شناسهٔ خبر: 6557 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ورود انسان‏‎شناسی اسلامی به بازار نشر

از مقولات مهمی که ادیان به آن پرداخته‏‎اند، شناخت انسان و معرفت نفس بوده و به علت تنوع ادیان، تفاسیر متعددی نیز برای شناخت انسان بیان شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از شبستان؛ پرسشگری از ویژگی‏‎های فطری انسان است که همواره او را به سوی کشف حقایق جهان هستی سوق می‏دهد. سوال از حقیقت موجوداتی که در جهان پیرامون انسان قرار دارند، از اساسی‏‎ترین فعالیت‏‎های ذهنی اوست. در این میان، پرسش از حقیقت وجودی انسان در طول تاریخ اندیشه بشری، جایگاه برجسته ‏تری داشته است.
کاوش در حقیقت انسان در تعیین هویت شخص و تصویری که از خود دارد، نقش موثری ایفا می‏کند و از همین‏‎رو تأثیر ژرفی بر ابعاد اعتقادی، شیوه زندگی و همچنین سعادت و کمال وی دارد. گرچه پرسش از هویت واقعی انسان، دیرینه‎‏ای به طول تاریخ اندیشه بشری دارد، انسان ـ به ویژه انسان بریده از دین و وحی ـ توفیق چندانی در پاسخ به آن نداشته است؛ چراکه انسان موجودی چند لایه با ابعاد وجودی متفاوت است.
بنابر این گزارش از مقولات مهمی که ادیان به آن پرداخته‏‎اند، شناخت انسان و معرفت نفس است. البته به علت تنوع ادیان، تفاسیر متعددی نیز برای شناخت انسان بیان شده است. رویکردهای دیگر به انسان‏‎شناسی نیز کم ‏ و‏بیش به همراه سویه‏‎های دینی به این مقوله بوده است. از قدیمی‎‏ترین سنگ ‏نوشته‏‌ها و هیاکل تراشیده شده تا متون برجای مانده از تمدن‏ها و فرهنگ‏های گذشته، نحوه‏ای از نگرش به انسان قابل برداشت است. اما در این میان، انسان‏شناسی دینی اهمیت ویژه‏ای یافته است؛ چراکه از افقی برتر، به قابلیت‏‎ها و توانایی‏‎های انسان می‏‎نگرد و حقایقی را که انسان‏‎شناسی علمی، فلسفی و عرفانی از نیل به آنها ناتوان بوده است، به کمک وحی و بدون آلوده شدن به اشتباه و خطا به خوبی تبیین می‏‎کند. بنابراین مناسب است که سنگ بنا و رویکرد به شناخت انسان به گونه‏‎ای مطرح شود که کمترین اشکال بدان وارد باشد.
حجت‏‎الاسلام عبدالحسین خسروپناه و گروه همکاران (حسن اسماعیل پور نیازی، حسن پناهی آزاد، مهدی عبداللهی، بهروز محمدی منفرد، عبدالله محمدی، رضا میرزایی) در این کتاب رویکرد اسلامی به مبانی انسان‏‎شناسی آن هم از دریچه تطبیقی را واکاوی می‏‌کند.
بنا بر گزارش روابط عمومی دفتر نشر معارف اسلامی، از نکات قابل توجه کتاب"انسان‏‎شناسی اسلامی" بیان روش‎‏شناسی بحث انسان‏‎شناسی، اهمیت انسان‏‌شناسی دینی، بحران‏‎های انسان‏‎شناسی موجود و راه حل انسان‏‎شناسی دینی برای آنها، بیان نیازهای انسان، معنویت و امتیازهای معنویت اسلامی در دوازده فصل است.
شایان ذکر است، "انسان‏‌شناسی اسلامی" در ۳۸۴ صفحه، قطع وزیری، شمارگان یک هزار نسخه و قیمت ۶۹۰۰ تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.

نظر شما