فرهنگ امروز: در شماره جدید میخوانید؛ گفتوگو با اندیشمندان و فلاسفه معاصر ایران، مجتبی طالقانی "کدام پدر؟" ، هاشم پسران "علیه تحریم"و داوری اردکانی "داوری درباره داوری" که در این گفتوگو رضا داوری اردکانی از خود و زندگی علمی خود میگوید. گفتوگوی مذکور فصل نوینی در شناسایی فیلسوف فرهنگ و هشتاد سال اندیشه او به تاریخ و سیاست معاصر ما است.
در گفتوگوِی فصل با اندیشمند و فیلسوف اردکانی، وی عنوان میدارد؛ "جدا شدن فلسفه نظری، امری است که در تاریخ فلسفه به راحتی میتوان آن را یافت. وقتی فلسفه از عمل جدا میشود، دیگر فلسفه نیست. چنانکه وقتی عمل از نظر جدا میشود، عمل نیست. فلسفه بی فرونسیس قوام پیدا نمیکند. فرونسیس کشف بزرگ ارسطو است که در زمان ما اهمیت آن بیشتر معلوم شده است. فیلسوف اهل عمل نیست اما در مرز عمل ایستاده است. درک معنی در مرز نظر و عمل ایستادن برای ما بسیار دشوار است". او در مورد نظر خود در اعوان جوانی نسبت به فلسفه اسلامی میگوید: "در ابتدا تصور میکردم فلسفه اسلامی مربوط به دوران گذشته است و به عبارت بهتر فکر میکردم دوره آن گذشته است. وقتی به دانشکده ادبیات آمدم و شاگرد دکتر صدیقی شدم، این تصور تقویت شد. اگر چه من هیچگاه نمیخواستم دورکیمی باشم، اما نفوذ کلمه و کلام دکتر صدیقی را نمیتوانم انکار کنم و خیلی زود نظرم نسبت به فلسفه اسلامی و به طور کلی نسبت به گذشته تغییر کرد. سالها بعد که در قم تدریس میکردم در بعضی مجالس درس فلسفه و منجمله درس علامه طباطبایی حاضر میشدم و البته کمتر چیزی دستگیرم میشد".
داوری اردکانی از استاد خود چنین یاد میکند؛ "نخستین استادی که در فکر و روح من اثر گذاشت، مرحوم دکتر صدیقی بود. او استادی دانشمند، متین، مودب، خوشبیان و خطیب بود".
وی نیز در این گفتوگو از مرحوم مهدوی یاد میکند و میگوید: "مرحوم مهدوی نیز به نحوی دیگر در من اثر گذاشت. دکتر مهدوی به دلیل انس با زبان و ادبیات فارسی میخواست فلسفه اروپایی را با زبان فارسی آشتی دهد و مطلب فلسفی را با زبان مانوس فارسی ادا کند. چنانچه میدانید آقای بزرگمهر مترجم بزرگی بود و فارسی و انگلیسی را خوب میدانست. شما اگر کتاب بارکلی را که بزرگمهر به فارسی ترجمه کرده است با همان کتاب و همان ترجمه که توسط دکتر مهدوی ویرایش شده است مقایسه کنید، میبینید که دو ترجمه تفاوتهای بسیاری با هم دارند. هنر دکتر مهدوی این بود که در عین بیادعایی در کار خود استاد بود و میخواست راه انتقال مفاهیم و معانی فلسفی به زبان فارسی را هموار کند". و....
از دیگر مطالب مهرنامهی 31؛میتوان به گفتوگوی اختصاصی مهرنامه با امیرهوشنگ ابتهاج اشاره کرد. مجتهدان آزادیخواه، ذکر مصایب دانشگاه، داستان توقیف توفیق و دربارهی: کارنامهی محمد زهرایی، از دیگر پروندههای مهرنامه 31 هستند.
نظر شما