شناسهٔ خبر: 39839 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«درآمدی بر اقتصاد تعاونی از منظر اسلام» کتاب شد

کتاب «درآمدی بر اقتصاد تعاونی از منظر اسلام»به کوشش مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به قلم حجت الاسلام والمسلمین «احمدعلی یوسفی» منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب «درآمدی بر اقتصاد تعاونی از منظر اسلام» به قلم «حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی» به رشته ی تحریر در آمده است. در این کتاب نویسنده تلاش نموده برای بررسی ابعاد و قلمرو اقتصاد تعاونی از منظراسلام، به پرسش‌های زیر پاسخ دهد.

مفهوم تعاون(لغوی واصطلاحی) چیست؟ تاریخچه و ریشه‌های شکل‌گیری اندیشة اقتصاد تعاونی چیست؟ توسعه و سیرتحول اقتصاد تعاونی درجهان چگونه بوده است؟ ماهیت و ابعاد اقتصاد تعاونی چیست؟ آیا ماهیت و ابعاد اقتصاد تعاونی ازمنظراسلام مورد تایید است؟ جایگاه اقتصاد تعاونی نسبت به نظام سرمایه‌داری و کمونیسم چگونه است؟جایگاه اقتصاد تعاونی نسبت به اقتصاد بخش دولتی وخصوصی چیست؟ اهداف اقتصاد بخش تعاونی چیست؟ آثار و پیامدهای اقتصاد تعاونی چیست؛ پاسخ دهد.

در بخشی از مقدمه نویسنده می خوانیم:

«پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، تحقيقات خوبي درباره ی اقتصاد بخش دولتي و خصوصي انجام شده است؛ اما دربارة اقتصاد تعاوني تحقيقات مناسبي با رويکرد اسلامي انجام نشده است. امور ذيل تحقيق دربارة اقتصاد تعاوني با رويکرد اسلامي را لازم مي‏شمارد:

۱. در اصل چهل و چهار قانون اساسي ايران، اقتصاد به سه بخش دولتي، تعاوني و خصوصي تقسيم شده است. اکنون نظام جمهوري اسلامي ايران در صدد است تا دخالت دولت در اقتصاد، به‏ويژه به شکل تصدي‏گري، کاهش يابد. بنابراين، جايگاه اقتصاد بخش تعاون در پذيرش مسئوليت بيشتر در اقتصاد ايران از اهميت بالايي برخوردار است. تعيين ظرفيت و جايگاه اقتصاد تعاوني در عرصة واگذاري نيازمند آن است تا تحقيقي بر اساس تعاليم اسلامي دربارة آن انجام شود.

۲. اصل چهل و سه قانون اساسي جلوگيري از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‏هاي خاص و نيز تبديل نشدن دولت به کارفرماي بزرگ مطلق را نقش اقتصاد بخش تعاوني دانسته است. همچنين، در قانون اقتصاد بخش تعاوني اموري از قبيل: ايجاد اشتغال، تحقق عدالت اجتماعي، پيشگيري از تورم و انحصار اهداف اقتصاد بخش تعاوني عنوان شده است. بنابراين، با وجود اقتصاد بخش تعاونِ کارآمد و مطابق با موازين اسلامي، نقش اقتصاد تعاون در تمرکززدايي ثروت و تحقق اهداف آن را مي‏توان شاهد بود.»

 در این اثر مقام معظم رهبري تأکيدات زيادي دربارة اقتصاد تعاوني دارند که به اهمّ مطالب ايشان اشاره مي ‏شود:

الف) ايشان بخش تعاون را از لحاظ اقتصادى، اجتماعى و سياسى براى کشور خيلى بااهميت مي‏ دانند و در عين حال معتقدند که تعاوني تاکنون مظلوم و مغفول واقع شده است و بايد براي افزايش آن به ده برابر وضعيت فعلي برنامه‏ريزي کرد.

ب) رهبر انقلاب، ضمن اظهار نگراني جدّي نسبت به وضعيت بي ‏عدالتي در کشور، اقتصاد تعاوني را بهترين و منطقي‏ ترين و اساسي‏ ترين راه تحقق عدالت اقتصادي و نيز مسيري مي ‏دانند که راه ظلم و بي‏ عدالتي را سد مي‏ کند و کشور را از بحران اقتصادي نجات مي‏ دهد و تصريح مي ‏کنند که نقطه‏ بن ‏بست‏ شکن اقتصاد ايران عبارت است از ايجاد اشتغال آن هم از منابع نو و «تعاون» مى ‏تواند بازويي قوى در اين راه باشد.

ج) ايشان معرفي اقتصاد تعاوني به مردم را حرکتي بزرگ و لازم مي‏ دانند و به مسئولين صدا و سيما دستور مي‏ دهند تا براي معرفي شايستة اقتصاد تعاوني به مردم از هنرمندان متعهد و نيز از ابزارهاي هنري استفاده کنند.

۴. دربارة اقتصاد تعاوني و ريشه ‏هاي تاريخي آن کتب و مقالات فراواني نوشته شده و نيز همايش‏ها و گفتگوهاي بسياري انجام شده است؛ اما با توجه به جايگاه و اهميت اقتصاد تعاوني متأسفانه تاکنون تحقيق درخوري دربارة آن مطابق با مباني اسلامي انجام نگرفته است. اين تحقيق در صدد است تا گامي در اين جهت بردارد.

کتاب «درآمدی بر اقتصاد تعاونی از منظر اسلام» مشتمل بر هفت فصل می باشد که عبارت اند از:

فصل اول: مفهوم و سیر تحول اقتصاد تعاونی در جهان

فصل دوم:اصول اقتصاد تعاونی

فصل سوم: بررسی تطبیقی اقتصاد تعاونی و نظام اقتصادی سرمایه دار

فصل چهارم: بررسی تطبیقی اقتصاد تعاونی و نظام اقتصادی

فصل پنجم: الگ.های اجرایی اقتصاد تعاونی

فصل ششم: جایگاه اقتصاد تعاونی نسبت به اقتصاد بخش

فصل هفتم: آثار و پیامدهای اقتصادی تعاونی

گفتنی است کتاب «درآمدی بر اقتصاد تعاونی از منظر اسلام» با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

نظر شما