلاب و روحانی یک نگاه غیرواقعی است گفت: مهمترین دلیل آن را می توان در عدم آگاهی و شناخت صحیح هنرمندان و فیلمسازان نسبت به روحانیت و زندگی فردی یا اجتماعی آنها جستجو کرد.

وی افزود: در این جشنواره می توان نوع نگاه قاطبه روحانیت به مسائل اجتماعی، اخلاقی و تربیتی را تبیین و تعریف کرد و اگر بتوان این نگاه را در جامعه هنری و میان فیلمسازان مطرح کنیم به گونه ای که تاثیر آن در آثار بلند سینمایی مطرح شود، قدم مثبتی برداشته ایم و این جشنواره رسالت خود را انجام داده است.

دومین جشنواره فیلم «حوزه – اشراق» از ۷ تا ۱۰ آبان ماه در قم برگزار می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما