شناسهٔ خبر: 37811 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گزیده‌ای از بهترین آثار دراستقبال از ترکیب‌بند محتشم منتشر می‌شود

«محتشم نامه» تازه‌ترین اثر مهدی امین فروغی که جستاری پیرامون ترکیب‌بندهای عاشورایی در استقبال از محتشم کاشانی است، در آستانه محرم و از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی راهی بازار نشر می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ امین فروغی درباره تازه‌ترین تألیف خود گفت: محتشم کاشانی شاعر قرن دهم هجری با ترکیب بند شگفت انگیز خود روحی تازه در کالبد مرثیه سرایی در زبان فارسی دمید و جوششی در دلها پدید آورد. محتشم به مرثیه سرایی در ادبیات فارسی اعتبار بخشید و تاثیری شگرف از خود بر جای گذاشت که با مطالعه آثار مرثیه سرایان پس از او، عظمت این تاثیر گذاری به وضوح نمایان است.

فروغی افزود: از بدو سرایش این ترکیب بند تا کنون، بسیاری از بهترین شاعران پارسی گوی به استقبال محتشم کاشانی رفته و آثاری تابناک پدید آورده‌اند و چنین شد که پژواک صدای محتشم، قرن‌هاست که جان‌های مشتاق را می‌نوازد وبسیارانی را میهمان خوان کرم سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله علیه السلام می‌کند.

این پژوهشگر گفت: بر سنگ بنای محتشم در ادب پارسی، معموره‌ای شگفت سربر کشید که امروز بالنده ترین دوره خود را شاهد است. در روزگار ما اقبال شاعران به مرثیه سرایی از هر زمان بیشتر است و شاعران به صورتی گسترده به سرایش مرثیه روی آورده‌اند و هر یک بنا بر ذوق و بینش خود آثاری را پدید آورده‌اند که در بعضی موارد شاهد رویش‌هایی ستایش برانگیز هستیم و امید آن می‌رود که در آینده این نخل پر ثمر را بارورتر از گذشته ببینیم.

امین فروغی در رابطه با اثر خود نیز افزود: در کتاب «محتشم نامه» ۳۴ اثر از بهترین ترکیب بندهایی که در استقبال ترکیب بند «محتشم کاشانی» سروده شده، گرد آمده است. این کتاب که جستاری پیرامون ترکیب‌بندهای عاشورایی در استقبال محتشم کاشانی است، در آستانه محرم از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی راهی بازار نشر می‌شود.

وی همچنین از شاعرانی که اثری در قالب ترکیب بند و در استقبال محتشم کاشانی سروده انددعوت کرد آثار خود را به آدرس Mohtashamnaameh@gmail.com ارسال کنند تا در جلد دوم محتشم نامه چاپ شود.

نظر شما