شناسهٔ خبر: 50050 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «مبانی فقهی ـ فکری مبارزات فدائیان اسلام» منتشر شد

کتاب «مبانی فقهی ـ فکری مبارزات فدائیان اسلام» به تبیین دیدگاه ها و نقش فدائیان اسلام درباره ترور رزم آرا و کسروی و ملی شدن صنعت نفت می پردازد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «مبانی فقهی – فکری مبارزات فدائیان اسلام» متن کامل سخنرانی استاد سید هادی خسروشاهی در شصتمین سال شهادت نواب صفوی از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت نواب صفوی و یارانش در ۲۷ دی­ماه ۱۳۹۴ در مجموعه فرهنگی سیدالشهداء(ع) تهران با شرکت جمع کثیری از مردم و شخصیت ­های علمی و سیاسی برگزار شد که اساتیدی چون دکتر موسی حقانی (مدیر مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر)، حجت­ الاسلام والمسلمین سید مُعزالدین حسینی شیرازی (فرزند مرحوم آیت ­الله سید نورالدین شیرازی)، آیت ­الله حائری شیرازی، حجت ­الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی، دکتر محمدحسن غفوری ­فرد و حجت ­الاسلام محمدامین گلسرخی (نویسنده کتاب «فدائیان اسلام در آیینه اسناد») حضور داشتند. متن مراسم استاد خسروشاهی در این مراسم، به همراه مُلحقات و اسناد جدید در قالب کتاب حاضر ارائه شده است.

سید هادی خسروشاهی در این سخنرانی به مباحثی چون «ترور یا دفاع مشروع»، «مبانی و موازین فقهی ـ فکری مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام»، «ماجرای کسروی گری و نکات تاریخی مرتبط پرداخته است که قسمت اعظم این کتاب را دربرگرفته است و به همراه پیوستی به چند پرسش و سئوال و شبهه درباره زندگی، اندیشه و فعالیت­ های شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام می­پردازد. سئوالاتی مانند: ۱. آیا کسروی ادعای پیامبری داشت؟، ۲. نگاهی به مسأله ترور و ارتداد، ۳. نظر مراجع درباره ترور و ارتداد، ۴. ترورهای زمان پیامبر اسلام(ص)، ۵. زندانی شدن شهید نواب صفوی به مدت ۲۰ ماه در دوره دکتر مصدق و ۶. آیا شهید نواب از مخالفت با حکومت دکتر مصدق و آقای عبدخدایی از ترور دکتر حسین فاطمی پشیمان شدند؟

سید هادی خسروشاهی با توجه به اندیشه­ های فدائیان اسلام و شهید نواب صفوی می­گوید: «رهبری فدائیان اسلام دفاع در برابر هجوم وارده را بر خود واجب دانسته و معتقد بود که در این هجوم­ ها، که از طرف کفار نسبت به مسلمانان وارد شده، بعضی از کارگردانان مملکت آلت دست بیگانه قرار گرفته و سپر کفار واقع شده ­اند و چون آلت اجرا این­ها هستند، بایستی با حذف و دفع آن­ها، هجوم را دفع کرد. روی این زمینه و استدلالات، فدائیان اسلام اعتقاد داشته­ اند روزی که دفع هجوم باعث شدیدتری نشود و مملکت و جامعه دستخوش طوفان حوادث مُضر سیاسی نگردد، بایستی قیام کرد و ایادی بیگانه و هجومش را دفع نمود. به هر حال فدائیان اسلام از نظر شرعی متکی به اصل مسلّم «دفاع» که از ضروریات دین است، می­باشند.» (ص ۲۴)

یا در صفحاتی دیگر، می ­نویسد: «از لحاظ مبنای فقهی تکیه ایشان (شهید نواب صفوی) همان اصل وجوب دفاع از اسلام در برابر هر مهاجمی است؛ در هر مقامی که باشد و اقدام بر ضد احمد کسروی یا هژیر و رزم­آرا در همین رابطه است.» (ص ۲۶)

در واقع مبارزات مسلّحانه فدائیان اسلام از اعدام کسروی مدعی پیامبری آغاز شد؛ چرا که پس از مباحثات مستقیم و مفصل شخص شهید نواب صفوی با وی، نتیجه­ای حاصل نشد و کسروی به گمراه­ گری و افساد خود ادامه داد و بی ­تردید اگر در آن هنگام، این اقدام به عمل نمی ­آمد، ما امروز شاهد یک حزب ساختگی سیاسی دیگری به نام «پاکدینی!» در کنار «بابیگری» و «بهاییگری» و «قادیانیگری» بودیم.» (صص ۲۶ و ۲۷)

از نقاط جالب توجه در این کتاب، نظرات استاد خسروشاهی درباره موضوعات و مسائل مختلفی است که فدائیان اسلام و شهید نواب صفوی در آن زمینه­ ها فعالیتی از خود نشان دادند؛ از جمله این­که مطالب ارزشمندی درباره زندگی، سوابق، اندیشه ­ها و عملکرد احمد کسروی دارد که توسط فدائیان اسلام به هلاکت رسید. سید هادی خسروشاهی درباره کسروی­ گری می ­نویسد: «اصولاً به نظر من احمد کسرو، بسیار خطرناک ­تر از باب و بهاء بود؛ چون هم سواد مُلّایی داشت و هم با چندین زبان دنیا آشنا بود و نوشته­ های او به عربی، به قول یکی از اساتید آن زمان، شبیه آثار و قلم جُرجی زیدان بود...» (ص ۳۰)

