شناسهٔ خبر: 40867 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درس-گفتگوی ساختار علم و دين با حضور پايا و آيت اللهی برگزار شد

اولین جلسه درس-گفتگوی «ساختار علم و دين» با حضور علی پايا و مهدی آيت اللهی در مدرسه آزاد فکری مهاجر برگزار شد.

 

آیت اللهی

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در درس-گفتگوي ساختار علم و دين با حضور دكتر پايا و آيت اللهي كه بخشي از درس-گفتگوهاي پاييزه مدرسه آزادفكري مهاجر است (درس-گفتگو سبك مدرسه آزادفكري مهاجر در طرح و بحث مباحث علوم انساني است)، ابتدا پايا كه به صورت ويدئو كنفرانس از لندن حضور داشت به تقرير نظرات خود درباب دانشگاه و علم پرداخت.

وی گفت: دانشگاه يك تكنولوژي است كه قابليت ديني شدن دارد. اين دانشگاه در كمال خود كاملا شبيه دانشگاه هاي برتر جهان مانند ام اي تي و كمبريج خواهد بود.

پایا افزود: در صورت تحقق دانشگاه اسلامي، علم توليد شده در آن اسلامي نخواهد بود و تلقي اسلامي از علم زاييده شناخت نادقيق از علم است. از نظر من كه برخواسته از عقلانيت انتقادي است، علم مجموعه گمانه هايي است كه توسط دانشمندان تنها براي شناخت واقعيت توليد مي گردد و به مدد نقادي مداوما از ايدئولوژي تهي شده و تنها محك آن خود واقعيت خواهد بود. يكي از راه هاي نقادي علم همين گفتگوهاست كه ابعاد پنهان و پيش فرض هاي ما را در مقابلمان قرار مي دهد و با اين رخداد امكان ارزيابي آنها را براي ما فراهم مي كند.

این فیلسوف ایرانی در ادامه، مقاله «نگرشي اسلامي به فلسفه علوم انساني» دكتر آيت اللهي را مورد نقادي قرار داد و رويكرد آن به علم را نهايتا منتهي به يك شكاكيت مذموم دانست.

در ادامه این درس گفتگو آيت اللهي نگاه دكتر پايا به علم را مورد خدشه قرار داد و از وی پرسيد كه «چگونه و با چه مجوزي از نزد خود تعريفي براي علم ارائه مي دهيد؟» پایا هم پاسخ داد براي تعريف علم بايد به خود دانشمندان مراجعه كرد تا با رويكردي پديدار شناسانه تعريف علم معين گردد وگرنه با اين رويكرد هيچ گاه به تعريف عقل گرايان انتقادي نخواهيم رسيد. 

نهايتا پايا در جمع بندي كوتاهي، رويكرد آيت اللهي را برخواسته از فلسفه علم و تجويزي دانست و گفت: برخلاف ادعاي دكتر آيت اللهي نبايد علم را پيشيني فهميد، نگرش ايشان متكي بر اين اعتقاد پيشيني است كه علم را بايد با درك خود دانشمندان شناخت و اين مساله را يك تجويز پيشيني دانست.

این جلسه با پرسش و پاسخ دانشجويان پايان يافت، جلسات بعدي اين درس-گفتگو در ٢٤ و ٢٥ آذر برگزار خواهد شد. 

براي ثبت نام در اين درس-گفتگو و ساير درس-گفتگوهاي مدرسه آزادفكري مهاجر كه با حضوري اساتيدي مانند دكتر فراستخواه، مشايخي، درخشان، فكوهي و ... برگزار مي شود به صفحه اصلي سايت مراجعه نماييد.

نظر شما