شناسهٔ خبر: 38366 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آسیب‌شناسی نمایشنامه‌نویسی کودک در کتاب‌های جدید جلالی‌پور

بهرام جلالی‌پور کتاب «نقد دراماتیک تئاتر کودک و نوجوان» و «جستارهایی پیرامون تئاتر کودک و نوجوان» را در دست انتشار دارد. آسیب‌شناسی نمایشنامه‌نویسی برای کودکان در ایران مهم‌ترین مساله طرح شده در این دو کتاب است.

 

 

آسیب‌شناسی نمایشنامه‌نویسی کودک در کتاب‌های جدید جلالی‌پور

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بهرام جلالی‌پور  اظهار کرد: دو کتاب «نقد دراماتیک تئاتر کودک و نوجوان» و «جستارهایی پیرامون تئاتر کودک و نوجوان» عناوین جدیدترین کتاب‌های من است که تا پایان امسال در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرند.

وی افزود: «نقد دراماتیک تئاتر کودک و نوجوان» شامل ۳۰ نقد است و از منظر ساختاری نمایشنامه‌های منتشر شده در این حوزه را بررسی می‌کند. در این نقدها تلاش شده تا یک آسیب‌شناسی کلی درباره نمایشنامه‌نویسی برای کودکان در ایران صورت گرفته و راهکارهایی برای حل این آسیب‌ها ارائه شود.

جلالی‌پور در معرفی کتاب دوم خود گفت: «جستارهایی پیرامون تئاتر کودک و نوجوان» نیز شامل چهار مقاله است که در هرکدام یکی از مشکلات پیرامون تئاتر کودک و نوجوان در ایران بررسی می‌شود. به دلیل آنکه بیشترین نمایشنامه‌های کودک و نوجوان در ایران اقتباسی هستند، نخستین مقاله این کتاب را به بررسی مقوله اقتباس اختصاص دادم.

این نویسنده و مترجم تئاتر ادامه داد: مقاله دوم کتاب به نقش دراماتیک شعر در نمایشنامه‌های کودک و نوجوان می‌پردازد. در این نوع از نمایشنامه‌ها از شعر زیاد استفاده می‌شود، اما اشعار چندان قوی و دراماتیک نیستند. مقاله سوم به طور کلی به آسیب‌های نمایشنامه‌نویسی در ایران اختصاص دارد. این مقاله پیشتر در دومین سمینار تئاتر کودک و نوجوان در ایران ارائه شده بود.

جلالی‌پور همچنین درباره محتوای مقاله چهارم کتاب گفت: این مقاله نیز درباره مشارکت مخاطب در تئاتر کودک و نوجوان است. در نظام‌های مشهور تئاتر در جهان تماشاچی نقشی تعیین کننده در تئاتر کودک دارد، اما در ایران متاسفانه این‌گونه نیست.

«ریخت‌شناسی قصه‌های اساطیری و پهلوانی شاهنامه فردوسی»، «گفتمان تئاتر: جستارهایی در باب نمایشنامه‌نویسی و نمایش» و «میشل ویناور: دراماتورژ جنگ» نام شماری از کتاب‌های منتشر شده بهرام جلالی پور است.

نظر شما