«بدون تردید، اگر کسروی چند صباحی دیگر زنده مانده بود، اکنون ما با پدیده­ ای خاص به نام حزب پاکدینی روبرو بودیم که بسیار فراگیرتر و مُضرتر از بهایی­گری، نه ­تنها در ایران، بلکه در سطح جهان بود. باب و بهاء خود را استمرار راه امامان شیعه و حتی باب را نماینده حضرت مهدی موعود(عج) می ­نامیدند، اما کسروی اصولاً معتقد شده بود که دوران اسلام­گرایی به پایان رسیده و تشیع را هم به طور مطلق قبول نداشت.» (صص ۲۹ و ۳۰)

کسروی اگر زنده می ­ماند، طبق اسنادی... قصد داشت با تشکیل گروه رزمندگان، کار را یک­سره به پایان ببرد و اداره امور کشور را هم به عهده بگیرد... . (صص ۳۰ و ۳۱)

در ادامه کتاب، استاد خسروشاهی به چند نکته تاریخی مرتبط به زندگی و فعالیت­ ها و اندیشه­ های شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام می ­پردازد؛ مواردی چون ابتکار طرح ملی شدن نفت، پشیمانی نواب از مخالفت ­های خود از حکومت دکتر مصدق، اقدام آیت­ الله بروجردی درباره دکتر فاطمی، اقدام مسلّحانه انقلابی تا ترور.

سید هادی خسروشاهی در خصوص طراح ملی شدن صنعت نفت، ضمن بیان ادعاهای دکتر مصدق در ابتکار دکتر حسین فاطمی، دکتر سنجابی، در خاطرات خودش، دکتر مظفر بقایی در گفتگویی به همراه خودش و علی حجتی کرمانی و حسین کلی در جلسه­ای با حضور خسرو معتضد می ­گوید: «شهید نواب صفوی نخستین کسی بود که در کتاب «راهنمای حقایق» یا مانیفست فدائیان اسلام – که در سال ۱۳۲۸ یعنی دو سال قبل از تاریخ ادعایی آقایان چاپ شده – به صراحت خواستار ملی شدن نفت شمال و جنوب شده است.» (ص ۴۹)

نخستین پیشنهاد دهنده ملی کردن صنعت نفت، شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام بوده­ اند، نه دوستان جبهه ملی. (ص ۵۳)

سید هادی خسروشاهی با بیان پیشنهاد شهید نواب صفوی در جلسه با حضور استاد سید جلال ­الدین آشتیانی و آیت ­الله زنجانی و مهندس عزت ­الله سحابی (فعالان نهضت مقاومت ملی) مبنی بر اعلام آمادگی برای سرنگونی رژیم کودتا و حذف فیزیکی ژنرال زاهدی می­ گوید: شهید نواب صفوی با رژیم کودتایی مخالف بود و اعلام آمادگی برای همکاری با نهضت مقاومت هم به عنوان ادای تکلیف بود، نه به عنوان پشیمانی از مخالفت با حکومت آقای دکتر مصدق. (صص ۵۴ و ۵۵)

سید هادی خسروشاهی در تبیین حدیث «الاسلام قید الفتک» و ارائه مفهوم درست از این حدیث می ­نویسد: در دفاع مشروع از استقلال یک جامعه اسلامی در قبال تهاجم فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، می ­توان به «اعدام انقلابی» و «حذف فیزیکی» دشمنان اقدام کرد. (ص ۵۷) فتک یا قتل غافل ­گیرانه در مورد کسی که در پناه امنیت نظام و جامعه اسلامی زندگی می کند و قصد تخریب و تحریک و اقدامات ضد امنیت ملی را ندارد و عامل و مُزدور اجانب نبوده و در راه مصالح دشمن کار نمی ­کند، مجاز نیست... و به طور کلی و با توجه به صدور حکم از سوی شخص پیامبر(ص) در این زمینه، می ­توان گفت در دفاع مشروع و رفع تجاوز به مفهوم عام کلمه، اگر راه دیگری برای دفع تجاوز، جز فتک باقی نمانده باشد، از لحاظ فقهی و حتی حقوق بین­ الملل، مانعی برای استفاده از این روش، وجود نخواهد داشت. (صص ۵۹ و ۶۰)

وی در ادامه بیان می­ کند که در این نوع اقدامات، هیچ­کس نمی­تواند طبق برداشت شخصی خود و بدون کسب اجازه از حاکم اسلامی خودسرانه اقدام کند.

سید هادی خسروشاهی در پایان کتاب ضمن بیان واقعیت ­ها در چگونگی ترور نافرجام دکتر حسین فاطمی توسط محمدمهدی عبدخداییی و سلامت دکتر فاطمی پس از این ترور نافرجام می­ نویسد: این­جانب شخصاً کیف چرم چهارلایه دیپلماتیک آقای دکتر فاطمی را که در مرکز اسناد وزارت امور خارجه نگهداری می ­شود دیده­ ام که گلوگه نتوانسته از چهارلایه چرم عبور کند و لذا در همان لایه چهارم گیر کرده و داخل کیف افتاده و مانده است... (ص ۷۵) و ابراز امیدواری می­ کند که محققی پیدا شود و اسناد بیمارستانی و وزارتی مربوط به دکتر فاطمی را منتشر سازد تا حقایق، آن­طور که هست، روشن گردد. (ص ۷۶)

کتاب «مبانی فقهی ـ فکری مبارزات فدائیان اسلام» در ۱۱۲  صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۰۰۰ تومان منتشر شده است.. گفتنی است تاکنون خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است: علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، علامه سید مرتضی عسگری، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مبارزان ملی ـ مذهبی، حزب خلق مسلمان و به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شیخ آقابزرگ تهرانی و محمدحسنین هیکل (مصر) منتشر می شود.

برای تهیه این کتاب و سایر مجموعه خاطرات مستند استاد خسروشاهی می‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) تماس بگیرید

نظر شما