شناسهٔ خبر: 6405 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی ارتباط میان حقوق بشر و حقوق اسلامی در یک اثر تازه

کتاب «ویژگی‎های حقوق بشر در حقوق اسلامی Features of Human Rights in Islamic Law» به مطالعه و بررسی ارتباط میان حقوق بشر و حقوق اسلامی با توجه به اندیشه های حقوقی مطرح گردیده در حقوق اسلامی پرداخته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمد المحفوظ معتقد است هدف مشترک میان حقوق و آموزه های اسلامی و اصول حقوق بشر می تواند مبنایی برای مطالعه تطبیقی این عرصه ها از دانش حقوق باشد؛ هدفی که آنرا می توان آزادی انسان از بردگی، حفاظت و احترام به آزادیهای اساسی به منظور دستیابی به کمال فیزیکی و اخلاقی دانست.

نویسنده اظهار می دارد که مطابق آموزه های حقوق اسلامی، حقوق همه انسانها فارغ از عقیده و نزاد آنها محفوظ است. او به تعدادی از این حقوق اشاره نموده است از جمله این حقوق می توان به حق زندگی اشاره نمود.

به گفته وی اسلام حق زندگی را به مثابه یک هدیه از جانب خدا به همه انسانها اعطا نموده است. مطابق دیدگاه حقوق اسلامی هیچ کس مجاز به تعرض به این حق و یا مخدوش ساختن حق زندگی افراد نیست این تعرض به هر شکل مکن که باشد اموزه های اسلامی آنرا مردود دانسته است.

المحفوظ در این کتاب، به بررسی دسته ای از حقوق مطرح گردیده در اعلامیه جهانی حقوق بشر ازجمله حق آموزش و پرورش، مالکیت و آزادیهای اساسی همت گمارده است. او همچنین حق آزادیهای اساسی را در مجموعه ای از حقوق اجتماعی و سیاسی مانند آزادی مذهب، آزادی انتخاب فرماندار و قدرت سیاسی و آزادی مشارکت سیاسی و همچنین آزادی تشکلها مورد بحث و بررسی قرار داده است.

علاوه بر این، نویسنده به بررسی نظریه حقوق بشر در پرتو حقوق اسلامی از دریچه دیدگاه های فلسفی اقدام نموده است. وی در این میان به اهمیت رعایت میانه روی در آموزه های اسلامی اشاره نموده و دوری از افزاط و تفریط و رعایت مدارا در جامعه اسلامی را مسیری به سوی تحقق اصول نخستین حقوق بشر دانسته است.

وی تعدل را شامل تعادل بین آنچه که حلال و حرام در اسلام، تعادل میان فرد و جامعه و تعادل میان واقع گرایی و آرمان گرایی دانسته است. سپس، به مطالعه مفاهیم حق و تکلیف در اندیشه ها و آرای حقوقی اسلام پرداخته است.

به باور نویسنده تکلیف فرد مسلمان صرفا امور عبادی نیست بلکه فرد مسلمان در برابر جامعه خود نیز دارای مسئولیتهایی است و همچنین در قبال آن مسئولیتها حقوقی نیز برای او در نظر گرفته شده است.

وی که به مطالعه حقوق و مسئولیتهای متقابل میان فرد و جامعه در اندیشه حقوقی اسلام دست یازیده است به این نتیجه رسیده است که نوع مواجهه و تعامل فرد و جامعه براساس اندیشه های حقوقی اسلام دربردارنده اصول و قواعدی است که تا اندازه بسیاری با اصول مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر سازگار است.

نظر شما