شناسهٔ خبر: 33319 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاریخ موسیقی غرب در ۳۰۰ صفحه

«تاریخ موسیقی غرب» عنوان کتابی نوشته پرفسور هیو میلر و دِیل کاکرِل است که با تاکید بر طبقه بندی و ارائه اطلاعات ضرروری تاریخی و حذف اطلاعات غیر ضروری نوشته شده است. این کتاب عمدتا به توصیف ویژگی‌های فرم و سبک انواع موسیقی در ملیّت‌ها و مکاتب مختلف و معرفی برجسته‌ترین آهنگ‌سازان و نوازندگان غرب می‌پردازد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دیل کارکل (Dale Cockrell)، یکی از نویسندگان این کتاب، ایجاد راهنمایی جامع برای مطالعه جدّی موسیقی توسط افراد غیر حرفه‌ای را هدف اصلی تالیف این کتاب می‌داند و توضیح می‌دهد: «در این کتاب تاکید بر طبقه‌بندی و ارائه اطلاعاتی ضروری بوده است که با موسیقی دوره یا سبکی خاص یا با گسترش ایده‌های موسیقیایی ارتباط مستقیمی داشته‌اند. بنابراین هدف اصلی، نگارش کتابی کاربردی بوده تا به عنوان کتاب اصلی درس تاریخ موسیقی در سطح دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.» 

نویسنده در توضیح ویژگی‌های این کتاب ادامه می‌دهد: «به خاطر سپردن اطلاعات تاریخی موسیقی تا هنگامی که حیاتشان توسط خود موسیقی تضمین نشود، ارزش چندانی ندارد. بدین منظور بیشتر فصل‌های کتاب با فهرستی از پارتیتور قطعات و فایل‌های صوتی توصیه‌شده به پایان می‌رسند.» 

به گفته نویسنده این قطعاتی که به عنوان نمونه‌هایی از هر دوره تاریخی، در پایان فصل‌ها فهرست شده‌اند، بر اساس سه منبع مرجع تاریخ موسیقی به نام‌های «گلچین موسیقی غرب نورتن» گردآوری کلود پالیسکا، «پارتیتورهای نورتن: گلچین شنیداری» گردآوری روگر کامیِن و «گلچین تاریخی موسیقی» گردآوری آرشیبالد داویسن، انتخاب شده‌اند که از این میان تنها کتاب اول با ترجمه پرویز منصوری و از سوی انتشارات چنگ در سال ۱۳۹۱ در ایران منتشر شده است. 

در مقدمه کتاب نویسنده در شرح ضرورت وجود جنین فهرستی درپایان هر فصل، توضیح می‌دهد: «مطالعه موسیقی الزاما مبتنی بر مطالعه آثار موسیقی است. بدیهی است که رای آشنایی با تاریخ، حال در هر زمینه‌ای که باشد به اطلاعاتی ملموس و واقعی در آن زمینه نیاز است، اما مسلمات موسیقی تنها در صورتی که مستقیما قابل انطباق با اصوات حقیقی موسیقی باشند در مطالعه تاریخ موسیقی قابل اعتنا خواهند بود. بنابراین فرد باید موسیقی معرف یک دوره یا سبک را بشنود تا مفهوم تحولات موسیقایی را درک کند. این امتیازی بزرگ برای دانشجویان امروزی است که از بابت موسیقی‌هایی که به دقت و صحت ضبط شده‌اند، استفاده کنند.» 

بر اساس اطلاعات وب سایت amazonویراست پنجم این کتاب در سال ۱۹۹۱ با عنوان اصلی History of Western music از سوی انتشارات Collins Reference در ایالت متحده امریکا در ۳۲۰ صفحه منتشر شده است. (بر روال معمول می‌بایست ترجمه حجم صفحات بیشتری را اشغال کند که درباره این کتاب این طور نبوده است و نسخه فارسی آن در ۳۰۰ صفحه منتشر شده است.)

کتاب در ۸ بخش کلی که به ترتیب به موسیقی در ادوار باستان، قرون وسطا، رنسانس، باروک، دوره کلاسیک، دوره رمانتیک، موسیقی قرن بیستم و موسیقی پاپ تدوین شده است. 

انواع اطالاعات تاریخی هر فصل ذیل عناوین «فُرم»، «سبک»، «محمل‌های اجرایی موسیقی» (آواز، ساز یا ترکیب این هر دو)، «آهنگسازان برجسته هر دوره»، «نت‌نویسی و تحولات آن در ادوار مختلف» و همچنین اسناد مکتوب و دست‌نوشته‌های نظری درباره موسیقی تشکیل می‌دهند. 

