شناسهٔ خبر: 6503 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قائم‎مقامی: حاکمیت ارزش‌ها غایت تشکیل حکومت اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد قائم‌مقامی: بعد از تشکیل نظام اسلامی در زمانه ما عمق استراتژیک حاکمیت فضایل در وجود افراد بیشتر می‌شود، یعنی راحت‌تر می‌توان ارزش‌ها را در افراد حاکم کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از شبستان؛ حجت‌الاسلام  والمسلمین سیدمحمد قائم‌مقامی حاکمیت ارزش‌های الهی در تک‌تک افراد جامعه را هدف نهایی تشکیل حکومت اسلامی دانست و گفت: با تشکیل نظام اسلامی همت استراتژیک حاکمیت ارزش‌ها در افراد بیشتر می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه درباره تأثیر رشد فضایل اخلاقی در جامعه و شیوه‌ها و راهکارهای آن اظهار کرد: تأثیر رشد فضایل اخلاقی از موضوعات مهم مربوط به مقوله حکومت اسلامی است، این در حالی است که وقتی دلایل تشکیل حکومت اسلامی بر جامعه را بررسی می‌کنیم، یکی از اهداف آن رشد فضایل اخلاقی و تأثیر در فرد فرد انسان‌ها است.

وی با طرح این سؤال که آیا حاکمیت ارزش‌های الهی در وجود افراد بشری غایت نهایی است یا حاکمیت ارزش‌ها در کل جامعه تصریح کرد: در این عرصه حاکمیت دینی را دو گونه می‌توان تبیین کرد. آنچه در فلسفه حکومت اسلامی مطرح است این است که کدام تمامیت است و کدام وسیله.

حجت الاسلام قائم مقامی افزود: غایت همان حاکمیت دینی و ارزش‌ها در درون انسان‌ها است. حاکمیت در عرصه سیاست، اجتماع و قوانین مقدمه لازم و ضروری در حاکمیت دینی در افراد است.

حجت‌الاسلام قائم‌مقامی معتقد است بدون تشکیل حکومت دینی امکان حاکمیت ارزش‌ها در افراد وجود ندارد. برخی سؤال می‌کنند چطور می‌شود که در برخی افراد ارز‌ش‌ها بدون مالکیت دینی وجود دارد؟ پاسخ این سوال این که آنها با چالش و نزاع روبرو هستند.

وی ادامه داد: نتیجه چالش چنین افرادی این است که می‌خواهند حالت حاکمیت ارزش‌ها را به بیرون از خود سرایت دهند و این عمق استراتژی حاکمیت ارزش‌ها در درون است.

این استاد حوزه و دانشگاه به تسهیل حاکمیت ارزش‌ها در افراد در صورت وجود حاکمیت دینی اشاره و بیان کرد: بعد از تشکیل نظام اسلامی در زمانه ما عمق استراتژیک حاکمیت فضایل در وجود افراد بیشتر می‌شود یعنی راحت‌تر می‌توان ارزش‌ها را در افراد حاکم کرد.

وی گفت: در زمانه ما تأدب به آداب ظاهری مثل نماز، روزه، حجاب و ... و آداب باطنی مثل تواضع، محبت و امانت‌داری و ... راحت‌تر محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام قائم‌مقامی نکته مهم در فلسفه اسلامی را تقویت حاکمیت فضایل در درون انسان‌ها دانست و  ابراز کرد: در تمدن اسلامی استقرار ارزش‌ها و آداب الهی در متن جامعه پس از حاکمیت ارزش‌ها در درون انسان‌ها راحت‌تر امکان‌پذیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای حاکمیت ارزش‌ها باید جهاد کرد و بر نقیصه باقی نماند چرا که بر نقیصه‌ ماندن خلاف فرهنگ تشیع است.

نظر شما