شناسهٔ خبر: 35553 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شماره جدید فصلنامه انقلاب اسلامی منتشر شد

شماره ۴۰ فصلنامه علمی – پژوهشی انقلاب اسلامی با ده مقاله به همت دانشگاه معارف اسلامی قم چاپ و منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فصلنامه علمی – پژوهشی انقلاب اسلامی به صاحب امتیازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در تیراژ یک هزار نسخه توسط انتشارات دانشگاه معارف اسلامی چاپ و منتشر گردید.

این شماره از فصلنامه شامل مقالاتی از قبیل؛ اثر گذاری بیداری اسلامی خاورمیانه عربی بر روابط بین الملل نوشته حسین مسعود نیا و مسعود رضائی، چشم اندازهای بشر در نظریه اسلامی و نظریه انتقادی روابط بین الملل: رویکرد تطبیقی نوشته روح الامین سعیدی، بررسی رابطه حزب الله لبنان با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از منظر سازده انگاری و نو واقع گرایی نوشته محسن باقری و محمد علی بصیری، سازمان دهی در انقلاب اسلامی ایران نوشته حسین احمدی منش و محمد احمدی منش، بررسی زمینه ها، علل و امکان وقوع انقلاب رنگی در جمهوری اسلامی ایران نوشته مرتضی اشرافی، مسجد، بسیج سیاسی و انقلاب اسلامی بررسی سعودی، دوره تاریخی سالهای ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ نوشته مرتضی شیردودی و جعفر ساسان و ... .

همچنین این فصلنامه مقالاتی از محمد صادق مهدوی و سینا کلهر، یحیی صفوی و هادی ابراهیمی کیایی و نیز علی خداوردی، محسن ملک افضلی، عبدالله امیدی فرد و سید محمد علی هاشمی راد در خود جای داده است.

نویسندگان مقاله اثرگذاری بیداری اسلامی خاورمیانه عربی بر روابط بین الملل، بیان می دارند که بیداری اسلامی و وقوع خیزش های جدید در منطقه خاورمیانه عربی نشان از دوران جدید در عرصه روابط بین الملل داشته که ممکن است سبب ساز نوعی انتقال ژئوپولیتیک در حال شکل گیری شده و استقرار وضع و نظریه جدیدی از روابط بین الملل را به همراه داشته باشد.

محسن باقری و محمد علی بصیری در مقاله خود تحت عنوان بررسی رابطه حزب الله لبنان ملی جمهوری اسلامی ایران، هدف خود را بررسی دلایل حمایت از حرب الله و تاثیرات آن بر ابعاد مختلف امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نظریه های سازه انگاری و نوواقع گرایی می دانند که این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال است که چرا ایران از حرب الله لبنان حمایت می کند.

مرتضی اشرافی نویسنده مقاله بررسی زمینه های، علل و امکان وقوع انقلاب اسلامی مخملی در ایران هم بیان می دارد که با وجود برخی جریان های داخلی حامی انقلاب مخملی در ایران و نیز وجود بستر طبیعی انتخابات برخی آسیب های درونی فرهنگی و اجتماعی پدیدار شده طی سال های قبل و نیز تلاش های گسترده آمریکا و غرب برای براندازی نرم با استفاده از انقلاب مخملی در ایران در انتخابات خرداد ۱۳۸۸ زمینه های برای تکرار حوادث کشورهایی مانند گرجستان، اوکراین و یا قرقیزستان در ایران وجود داشت.

 اما به دلیل مهمتر که ریشه در تفاوت های جمهری اسلامی ایران با آن جمهوری ها دارد، این انقلاب مخملی و یا رنگی در ایران شکست خورد، چرا که بین امکان ظهور یک پدیده یا امکانات موفقیت آن فاصله مشخصی وجود ندارد و این دو مورد را باید از هم متمایز نمود، بنابراین اگر چه برای ظهور پدیده ای زمینه ها و عواملی مورد نیاز است اما تنها شرط لازم محسوب می شوند که برای تحقق خارجی موفق به زمینه ها و عوامل دیگری نیازمند است که در حکم شرط کافی برای آن پدیده محسوب می گردد.

علاقه مندان برای تهیه این فصلنامه می توانند به نشانی؛ قم، خیابان شهداء، روبروی بانک سپه، شماره ۷۲۳ مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۷۳۴۳۲۷ تماس گیرند.

نشانی سایت فصلنامه بدین شرح است www.maaref.ac.ir علاقه مندان می توانند فایل pdf مقالات را همراه با آرشیو  شماره های قبلی در سایت مذکور مشاهده نمایند.

نظر شما