شناسهٔ خبر: 6477 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیدمهدی ساداتی‎نژاد: مکتب آزاد اندیشی به عنوان یک تفکر در اسلام مطرح است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: مکتب آزاد اندیشی به عنوان یک تفکر در اسلام مطرح است اما زمانی که مقام معظم رهبری این بحث را مطرح کردند در واقع این مسئله با جدیت آغاز شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام سیدمهدی ساداتی‌نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در اولین نشست تخصصی مکتب آزاد اندیشی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: برخی از مفاهیم، مفاهیمی هستند که در تاریخ اندیشه در جامعه ایران جدید نقل شده‌اند که یکی از این مفاهیم مفهوم آزادی است.

وی افزود: بحث آزادی پس از مشروطه مطرح شد اما عده‌ای تصور می‌کنند این بحث در دین ما وجود نداشته و حاصل مدرنیته است.

حجت‌الاسلام ساداتی‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد: یکی از بدبختی‌های ما این است که به دلیل ضعف و تنبلی‌هایی که خودمان داشته‌ایم و از جامعه خود عقب افتاده‌ایم فکر می‌کنیم این گونه مفاهیم در فرهنگ دینی ما وجود نداشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به پیشرفت و تحول کشور ژاپن با توجه به یکی از رهنمودهای دینی اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی دوم ژاپن تبدیل به مخروبه‌ای شد اما آنها پس از جنگ تصمیم به ساخت دوباره کشورشان گرفتند.

وی ادامه داد: تعدادی از نخبه‌ها به آمریکا رفتند و در حوزه مدیریت درس خواندند تا به قول خودشان از رهنمودهای نظریه پردازان آمریکایی بهره بگیرند.

ساداتی‌نژاد همچنین تصریح کرد: جوران و دامبینک دو شخصیت برجسته در حوزه مدیریت با اصالت آمریکایی هستند. این نخبه‌ها طرحی برای توسعه ژاپن آماده کردند که در حوزه اقتصاد به علم ارتقاء مستمر کیفیت معروف است.

وی افزود: این طرح در عرض 5 دهه ژاپن را به عنوان کشوری توسعه یافته مطرح کرد و طرح پیشنهادی آمریکایی‌ها به عنوان مدلی شناخته شده در حوزه مدیریت معرفی شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اذعان داشت: با این حال بنده در اولین کارگاه آموزشی آنها تاسف خوردم چرا که متوجه شدم طرح اساسی آنها چیزی جز دو جمله از امام صادق (ع) نیست که فرمودند وای بر کسی که امروزش شبیه به دیروزش باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر امروز نیز هم‌افزایی ایجاد شود می‌توانیم بازگشتی به هویت خودمان داشته باشیم و در این راه به نتایج سودمندی برسیم.

ساداتی‌نژاد در ادامه یادآور شد: مکتب آزاد اندیشی مکتبی است که طبیعت ندارد اما موضوعیت دارد باید مسائلی مطرح و پاسخ‌هایی داده شود تا هویت انسان زیر سؤال نرود اگر ما به دنبال جامعه‌ای زاینده باشیم لازمه آن آزاد اندیشی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تازگی داشتن بحث آزاد اندیشی خاطرنشان کرد: تعبیرات این است که چیزی تحت عنوان آزاد اندیشی وجود نداشته و در یکی دو سال اخیر بارقه‌هایی از بحث مکتب آزاد اندیشی دیده می‌شود.

وی افزود: واقعیت این است که بحث مکتب آزاد اندیشی در عالم واقع با شکلی کلی مشخص است.

وی در پایان تاکید کرد: مکتب آزاد اندیشی به عنوان یک تفکر در اسلام مطرح است اما زمانی که مقام معظم رهبری این بحث را مطرح کردند در واقع این مسئله با جدیت آغاز شد و ما به استقبال جریانی می‌رویم که اگر به صورت علمی دنبال شود در آینده کاملا جا خواهد افتاد.

نظر شما