شناسهٔ خبر: 6404 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنبش‌هاي نوپديد معنوي در مقابل معنويت و عرفان اسلامى

مدیرگروه جنبش‌های نوپدید دینی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: آنچه آمار موجود تا حدود بسیاری اثبات كرده اشاره به اين واقعيت است كه جنبش‌هاي نوپديد معنوي تاكنون در مقابل معنويت و عرفان اسلامي قرار گرفته‌اند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمدحسین کیانی مدیر گروه جنبش‌های نوپدید دینی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اعلام این خبر گفت: گروه جنبشهای نوپدید دینی برای جهت مواجه و مقابله با این انحرافات طرحی را با عنوان مصاحبه با اساتید عرفان اجرا خواهد کرد.

وی ادامه داد: ضرورت اجرای طرح مصاحبه‌ها به دلیل ایجاد فضای معنویت جدید کاملا متأثر از مدرنیته رقم خورده است. چنین معنویتی از طرق مختلف در فضای فرهنگی جامعه ایران رخنه کرده و نمودهایی از آن را می توان در ساحتهای مختلف جامعه ایرانی مشاهده کرد.

این مدیر پژوهشی اظهار داشت: این معنویت جدید دارای ابعاد و لایه‌های گسترده و پیچیده‌ای است که شاید بارزترین و مشهودترین نمونه آن «جنبش‌های نوپدید معنوی» است. آنچه آمار موجود تا حدود بسیاری اثبات كرده اشاره به اين واقعيت است كه جنبش‌هاي نوپديد معنوي تاكنون در مقابل معنويت و عرفان اسلامي قرار گرفته‌اند.

کیانی با اشاره به سابقه این طرح توضیح داد: طرح «مصاحبه با اساتید عرفان» در مردادماه ۱۳۹۲ در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) به تصویب رسید و مقرر شد تا طرح مذکور وارد فاز اجرایی شود. در این طرح قرار است تا ناظر به مسائل فرهنگی – معنوی جامعه کنونی ایران و همچنین در رابطه با مشکلات معنویت‌گرایی جدید، گفتگوهایی با برجسته‌ترین اساتید عرفان اسلامی کشور صورت گیرد. این اساتید که بعد از جلسات کارشناسی در پنج استان یعنی در تهران، قم، شیراز، اصفهان و مشهد تأیید و تصویب شده‌اند دارای نگاه وثیقی به مقوله فرهنگ و معنویت هستند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در این پروژه برای هر استاد ناظر به فضای فکری و حوزه تخصص او لیستی از سوالات پیشنهادی طراحی شده است. لیست سؤالات پیشنهادی هر استاد با عنایت به جلسات کمیته ارزیابی که به صورت جداگانه درباره هر استاد برگزار می‌شود، تکمیل و نهایی می‌گردد، در واقع، در این جلسات نخست مجری پروژه، بعد از بیان اسم استاد و ارائه گزارشی از فعالیت و رویکرد کلان علمی وی به ارائه سوالات اولیه استاد مورد نظر می‌پردازد. سپس اعضا جلسه به نقد و بررسی سؤالات و احیانا غنای گزارش اجمالی پرداخته؛ در نهایت، لیست سؤالات نهایی هر استاد مشخص شده و شرایط اولیه برای انجام مصاحبه فراهم می شود.

کیانی تصریح کرد: در انتخاب ۲۵ استاد تلاش شده تا هر کدام از آنها ناظر به فضای فکری منحصر به فردی انتخاب شوند تا در نهایت محصول این پروژه که تحت عنوان «کتاب مصاحبه‌ها» منتشر خواهد شد دارای جامعیت کامل و وافی بوده باشد و مورد استفاده تمامی پروژه‌های عرفان  و معنویت‌پژوهی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و حتی تمامی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها قرار گیرد.

وی در پایان اظهار داشت: طرح «مصاحبه با اساتید عرفان» بر این باور است که برای حل مناسب این مسئله مبتنی بر معارف عرفان اسلامی می‌بایستی به دو نکته متمسک شد: کاربردی‌ترین شیوه مبتنی بر تحقیقات میدانی انجام مصاحبه‌های علمی و متقن از اهل فن است و استفاده حداکثری از تجارب اساتید عرفانی که سالیان سال نسبت به معنویت اسلامی دلمشغولی داشته‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما