شناسهٔ خبر: 38444 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش «هفتاد و دو خط اشک» بین‌المللی می‌شود ‌

دبیر پنجمین همایش کشوری شعر آیینی "هفتاد و دو خط اشک" گفت: قصد داریم بخش بین‌الملل همایش را با همکاری جامعه المصطفی العالمیه برگزار کنیم و دانشجویان خارجی مسلط به زبان فارسی می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ جعفر عمادی در نشست خبری پنجمین همایش کشوری شعر آیینی "هفتاد و دو خط اشک" اظهار کرد: این همایش برای پنجمین سال متوالی برگزار می‌شود و شامل دو بخش کشوری و بین‌المللی است.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش‌ها تصریح کرد: کمک به شعر و ادبیات آیینی در سخنان مقام معظم رهبری به وفور به چشم می‌خورد و جمله معروف ایشان که تربیت شاعر، نویسنده و هنرمند متعهد و متدین را جزو اهم مسائل فرهنگی کشور می‌دانند، ما را بر این داشت که این همایش را برگزار کنیم.

دبیر پنجمین همایش کشوری شعر آیینی "هفتاد و دو خط اشک" اضافه کرد: در طی دو سال برگزاری این همایش حدود 600 شاعر را که بیشترشان ناشناخته بودند شناسایی کردیم و برخی از آن‌ها به دلیل قوی بودن بعد از معرفی به این همایش توانستند به محضر مقام معظم رهبری مشرف شوند تا بتوانند در برنامه‌های شعرخوانی که در محضر ایشان برگزار می‌شود، شرکت کنند.

عمادی تصریح کرد: تشویق و ترغیب افرادی که در زمینه شعر آیینی موفق بودند و تقویت و ارتقای سطح شاعری آن‌ها از دیگر اقداماتی بود که انجام دادیم. در همایش امسال نیز سرفصل‌های آموزشی را در دو زمینه تقویت مضمون شعر و شاعری و تقویت هنر و مهارت شعر و شاعری برای شرکت‌کنندگان تنظیم کرده‌ایم.

وی گفت: برای اجرای این همایش جلسات بسیاری با بزرگان و استادان ادبیات در اصفهان و قم و با همکاری مرکز همایش‌های ادبی مرکز سوره برگزار کرده‌ایم.

دبیر پنجمین همایش کشوری شعر آیینی هفتاد و دو خط اشک گفت: در سال گذشته، دو کارگاه برگزار کردیم و یک برنامه چهارساله هم برای آموزش شاعران به صورت حضوری و مجازی داریم. اولین دوره کارگاه امسال نیز با موضوعاتی همچون نقش شناخت جایگاه بشر در کیفیت مضامین شعر آیینی، مرجع شناسی و منبع شناسی آثار دینی، بررسی ساختار شعر آیینی و رسالت شعر و شاعر آیینی همزمان با عید غدیر خم و در اواخر همین هفته- 8، 9 و 10 مهر- در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

عمادی با اشاره به نحوه شرکت در همایش هفتاد و دو خط اشک در سال جاری گفت: علاقه‌مندان می‌توانند به سایت همایش مراجعه و ثبت‌نام و آثارشان را ارسال کنند. هر کدام از شرکت‌کنندگان می‌توانند سه اثر در زمینه‌های اعلام شده در قالب‌های شعر نو و نیمایی و شعر کلاسیک ارسال کنند. آثار بدون اسم به داور معرفی می‌شوند و در سه مرحله داوری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با همکاری جامعه المصطفی العالمیه که دانشگاهی برای اتباع خارجی علاقه‌مند به قدم برداشتن در زمینه اسلام‌شناسی است قصد داریم بخش بین‌الملل همایش را برگزار کنیم و دانشجویان خارجی مسلط به زبان فارسی می‌توانند در این بخش شرکت کنند. همچنین امسال علاوه بر بخش بین‌الملل بخش کارمندان و استادان را هم داریم.

دبیر پنجمین همایش کشوری شعر آیینی هفتاد و دو خط اشک اضافه کرد: ثبت‌نام همایش از چهارم مهر تا 10 آبان است و آثار برگزیده هم تا 15 آبان انتخاب می‌شوند. نتایج 20 آبان اعلام و همایش در روزهای 30 آبان و اول آذر برگزار می‌شود.

عمادی تصریح کرد: مضامین پیشنهادی برای این دوره از همایش شامل عاشورا و ترویج فرهنگ و ارزش‌های اصیل اسلامی، زندگی و سیره امام حسین (ع) و یاران وفادارشان، درس‌ها و عبرت‌های عاشورا، شیوه‌های تبلیغ و ارشاد در فرهنگ عاشورا، جلوه‌های فرهنگ عاشورا و بخش ویژه امسال هم بررسی مضمون قیام عاشورا و حفظ روحیه انقلابی گری و نفوذناپذیری است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد برآیند و نتیجه این‌گونه همایش‌ها خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری نهاد رهبری تقویت شعر آیینی در کشور است که در مراحل مختلف شناسایی، تشویق و ترغیب دانشجویان و تقویت شاعرانی که از قوت کمتری برخوردارند، صورت می‌گیرد.

دبیر پنجمین همایش کشوری شعر آیینی هفتاد و دو خط اشک گفت: بخشی از هزینه‌های همایش را دفتر نهاد مقام معظم رهبری می‌پردازد. سال گذشته حدود 100 میلیون تومان هزینه شد و امسال هم با توجه به برگزاری کارگاه‌ها برآیند می‌شود که حدود 120 میلیون هزینه همایش شود.

عمادی اظهار کرد: سال گذشته 900 اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد و در آینده قرار است این آثار به صورت کتاب چاپ شوند.

وی اضافه کرد: سال گذشته تقریباً از همه استان‌ها آثاری ارسال شد و برگزیده‌های همایش هم از تمام استان‌ها بودند. در بین آثار ارسال شده، دانشجویان دانشگاه‌های دولتی رتبه اول را داشتند و دانشگاه‌های پیام نور و دانشگاه آزاد نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین سید علی احمدی، معاون فرهنگی همایش کشوری شعر آیینی هفتاد و دو خط اشک گفت: در سال گذشته بی‌توجهی‌هایی از طرف برخی از مسئولان صورت گرفت و با وجود دعوت‌هایی که شده بود در مراسم اختتامیه شرکت نداشتند، اما امسال قرار است شب شعر ویژه‌ای در دفتر یکی از مسئولان استانی با حضور عموم مردم، امام جمعه، استاندار، شهردار و نمایندگان مجلس و شاعران برگزیده برگزار شود تا مسئولان خروجی همایش را بیشتر ببینند و اهمیت بیشتری به همایش بدهند.

نظر شما