در بخش اول که مختصری درباره موسیقی دوران‌باستان را مطالعه می‌کند، نویسنده توضیح می‌دهد که اطلاعات ارائه‌شده در این فصل بر اساس ۴ منبع زیر هستند: ۱- تصاویر و دیوارنگاره‌هایی که به وجود موسیقی اشاره دارند، ۲- نوشته‌هایی که درباره موسیقی در متون کهن است، ۳- سازهایی که توسط باستان‌‌شناسان پیدا شده‌اند و ۴- تحقیقات انتوموزیکولوژی در زمینه موسیقی فولکلور سرزمین‌های مختلف. 

در بخش دوم که به موسیقی قرون وسطا (۸۰۰ تا ۱۴۰۰ میلادی) می‌پردازد،«سرودهای گرگوری» (موسیقی کلیسای کاتولیک در اولین هزاره و نیز مبدا موسیقی چند صدایی)، «آوازهای غیر مذهبی» (با معرفی فرانسه و آلمان به عنوان مراکز اصلی شکوفایی آواز غیر مذهبی در قرون وسطا)، «آغاز پولیفونی» (موسیقی چند صدایی که در پایان هزاره اول میلادی متولد شد)، «دوره آرس آنتیکوا» (دورانی که میانه قرن ۱۲ تا انتهای قرن ۱۳ را دربر می‌گیرد و دوران تحولات چشمگیر در عرصه موسیقی چند صدایی است)، «قرن چهاردهم» (موسیقی چند صدایی در این قرن به دو بخش به نام‌های آرس نوا در فرانسه و تره چنتو در ایتالیا تقسیم می‌شود.) و«سازها و رقص‌ها» (سازهای مختلف آرشه‌ای، زخمه‌ای، بادی و کوبه‌ای در قرون وسطا فرم‌های مختلف رقص) توصیف می‌شوند. 

در بخش سوم که موسیقی رنسانس را مطالعه می‌کند، «قرن پانزدهم» (دورانی که مراکز فعالیت موسیقی از بخش مرکزی فرانسه و ایتالیا به سمت انگلستان و زمین‌های شمال فرانسه منتقل شد)، «قرن شانزدهم» (دوران تحولات در موسیقی کلیسای کاتولیک رم و موسیقی اصلاحات پروتستانی)، «موسیقی سازی» (این اصلاح در برابر موسیقی آوازی به کار می رود) و «نت‌نویسی موسیقی» در این فصل بررسی می‌شوند. 

دیگر فصل‌های کتاب دربردارنده مباحثی زیر هستند:
- دوره باروک: اُپرا و موسیقی آوازی مجلسی، موسیقی مذهبی، موسیقی سازی
- دوره کلاسیک: موسیقی‌سازی، اُپرا، موسیقی مذهبی
- دوره رمانیک: موسیقی‌سازی، اُپرا، موسیقی آوازی، آهنگسازان قرن نوزدهم
- قرن بیستم: گرایش‌های موسیقی، محمل‌های موسیقی، سبک‌ها و تکنیک‌های خاص و آهنگسازان آن‌ها، موسیقی پاپ، راک، جَز و آهنگسازان و نوازندگان آن
همچنین بخش پایانی کتاب را کتابشناسی و نمایه کامل و گاه‌نگاری رخدادهای تاریخی برای مراجعه آسان.
هر دو نویسنده کتاب صاحبان کتاب‌هایی متعدد در زمینه تاریح و نظریه موسیقی هستند که برخی از آن‌ها به قرار زیر است: 

هیو میلر (Hugh Milton Miller):
History of music – ۱۹۷۳
Introduction to Music – ۱۹۹۱
An outline-history of music – ۲۰۱۱

دیل کارکل:
Demons of Disorder: Early Blackface Minstrels and their World – ۱۹۹۷
Music from "Little House in the Big Woods" and "Farmer Boy" – ۲۰۱۲

جز این کتاب از آثار میلر کتاب دیگری هم در سال ۱۳۵۷ از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.
 
- «ش‍ن‍اس‍ائ‍ی‌ م‍وس‍ی‍ق‍ی‌: ره‍ن‍م‍ون‍ی‌ ب‍رای‌ خ‍وب‌ گ‍وش‌ ک‍ردن» ت‍رج‍م‍ه‌ پ‍روی‍ز م‍دی‍ری‌

چاپ اول کتاب «تاریخ موسیقی غرب» در ۳۰۰ صفحه مصور با شمارگان ۲۲۰۰ نسخه و بهای ۲۴ هزار تومان از سوی انتشارات ماهور شهریور ۱۳۹۳ روانه بازار شده است. در شناسنامه کتاب تصویر روی جلد متعلق به موریس وِلِکوپ معرفی شده است.

نظر شما