شناسهٔ خبر: 39193 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قدم اول تحول علوم انسانی را باید محکم برداریم/ در دوره گذار هستیم

عضو شورای تحول علوم انسانی و رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گفت: بومی سازی سرفصل‌ها و متون به صورت تدریجی خواهد بود ولی قدم اول را باید محکم برداریم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری شاهرودی به چالش های اسلامی سازی دروس دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تدوین متون دانشگاهی برخی رشته های تحصیلی، کار بسیار دشواری است و وقتی به بعضی استادان دانشگاه گفته می شود که برخی سرفصل ها باید بازسازی شوند، می گویند علم، علم است و چه معنایی دارد که آن را به اسلامی و غیراسلامی تفکیک کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در رشته جامعه شناسی که از رشته های قدیم محسوب می شود، تعداد انگشت شماری از استادان اعتقاد دارند که سرفصل های دروس، بومی شوند.

به گفته این عضو شورای تحول در علوم انسانی، استادانی که موافق بومی سازی و اسلامی سازی علوم هستند، متن قابل قبولی در اختیار ندارند که تدریس کنند.

حجت الاسلام نظری شاهرودی با ذکر مثالی از نحوه بازسازی سرفصل های دروس گفت: در رشته علوم ارتباطات اجتماعی اگر خواسته باشیم درس ها و نظریاتی که در مقطع کارشناسی تدریس می شود را از دیدگاه اسلامی بررسی کنیم که مثلا اسلام این گونه نظر دارد، بسیار دشوار است چون استادانی که در این رشته فعالیت دارند، همان یافته ها و تحقیقات غربی‌ها را مطالعه کرده و اکنون همان دروس را تدریس می کنند، بنابراین از این استادان نمی شود بیش از این انتظار داشت.

وی با بیان اینکه بعضی از سرفصل ها را می شود با دیدگاه اسلامی، اصلاح و بازسازی و بومی کرد، گفت: بومی کردن سرفصل ها باید توسط افرادی انجام شود که هم در رشته مورد نظر تخصص کافی داشته و باسواد باشند و هم بر آیات و روایات اسلامی تسلط داشته باشند تا در تبیین مطالب از توانمندی لازم برخوردار باشند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اکنون در دوره گذر هستیم، بومی سازی سرفصل ها و متون دانشگاهی را کاری دشوار و در عین حال حساس بیان کرد و افزود: شورای تحول در برخی سرفصل ها اعلام می کند که اگر متن متقن تدوین نشود، به ۳۰ سال قبل بر خواهیم گشت.

حجت الاسلام نظری شاهرودی در پاسخ به این سئوال که چرا روند بومی سازی سرفصل ها و متون دانشگاهی به کندی پیش می رود، اظهار کرد: بومی سازی متون، کار خیلی مشکلی است، اما قبول داریم که باید در سطح وسیع‌تر فراخوان داشته باشیم و افراد توانمند را به کار بگیریم.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، در دانشگاه های بزرگ کشور همچون شیراز، اصفهان و مشهد صاحب نظران زیادی هستند که باید از توانمندی آنها استفاده شود.

عضو شورای تحول در علوم انسانی تاکید کرد: ما از استادان دانشگاه ها درخواست داریم که بومی شدن علوم انسانی را انکار نکنند و دست به دست هم دهیم تا این کار مهم به سرانجام برسد.

وی اضافه کرد: البته بومی سازی سرفصل ها و متون به صورت تدریجی خواهد بود، یعنی ابتدا ۳۰ درصد متون، بومی شوند، بعد ۵۰ درصد و بعد ۷۰ درصد؛ ولی قدم اول که ایجاد زیرساخت لازم است را باید محکم برداریم.

نظر شما