شناسهٔ خبر: 57328 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش دو روزه زبان سنسکریت برگزار می شود

همایش بین المللی «پانینی؛ دستور نویس سنسکریت» با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سفارت هند دهم و یازدهم آذرماه جاری برگزار می شود.

همایش دو روزه زبان سنسکریت برگزار می شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  این همایش دو روزه، سمینار مشترکی با هدف پیوند زبانی بین زبان فارسی و سنسکریت است که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تهران برگزار خواهد شد. در این همایش، زبان شناسان و سنکسریت دانان ایرانی و هندی به ارائه مقالات خود می پردازند.

حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست خبری در مورد این همایش، اظهار کرد: برگزاری همایش پانینی یکی از بهترین نشانه‌های روابط مشترک فرهنگی، تمدنی، ریشه دار و عمقی ایران و هند است.

وی تاکید کرد: بسیاری از متون میراثی ایران و هند به قدری اشتراکات دارند که احساس می کنیم این متون برای کشورهای دیگر است نه ایران و هند. 

قبادی با بیان اینکه عمق بخشی روابط علمی به تقویت دیپلماسی می انجامد، افزود: ایران ظرفیت فوق العاده‌ای در همکاری با هند دارد و وجود آبراه خلیج فارس و دریاچه عمان ظرفیت فوق العاده برای تقویت روابط ایران و هند محسوب می شود.

به گفته رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در دنیای مدرن، مشترکات ایران و هند حفظ شده است. این دو کشور در بسیاری از مسائل نظیر عواطف، صلح دوستی، انسانی دوستی مشترکات فراوانی دارند. 

قبادی با اشاره به نگاه سفیر هندوستان به ایران، گفت: سفیر هندوستان علایق و نگاه فرهنگی دارد و مسائل سیاسی را نمی توان منهای چتر فرهنگی در نظر گرفت. 

وی در ادامه سخنان خود، تاکید کرد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بهره مندی از توان خود و دانشگاههای کشور تلاش در برگزاری با قدرت همایش پانینی دارد.

در بخش دیگری از این نشست، آزیتا افراشی زبان‌شناس در این نشست خبری با بیان اینکه برگزاری همایش پانینی ریشه در همکاری 168 ساله ایران و هند دارد، بیان کرد: 18 سال است این موضوع در نشست‌ها و کنفرانس‌های مشترک ایران و هند با همکاری رایزن فرهنگی هند در حال پیگیری است.

به گفته این زبان‌شناس، دستور زبان پانینی قدیمی ترین دستورنویسی است که از آن دستوری به جای مانده است. 
افراشی در مورد تاثیرگذاری دستور زبان پانینی در ایران، گفت: سفرهای هندی‌ها به ایران و ارتباط زبانی مردمان دو کشور باعث شد دستور زبان پانینی تاثیر زیادی بر سنت دستورنویسی در ایران بگذارد. 
سوراب کومار سفیر هندوستان در این نشست خبری، تاکید کرد: ایران و هند روابط تمدنی عمیقی دارند و برخی معتقدند ایران و هند فقط همسایه نیستند بلکه مثل پسرعمو هستند.

به گفته کومار، عراقچی معاون وزیر امور خارجه هم تاکید زیادی بر همکاری های ایران و هند دارد.
وی افزود: این دو کشور مشترکات زیادی در زبان، ادبیات، موسیقی، ادوات موسیقی و غذا دارند و در سفر رئیس جمهوری ایران به هند، بر تعمق روابط دو کشور تاکید زیادی شد.
سفر هندوستان در مورد رفت و آمد ایرانی‌ها و هندی‌ها به دو کشور، خاطرنشان کرد: ایرانیان می توانند به هند بروند و در بدو ورود ویزای خود را دریافت کنند و بالعکس این شرایط برای هندی‌ها هم در ایران وجود دارد.

وی در مورد برگزاری همایش پانینی، تاکید کرد: این همایش در واقع روابط زبانی بین زبان فارسی و سنسکریت را تعمق می‌بخشد. علاوه بر این، روابط فرهنگی ایران و هند را تقویت می‌کند.

نظر شما