شناسهٔ خبر: 45606 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«دانستنی‌هایی درباره چین» در یک کتاب گردآوری شد/ اعیاد باستانی چین؛ از عید فانوس تا عید قایق اژدها

کتاب «دانستنی‌هایی درباره چین» تالیف فا وانگ با ویراستاری امیر جلیل‌زاده به معرفی کشور چین و ارائه تصویری حقیقی از این کشور به مردم جهان می‌پردازد.

«دانستنی‌هایی درباره چین» در یک کتاب گردآوری شد/ اعیاد باستانی چین؛ از عید فانوس تا عید قایق اژدها

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «دانستنی‌هایی درباره چین» نوشته فا وانگ در 16 فصل  با عناوین «اوضاع عمومی جمهوری خلق چین»، «امور سیاسی»، «اقتصاد»،  «دیپلماسی»، «گردشگری»، «اقوام و مذاهب»، «معماری چین»، «آموزش و پرورش و دانش و فناوری چین»، «حفاظت از محیط زیست»، «تایوان»، «خودمختار اویغور شین جیانگ»، «تبت»، «طب سنتی چین»، «تاریخ چین»، «آداب و رسوم مردمی چین» و «میراث جهانی در چین» تهیه و تنظیم شده است.

نخستین فصل کتاب به بررسی اوضاع عمومی جمهوری خلق چین می‌پردازد. در این فصل موضوعاتی همچون پرچم، نشان، سرود ملی و پایتخت چین، قلمرو دریایی و جزایر، عوارض زمینی، کوه‌ها و رودخانه‌ها، ساختار اداری چین، سرزمین، منابع طبیعی و جمعیت چین مورد بحث قرار می‌گیرد.

فصل دوم امور سیاسی چین و موضوعاتی از قبیل نظام سیاسی، نهادهای دولتی و احزاب سیاسی این کشور را مورد برسی قرار می‌دهد. فصل سوم با عناوین «ساختار صنایع»، «نظام اقتصادی و راهبرد توسعه»، «محیط سرمایه‌گذاری در چین»، «تجارت خارجی»، «سیستم مالی و بانکداری»، «وضعیت اقتصادی و زندگی مردم» و «پروژه‌های بزرگ و مهم اقتصادی» اقتصاد چین را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

فصل بعدی به دیپلماسی چین اختصاص یافته است. در این فصل امور خارجی، سیاست خارجی، روابط چین با کشورهایی چون ایران، روسیه، ژاپن و آمریکا و همچنین سازمان‌های بین‌المللی و اسناد مهم دیپلماتیک چین بررسی می‌شود.

فصل پنجم به بررسی گردشگری چین می‌پردازد و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این کشور را معرفی می‌کند. در بخشی از این فصل درباره وضعیت گردشگری چین می‌خوانیم: «چین دارای کوه‌ها و رودهای قشنگ و زیبا و فرهنگ درخشان باشکوه و اقوام گوناگون با عادات و رسوم متفاوت است. همچنین صنایع دستی و هنری، غذای چینی از شهرت جهانی برخوردار بوده و منابع گردشگری این کشور بسیار غنی و فراوان است. چین در توسعه صنعت گردشگری نیروی بالقوه و دورنمای درخشانی دارد. به دنبال توسعه اقتصادی و گشایش بیش از پیش درهای باز در چین، صنعت گردشگری به زمینه توسعه جدیدی در چین تبدیل شده است.»

فصل ششم تصویری از وضعیت کلی اقوام و ادیان چین ترسیم می‌کند. دین بودا، تائوییسم، اسلام، مسیحیت و مذهب کاتولیک ادیان چین را تشکیل می‌دهند. فصل هفتم در پنج بند به موضوعاتی همچون وضعیت عمومی معماری چین، معماری باستانی چین، وضعیت عمومی معماری دوران معاصر چین، معماری عصر جدید چین و طراحان معماری نامدار چین می‌پردازد.

«نظام آموزش و پرورش چین»، «نظام برگزاری آزمون‌ها»، «آموزشگاه‌های عالی معروف چین»، «تحصیل در دانشگاه‌های چین» و «علوم و فنون» عناوین فصل هشتم این کتاب را تشکیل می‌دهند که به بررسی آموزش و پرورش چین می‌پردازد.

نویسنده در فصل بعدی وضعیت عمومی حفاظت از محیط زیست چین را مورد بررسی قرار می‌دهد و اقدامات چین در این باره و دستاوردها و اهداف این کشور در حفاظت از محیط زیست را بیان می‌کند. فصل‌های دهم، یازدهم و دوازدهم کتاب به ترتیب به بررسی جایگاه و موقعیت جغرافیایی، تاریخ، اقتصاد و ادیان تایوان، منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ و تبت می‌پردازد.

فصل سیزدهم به طب سنتی چین اختصاص یافته است. در این فصل داروهای سنتی چین و طب سوزنی و ماساژ طبی مرسوم در این کشور معرفی می‌شود. فصل بعدی کتاب تاریخ چین را موضوع خود قرار می‌دهد و در این راستا سلسله‌های مهم پادشاهی چین، کتاب‌های تاریخی معروف چین و دانستنی‌ها و داستان‌های تاریخی چین را بیان می‌کند.

در فصل پانزدهم کتاب آداب و رسوم مردمی چین ترسیم می‌شود. عید یوان شیایو (عید فانوس)، عید قایق اژدها، عید چی شی (عید عشاق سنتی چین)، عید نیمه پاییز و عید چونگ یانگ برخی از مهمترین اعیاد باستانی چین را تشکیل می‌دهند.

در این فصل درباره «عید قایق اژدها» آمده است: «پنجمین روز ماه پنجم به تقویم کشاورزی چین عید «دوان وو» (عید قایق اژدها) نام دارد. در مقایسه با عیدهای دیگر، عید قایق اژدها اسامی گوناگون دیگری نیز دارد. این روز همچنین به نام‌های عید ماه، عید اشعار، عید دختر و عید «زونگ زی» مشهور است. درباره منشا عید دوان وو نقل قول‌های زیادی وجود دارد. بر اساس تحقیقات در کتب تاریخی باستان، روز عید دوان وو روز قربانی توتم قوم وو یه در جنوب چین است و قدمت آن بسیار طولانی است.»

فصل پایانی کتاب میراث جهانی فرهنگی و طبیعی در چین را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
کتاب «دانستنی‌هایی درباره چین» تالیف فا وانگ با ویراستاری امیر جلیل‌زاده در 443 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات صباح روانه بازار کتاب ایران شد.

نظر شما