شناسهٔ خبر: 6455 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نقش تاريخي زن از ديدگاه قرآن» منتشر شد

كتاب «نقش تاريخي زن از ديدگاه قرآن» سيدابراهيم حسيني در گروه بينش و انديشه‌ي مركز پژوهش‌هاي جوان ـ كانون انديشه جوان منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از کانون اندیشه جوان؛ در تاريخ بشر شاهد ستم‌‌هاي بي‌شماري است که از سوي حاکمان قدرت‌مند يا مردان ستمگر يا نادان عليه زنان اعمال گرديده است. اسلام با مبارزه با رسوم، نگرش‌‌ها و رفتار‌هاي نابخردانه در مورد زنان پرده‌هاي زشتي و پلشتي را کنار زد. در مقاطعي‌‌ از تاريخ، زن سالاري ‌‌بوده و زن نقش مديرتي و پست‌هاي‌‌ درجه اول و مناصب ويژه‌اي‌‌ در صحنه حکومت و سياست داشته است. اگرچه مدرنيته به زنان خود آگاهي‌‌ اجتماعي‌‌بخشيده و حضور آنان در صحنه‌هاي‌‌ اجتماعي و علمي‌‌را پر رنگ‌تر نموده است ولي زنان را از فعاليت‌هاي طبيعي و فطري و از ميل ذاتي‌‌آنها به خانواده باز داشته و همساني زنان با مردان، لذت‌گرايي، رهايي‌‌ از قيد و بند خانواده‌ها را به ارمغان آورده است. قرآن کريم، نقش اجتماعي زن را ناديده نگرفته است. ‌همان‌گونه که نقش آفريني‌‌تاريخي صدّيقين و قدّيسين را بيان مى‏كند، نقش آفريني‌‌تاريخي صدّيقات و قدّيسات را نيز بيان کرده است. نقش اجتماعي زن در خانواده به عنوان دختر،‌ همسر و مادر در‌ همدلي و رفع نيازهاي عاطفي و ايجاد فضاي ‌‌آرامش در بين اعضاي خانواده و‌ هم‌چنين در حضانت و سرنوشت فرزندان، بسيار مؤثر و تعيين کننده است. در عرصه‌هاي‌‌ اعتقادى، سياسى، اقتصادى و فرهنگى نيز با حفظ و رعايت موازين شرعي در پيشرفت و ‌هدايت جامعه نقش مؤثر دارند.

قرآن کريم براي مردان و زنان براي ‌‌رسيدن به جامعه مطلوب و قرب‌الي‌‌الله و حضور در صحنه‌هاي‌‌ اجتماعي‌‌ الگوي‌هاي مناسب از مردان و زنان معرفي نموده است.
قرآن کريم با نفي اختلاط و بي‌بند و باري در روابط زن و مرد و استفاده ابزاري از زنان براي التذاذ و نشاط مردان و ايجاد رقابت و تخاصم بين دو جنس زن و مرد و سست کردن بنياد خانواده که به سبب افراط و تفريط در مسأله دفاع از حقوق زنان و پديده اي به نام فمينيسم صورت مي گيرد، جهت‌گيري الهي را با لحاظ نياز‌هاي واقعي و فطري بيان مي‌کند. اسلام با تعيين مرز‌ها و نقش‌‌ها در سه حوزه تکامل فردي، خانوادگي و فعاليت ‌هاي اجتماعي براي زنان و دفاع از حقوق آنان در اين سه حوزه، و اصل قرار دادن بنياد خانواده براي جامعه، از تبرج و خود‌نمايي واشرافي گري و مصرف‌گرايي و مدپرستي بانوان و سرگرم شدن آنان به امور پَست و شهواني ممانعت مي نمايد.
کتاب «نقش تاریخی زن در قرآن» به تحلیل نقش زن در ادوار مختلف تاریخی از جوامع باستانی و جاهلیت عربی تا دوران مدرن پرداخته و در نگاهی دیگر جایگاه زن از دیدگاه قرآن را در حوزه خانواده و اجتماع واکاوی می‌کند.
معرفی زنان الگو در قرآن از دیگر بخش‌های این کتاب است که نقش برجسته‌ای در الگوسازی برای دختران جوان دارد.
یکی از ارکان نهضت حضرت رسول(ص) احیای شخصیت زن و اعاده حیثیت انسانی او در جامعه و پایان دادن به طفیلی دانستن شخصیت زن بود که در طول تاریخ، جابران و جاهلان آن را حفظ کرده بودند.
اسلام با افکار خرافی پلید شمردن زنان مبارزه و دوست داشتن زن را جزء اخلاق انبیا معرفی می‌کند. علت غایی آفرینش، انسان است، و مسئله جنسیت مطرح نیست، بلکه هر یک از زن و مرد برای یکدیگر آفریده شده‌اند.
سطح کتاب پیش رو دانشجو است.
این کتاب در سه فصل سامان یافته است.
فصل اول: نقش زن در تاریخ
فصل دوم: نقش زن از دیدگاه قرآن
فصل سوم: زنان الگو در قرآن
این کتاب در ۱۹۲ صفحه و قطع رقعي توسط انتشارات كانون انديشه جوان، به چاپ رسيده است.

نظر شما