شناسهٔ خبر: 6308 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

"صورت بندی روشنفکری در جمهوری اسلامی ایران" منتشر شد

صورت بندی روشنفکری در جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر مباحثی همچون گفتمان ملی – مذهبی‌ها و گفتمان تکنوکرات‌ها و فن سالاران روانه بازار نشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از شبستان؛ مدیر روابط عمومی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اعلام انتشار "صورت بندی روشنفکری در جمهوری اسلامی ایران" گفت: این اثر نوشته مسعود پورفر در چهار فصل با عناوین "مفاهیم، کلیات و تمهیدات نظری"، " صورت بندی روشنفکری سنتی اندیش در جمهوری اسلامی"، "روشنفکری تجددگرا در عصر جمهوری اسلامی" و" گفتمان روشنفکران دینی مجدد" تدوین شده است.
افسانه بختیاری ادامه داد: نویسنده در فصل نخست به بررسی گونه های مختلف صورت بندی روشنفکری در ایران بر مبنای نوع رابطه حکومت و مردم، بر اساس دوره های تاریخی، نسلی، مدرن، با رویکرد طبقات اجتماعی، با تاکید به نقش دین بر اساس پارادایم فکری و اندیشه ای بر اساس تیپ شناسی و صورت بندی تحت تاثیر انقلاب اسلامی را پرداخته و مورد اخیر را بر اساس دیدگاه موافقان و مخالفان روشنفکری دینی تبیین می کند.
مدیر روابط عمومی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به فصل دوم کتاب تصریح کرد: در این بخش صورت بندی روشنفکری سنتی اندیش دینی و غیردینی در جمهوری اسلامی بررسی شده و در فصل سوم صورت بندی روشنفکری تجددگرایی دینی در قالب چهار گفتمان: گفتمان فلسفه تحلیلی و هرمونوتیک، گفتمان ملی – مذهبی ها، گفتمان تکنوکرات ها و فن سالاران، و گفتمان نو شریعتی ها ارائه شده است.

وی ادامه داد: همچنین روشنفکری تجدد گرایی غیر دینی نیز در قالب پنج گفتمان مدرنیته، درون زا، مدرنیته فلسفی – معرفت شناختی،  مدرنیته و دموکراسی – نئومارکسیست انتقادی، فلسفه اروپایی یا قاره ای و تجددگرای ادبی بررسی می شود.
بختیاری عنوان کرد: همچنین در فصل پایانی صورت بندی روشنفکری مجدد که مورد توجه محقق است در جمهوری اسلامی واکاوی می شود.
وی بیان کرد: در این اثر مولف به نقش سید جمال الدین اسدآبادی، میرزا محمد حسین نائینی، و امام خمینی (ره) به عنوان پرچمدار روشنفکری مجدد در ایران می پردازد و گفتمان فلسفی – سیاسی و نقد ساختارهای دینی شهید مطهری و گفتمان سازمان سیاسی و نقد جامعه پذیری سیاسی شهید بهشتی، گفتمان نظام وارگی و انسجام منطقی شهید صدر و گفتمان تمدن اسلامی و فقه سیاسی – اجتماعی آیت الله خامنه ای را در ادامه فصل پایانی نقد و بررسی می کند.
به گفته بختیاری کتاب"صورت بندی روشنفکری در جمهوری اسلامی ایران" در ۳۲۸ صفحه با شمارگان یک هزار نسخه، و قیمت ۱۷ هزار تومان از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

نظر شما