شناسهٔ خبر: 6313 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فلسفه‌ی تكنولوژی و نسبت آن با اخلاق و دين بررسی می‌شود

مؤسسه مطالعاتی علم دينی صدرا در نظر دارد در پاييز سال جاری دو نشست تخصصی در زمينه دين و تكنولوژی برگزار كند كه نشست اول با موضوع فلسفه تكنولوژی و اهميت آن در اواخر آبان‌ماه و نشست دوم با موضوع نسبت اخلاق، دين و تكنولوژی در اواسط آذر ماه برگزار خواهد شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ايكنا؛ مؤسسه مطالعاتی علم دينی صدرا در نظر دارد در پاييز سال جاری دو نشست تخصصی در زمينه دين و تكنولوژی برگزار كند كه نشست اول با موضوع فلسفه تكنولوژی و اهميت آن در اواخر آبان‌ماه و نشست دوم با موضوع نسبت اخلاق، دين و تكنولوژی در اواسط آذر ماه برگزار خواهد شد.

بنا بر اين گزارش، مؤسسه مطالعات علم دينی صدار با توجه به گستردگی و اهميت اين مباحث، تا پيش از برگزاری نشست‌ها مطالبی را مرتبط با موضوعات آن‌ها از طريق پايگاه اينترنتی علم دينی به نشانی elmedini.ir در اختيار علاقه‌مندان به اين مباحث قرار خواهد داد تا علاقه‌مندان با پيگيری اين مطالب بتوانند با آمادگی بيشتری در نشست‌های تخصصی مربوطه شركت كنند.

همچنين اين مؤسسه از علاقه‌مندان دعوت كرده است كه در صورت تمايل، مطالب، مقالات و ياداشت‌های خود را در ارتباط با موضوعات مورد نظر برای نشست‌ها، در اختيار اين مؤسسه قرار دهند تا در صورت تأييد شورای سردبيری مطالب بر روی سايت قرار گيرد.

بر اساس اين گزارش، در نشست نخست، به طور كلی، به مبحث فلسفه تكنولوژی و اهميت آن پرداخته خواهد شد و به طور خاص به موضوعاتی از قبيل «تعريف تكنولوژی»، «شخصيت‌های درگير با تكنولوژی؛ سياستگذاران، مديران، مهندسان، تكنسينها، و مردم(كاربران تكنولوژی)»، «مسائل مربوط به حقوق مالكيت معنوی»، «حفاظت از تكنولوژی»، «ارزش تكنولوژی»، «تكنولوژی و نحوه نگاه‌های فلسفی به آن، در دوران‌های مختلف تاريخ»، «رابطه فلسفه تكنولوژی با فلسفه‌های مضاف(از قبيل فلسفه دين، فلسفه علم و…)»، «نسبت علم و تكنولوژی»، «جبريت تكنولوژی(خودمختاری تكنولوژی، ارزش‌باری تكنولوژی، ابزارانگاری، ذات‌انگاری و…) و موضوعاتی از اين دست مد نظر قرار خواهد گرفت.

همچنين در اين نشست تلاش می‌شود ابعاد اجتماعی تكنولوژی (يعنی نسبت جامعه و تكنولوژی) نيز با پاسخ به سؤال‌هايی بررسی شود؛ سؤال‌هايی از قبيل اين كه وجود چه ويژگی‌هايی در جامعه منجر به تولد تكنولوژی می‌شود؟ كدام عوامل اجتماعی تكنولوژی را می‌سازد؟ تكنولوژی كدام پديده‌های اجتماعی را می‌سازد؟ چه نهادهايی درگير تكنولوژی هستند؟(نهاد دين، نهاد هنر و …)، آيا تكنولوژی اساساً برای يك جامعه مفيد است؟ آيا جامعه‌شناسی، بدون شناخت تكنولوژی و فلسفه آن ممكن است؟ آيا آنچه تكنولوژی برای بشر فراهم كرده ارزش آنچه را كه از او می‌گيرد دارد؟ و پيامدهای تكنولوژی چيست؟ و … .

همچنين در نشست دوم نيز تلاش می‌شود ضمن بررسی ديدگاه‌ها و رويكردهای مختلف نسبت به رابطه دين و تكنولوژی، نسبت اخلاق، دين و تكنولوژی نيز مورد تأمل و واكاوی قرار گيرد.

بررسی نسبت رابطه دين و تكنولوژی، نيازمند توجه و پرداختن به معنای دين و معنای تكنولوژی مدرن از يك سو و بررسی رويكردهای موجود (سازگاری، تعارض، بازسازی تكنولوژی و اصلاح فهم دينی، انتقادی) است.

اين كه آيا ظهور تكنولوژی از بی‌دينی نشأت می‌گيرد؟ آيا تكنولوژی مايه‌های سكولار دارد؟ نسبت تكنولوژی با سكولاريزم چيست؟ آيا برای سعادتمند شدن ظهور تكنولوژی لازم است؟ ارتباط تنگاتنگ ميان فلسفه تكنولوژی و فلسفه اخلاق برای چيست؟ مسئوليت اخلاقی پيامدهای تكنولوژی‌های نوين بر عهده چه كسانی است؟ تكنولوژی‌های نوين مبتنی بر چه متافيزيكی هستند؟ آيا ما به تكنولوژی بديل مبتنی بر متافيزيك اسلامی نياز داريم؟ آيا دين، تكنولوژی را تأييد می‌كند و با آن سازگار است؟ نسبت بين طبيعت و مصنوعات تكنولوژيك چگونه است؟ و مواردی از اين دست نيز پرسش‌هايی هستند كه پاسخ‌گوئی به آن‌ها در مسير تبيين نسبت اخلاق، دين و تكنولوژی ضروری است.

لازم به ذكر است كه زمان و مكان دقيق نشست‌ها و نيز نام اساتيد مدعو هر يك از نشست‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد.

نظر شما